Kék hírek, bulvár

2009.02.23. 10:36

Nem a pilóta hibázott

Másfél éve nincs felelőse annak, hogy miért haltak meg Bugacpusztaházán légi balesetben ketten.

N. N. M.

Múlt hét elejére véget ért végre a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) szakmai vizsgálata, ami 2007. augusztus 2-án kezdődött Bugacpusztaházán. Másfél év vizsgálódás után most „csupán” az vált bizonyossá: nem a lezuhant Corvus pilótája, a balesetben elhunyt, tázlári Őri Ferenc (†47) pilóta tehet a tragédiáról.

A magyar repülőgépgyártás XXI. századi büszkeségét, a Corvus Corone MK II-t este érte baleset. A teljesen új, alig 25 órát a levegőben töltött MK II-esre kezdettől panaszkodott a tázlári tulajdonos. Kopogott, időnként leállt és melegedett a motor. Recsegett a szárny, szorult a kormány, gyakran kinyílt a kabintető. Majd lezuhant a gép, és szörnyethalt Őri, valamint 32 éves holland utasa.

Tavaly nyáron készült el a KBSZ független szakmai vizsgálatának zárójelentés-tervezete. A döbbenetes „részeredményt” tavaly augusztusban írtuk meg: nem pilótahiba, hanem a repülőgép műszaki alkalmatlansága miatt történhetett a baleset. A gép a lezuhanását megelőzően széthullott a levegőben.

Mégis újabb fél év kellett ahhoz, hogy a zárójelentés tervezetet véglegesítsék. Az interneten is bárki által olvasható (http://www.kbsz.hu/legi_kozlekedes/2007-335-4.pdf) végeredmény megállapításai nagyrészt szó szerint egyeznek a korábbi jelentés tervezetével.

– Nem kell kommentálnom a jelentést. Édesapám nem hibázott, és ez megnyugtat – nyilatkozta tudósítónknak az elhunyt pilóta fia, Őri Bálint (22).

Csakhogy – mint a KBSZ honlapján is szerepel – a zárójelentés kötelező erővel nem bír. Bírósági eljárásban nem használható fel. Jogi felelőst nem keres, a feladata nem ez volt. Hiába is várták tehát másfél évig a baleset ügyében eljáró kiskunfélegyházi rendőrök.[caption id="" align="alignleft" width="300"] A bugacpusztaházi tragédiában a tázlári Őri Ferenc és 32 éves holland utasa hunyt el
[/caption]

– A közel 200 oldalas KBSZ- jelentésből azért az biztonsággal kiderült, hogy kizárható a pilótahiba. Ezért most állásfoglalást kértünk a kecskeméti ügyészségtől. Döntsenek ők, hogyan folytassuk az eljárást – tudtuk meg Mihályné Bornemisza Eleonórától, a Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivőjétől.

Tudósítónk ügyészségi forrásból megtudta: valóban nem lehet szakértői véleményként felhasználni a most nyilvánosságra került szakmai vizsgálati anyagot. A „valódi” szakértői véleményt majd a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatósága adja ki. Ehhez azonban a KBSZ szakmai vizsgálatát használják fel. Ami legalább még 2 hónap, de lehet akár több is. Amúgy pedig ismét csak kiderült, hogy ez itt Magyarország: két ember meghalt lassan 2 éve Bugacpusztaháza légterében, de máig nincs meg, ki felel a szörnyű tragédiáért.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!