2007.08.27. 14:59
Vége a füvezésnek
Csak egy hete, hogy megkapta a megyei kórház az engedélyt a helikopter-leszállójára, amit szeptember elsejétől végre lehet használni. Eddig tíz méterrel odébb, a füves területre landoltak a gépek – szokásjogi alapon.
„Ez valami paródia?” – kérdezte nemrég az egyik kecskeméti ápolónőtől budapesti kollégája, amikor egy megműtött beteget visszahoztak helikopterrel a megyei kórházba.
A fővárosi ápoló ugyanis azt látta, hogy közelednek a kecskeméti kórház betonleszállójához, majd mégse oda, hanem a mellé felrajzolt fehér ikszre landolnak: a fűbe. Ha a téma nem lenne szó szerint életbe vágó, még viccnek is elmenne – summázták a dolgot.
Az áldatlan állapot eddig tartott. A megyei kórház ugyanis – kétéves eljárást követően – egy hete megkapta az engedélyt a betonozott leszállópályára, így szeptember elsejétől véget érhet a füvezés. Az intézmény gazdasági igazgatójától megtudtuk: gyakorlatilag egy repülőteret kellett engedélyeztetniük.
– Legalább tizenöt hatóságtól és együttműködőtől kellett beszerezni a hozzájárulást – mondta Hegedüs Iván. – A teljesség igénye nélkül például a katonai és a polgári légüggyel, illetve a kecskeméti légibázissal is meg kellett állapodnunk. Zaj- és környezetvédelmi engedélyeket kellett beszerezni, és az eseteges kerozinkifolyás miatt vízjogi hozzájárulásra is szert tettünk. Igaz, ez utóbbinak egy igen költséges, föld alatti kerozincsapda volt az ára. Meg kellett továbbá határozni a berepülési vezérsíkokat.
– Ezek időközben változtak is, hiszen a kórház mellé épült társasház lezárt egy folyosót. Most már csak a hátsó porta felől landolhatnak a gépek. Még a környező bokrok magasságát is maximalizálták.
Most vagyunk abban a fázisban, hogy a legutolsó csapat, a nemzeti közlekedési hatóság polgári légügyi igazgatósága a már beszerzett engedélyek hatására megadta az engedélyt. Már csak irányfényeket kell telepíteni, amik rossz látási viszonyok esetén teszik lehetővé a landolást.
A beruházást a kórház, a megye és a város mellett vállalkozók is támogatták – összesen 15 millió forintba került.
HA MOST Kecskemét környékén olyan baleset történik, amelynél szükség van mentő- helikopterre, Budapestről indul útnak egy. Ez havonta átlagosan kétszer-háromszor fordul elő. Az elfogadott tervek szerint a Dél-Alföldön Szentesen létesítenének új légimentő-bázist, ám a beruházás anyagi fedezete és az üzembe helyezés időpontja is tisztázatlan. Bács-Kiskun déli részeire Pécsről és jelenleg Szegedről is indulhat légi mentő.
A mentés szempontjából a baleset bekövetkezte utáni egy óra a legfontosabb. Legtöbbször ebben, az úgynevezett aranyórában dől el a beteg sorsa: további életének minősége vagy akár életben maradása is. A kecskeméti megyei kórház szabályai szerint a helikopter leszállása után két és fél perc alatt kell a beteget az épületbe szállítani. A 15 méter átmérőjű betonkörről ez már teljesíthető lesz.
A mentés szempontjából a baleset bekövetkezte utáni egy óra a legfontosabb. Legtöbbször ebben, az úgynevezett aranyórában dől el a beteg sorsa: további életének minősége vagy akár életben maradása is. A kecskeméti megyei kórház szabályai szerint a helikopter leszállása után két és fél perc alatt kell a beteget az épületbe szállítani. A 15 méter átmérőjű betonkörről ez már teljesíthető lesz. -->