Közélet

2007.08.21. 09:40

A terepasztal szerelmese

Három év alatt közel kilencezer óra munka. Rengeteg energia, még több szenvedély, és elektronikai szaktudás. Az eredmény két hatalmas modellvasút-terepasztal 37 vonatmodellel, 250-300 méter sínnel, és több, mint 3 kilométer vezetékkel.

Fekete Barbara

Lajosmizse és Kecskemét között, egy dűlőúton kanyarodom le. Egy tanyára igyekszem. Tudom, hogy egy hatalmas modellvasút-terepasztalt nézhetek majd meg. Izgulok, nem hiába. Ahogy kinyílik előttem az egykor irodának és műhelynek használt épület ajtaja, két csodás terepasztal látványa fogad. A 68 éves Dworzak Ferenc keze munkáját dicséri a 3,6 ×4×3 méteres és a 6×6×5 méteres csoda minden apró részlete.

- Három éve lettem nyugdíjas - mondja. - Azóta élvezem, hogy a szenvedélyemnek élhetek. Napi nyolc-tíz órát töltök a terepasztal bővítésével, csinosításával. Elektronikai mérnök szakon szereztem a diplomámat Bécsben. Pesten is laktam. Ott helyszűke miatt csak egy 3×4 méteres terepasztal megépítésére volt lehetőségem. Így is egy egész szobát igényelt a hobbi. Miután kiköltöztünk a tanyára, már nem kell attól tartanom, hogy kinövi a szobát a szenvedélyem. Hely van elég, úgyhogy a terepasztal bővítésének csak a képzelet szabhat határt. No meg a pénztárcánk.

A terepasztalok szerelmesétől megtudom: nem mondható éppen olcsónak ez a fajta szabadidős tevékenység. A különböző modellek, különböző árkategóriákba tartoznak. Van itt olyan modell, amelyik negyvenezer forintba kerül. De olyan is akad, amelyik kétszázötvenezerben áll. Ennél persze léteznek jóval borsosabb árúak is. A terepépítő anyagok külön költséget jelentenek. Alagutak, kerítések, hidak, ragasztók, festékek, faanyagok, hígítók és egyéb kellékek hosszú sora kell egy ilyen parányi világ megalkotásához.

- Az asztal a jelenkor vasúttörténetét mutatja be - magyarázza Dworzak Ferenc - Az apró szerelvények digitális pályán futnak. A rendszer "agya" egy számítógép. A kezelő mindig csak a kiválasztott járművel kommunikál, a mozdonyokba beépített mini chipp (dekóder) segítségével.
A szerelvények 16 voltos, keskeny nyomközű HOe és HO pályán futnak (A HOe és a HO jelzés a méretarányt hivatott jelezni).
Egérrel egy-két kattintás és már siklik is a kiválasztott szerelvény a kijelölt pályán. Kigyulladnak a fények, és életre kel az apró világ. Az idős mérnök legjobban egy osztrák cég, a Roco modelljeit kedveli. Én is kaptam egy katalógust ajándékba. A paletta igen széles: dízelmozdonyokon, nehéz teherkocsikon, villanymozdonyokon, gőzmozdonyokon, csomagszállító kocsik képein akad meg a szemem.

Vajon itt melyik lehet a kedvenc? - A gőzmozdony! - érkezik a határozott válasz. A legcsodálatosabb az egészben, hogy sosincs kész, mindig akad valami bütykölnivaló vagy bővítésre szoruló rész.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!