Közélet

2007.12.19. 09:42

Krízisben a krízisközpont

Telefonon nyújtanának segítséget. Ehhez már csak a telefonvonal hiányzik.

K.T.

Pénteken, december 21-én indulna a krízisszolgálat. A megyéből bárki ingyen felhívhatná vonalas telefonról a központot. Csakhogy az átalakulófélben lévő szolgáltatónál nincs, aki aláírja a bekötéshez szükséges papírokat. A régiek már, az újak még nem dönthetnek. Erről számol be Egri András, az  S.O.S. Innovációs Információs Egyesület szolgálatvezetője. Közben mobilja lemerül. A telefontöltő beüzemelése után folytatja: - Kínunkban hajtogatjuk, hogy krízis van a krízisszolgálatnál.

Harmincketten várják a szolgálat beindulását, közöttük huszonkilenc önkéntes. A napokban sikeresen zárták a kríziskezelői képzést, ám ez pillanatnyilag kevés az üdvösséghez. Telefonos támogató szolgálat nem sokat ér hívható telefon nélkül.

- Vállalásunk szerint péntekenként délután 4-től hétfő reggel 8 óráig hívhatnák fel szakembereinket a segítségre, támogatásra szorulók. Az évvégi időszakra azonban úgy terveztük, hogy folyamatosan január 2-ig működne a huszonnégy órás szolgálat. Főleg 12 és 25 év közötti fiataloknak szeretnénk segíteni, de természetesen idősebbek is fordulhatnak hozzánk. Önkénteseink nyolcvan százaléka felsőfokú egészségügyi, szociális, illetve pedagógiai végzettségű. Emellett mindenki részt vett a képzésen, amelyen egyebek mellett drogtant, kommunikációt, bűnmegelőzési ismereteket tartalmazott - mondja Egri András.

Rohamra nem számítanak, de előzetes felmérések készültek a megcélzott korosztályban. Egy kalocsai kutatásban a diákok 96 százaléka úgy nyilatkozott: felemelné a telefont, ha olyan problémája adódna, amit szüleivel, tanáraival nem tudna megbeszélni. Ez az adat még akkor is elgondolkodtató, ha fenntartásokkal kezelik a válaszadók hajlandóságát és ennél kisebb arányú a szolgáltatás iránti igény. A téli időszakban különösen sokan küszködnek mentális problémákkal, egyes adatok szerint minden ötödik ember. Ráadásul ezeket a hosszú ünnepi időszak fokozhatja.

Félszáznál több támogatott

Telefonos támogató szolgálatra a szociális minisztérium májusban hirdetett pályázatot. Ezen 143 millió forint támogatást ítéltek meg 56 sikeres pályázónak. Köztük a kalocsai S.O.S. Innovációs Információs Egyesületnek, amely 4,9 millió forintot kért, 4 milliót kapott. Ezzel az egyik legnagyobb összeggel támogatott szervezet lett. Ez májusig biztosítja a szolgálat létét, addig kell megteremteni a program fenntarthatóságát, azaz további működésének feltételeit.

Ezek is érdekelhetik