Hírek

2017.01.02. 09:30

A kis légi jármű még játékszer, de 25 deka fölött vizsgázni kell

Címkék#Hírkereső

Idén is sok karácsonyfa alá került drón. Egy kisebb szerkezet még játéknak számít, a nagyobbak használata feltételekhez kötött – írja a Világgazdaság.

Diószegi József

A drónokat súlyuk alapján is különböző kategóriákba sorolják. A 150 kilogramm feletti, pilóta nélküli légi járművek szabályozása uniós hatáskörbe tartozik, e súlyhatár alatt a jogszabály kidolgozása tagállami feladat. A nemzeti fejlesztési tárca (NFM) rendelettervezete – amelyet január 13-ig lehet véleményezni – a 250 gramm alatti drónokat játéknak tekinti,  használatukhoz semmilyen külön feltételt nem szab.

A nagyobb tömegű drónokat három kategóriába sorolnák. A legelterjedtebb, két kiló alatti eszközök jogszerű használatának fő feltétele egy online-képzés elvégzése lenne. A két és huszonöt kilogramm közöttieknél kötelező a jármű elektronikus úton történő nyilvántartásba vétele. A vezetőnek képzésen kell részt vennie és vizsgát kell tennie.

A legnagyobb, 25 kiló feletti légi járművek működtetése szakszolgálati engedélyhez, az eszköz légialkalmassági vizsgálatához, üzemi és repülési napló vezetéséhez kötött. Az esetleges károk megtérítése érdekében az üzemeltetőnek felelősségbiztosítást kell kötnie. Lehetővé válna VII. osztályú repülőterek kialakítása is, amelyek nemcsak a pilóta nélküli légi járművek szabályos működtetésére kínálnak lehetőséget, hanem akár kutatás-fejlesztési vagy képzési célokra is igénybe vehetők.

A felhasználás egyszerűbbé tétele érdekében a jövőben mobiltelefonos applikáció jelzi a vezetőnek, hogy a repülés az adott légtérben és időben engedélyezett-e. Lakott területen a hobbicélú reptetés tilos. A belterületi kereskedelmi repülések esetén az eszközt ki kell világítani, vagy élénk színekre kell festeni. A vezető számára kötelező a megkülönböztető ruházat, például láthatósági mellény viselése is. Pilóta nélküli légi járműveket szállítási feladatokra csak eseti légtérhasználati engedéllyel lehetne alkalmazni.

A szabályozási javaslat hazai elfogadását legalább három hónapos uniós véleményezés követi majd. Az új előírások várhatóan 2017 nyarán léphetnek életbe. A fejlesztési tárca a rendelkezések alkalmazásának gyakorlati tapasztalatait egy év után felülvizsgálja, és ha szükséges, az előírások enyhítését vagy szigorítását kezdeményezheti. A Honvédelmi Minisztérium párhuzamosan készíti elő a pilóta nélküli állami légi járművek repülésének hazai szabályozását.   

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!