Hírek

2013.10.10. 10:14

Ha törik az autó...

Sok családnak az autó az egyik legértékesebb vagyontárgya, amit biztosítással is védeni szeretne. A finanszírozott autóknál a hitelezők szintén ragaszkodnak a fedezetül szolgáló gépjármű biztosításához. A casco árát a gépjármű tulajdonságai és tulajdonosának bizonyos jellemzői határozzák meg, ezen felül az egyes biztosítók azonos feltételek alapján megadott ajánlatai is nagymértékben eltérhetnek. A biztosítás megkötésénél jelentősen befolyásolhatja az árat az is, hogy mekkora önrészt vállal a jármű tulajdonosa.

BAMA

A casco a saját gépjárművünket védő vagyonbiztosítás, amely a gépjárműben keletkezett, szerződésben meghatározott káresemények bekövetkezése esetén nyújt fedezetet. Casco szerződést a gépjármű védelme érdekében, belátása szerint önkéntesen köthet a tulajdonos, vagy aki a gépjármű megóvásában egyébként érdekelt.

Kifejezetten a casco biztosítás sajátossága az úgynevezett önrész, ami azt az összeget jelenti, melyet a káresemény kapcsán minden esetben a biztosított fizet. Az önrészt két módon határozzák meg: egy százalékos értékkel (például a kár 10 százaléka), illetve egy abszolút összeggel (például 50 ezer forint), amelyek közül a biztosító mindig a magasabbat vonja le a kifizetéskor. Az önrész mértékét szerződéskötéskor a szerződő határozza meg, minél magasabb az önrész, annál alacsonyabb a biztosítási díj.

A casco díjának meghatározásakor a biztosító figyelembe veszi az autó korát, teljesítményét, az autó kártörténetét, illetve a gépjárműbe utólag beépített extra tartozékokat. Ez utóbbit külön kell bejelenteni, mert a casco alapvetően szériatartozékokra vonatkozik, az utólag beszerelt extrákra jellemzően pótdíjat kell fizetni. A casco díját befolyásolhatja az is, hogy milyen célra használják a járművet. A casco biztosításoknál a biztosító mindig mérlegelheti, hogy az autó műszaki állapotát figyelembe véve vállalja-e a szerződéskötést.

Az utóbbi években megjelentek az úgynevezett rész-casco biztosítások és velük együtt a kiegészítő konstrukciók is, amelyek az egyes, kiválasztott káreseményekre nyújtanak védelmet. Ilyen kiegészítő termék lehet például a szélvédőkár-biztosítás, de védhetjük járművünket kifejezetten kátyúkárok ellen is.

A casco biztosításokkal kapcsolatban ugyanakkor él egy tévhit, amely szerint az idősebb, vagy kevésbé értékes autókra már nem érdemes a magas díj miatt szerződést kötni. Ez ma már nem igaz, hiszen a biztosítók több konstrukciót is kidolgoztak kifejezetten alacsony díjakkal, amelyek hatékony védelmet nyújthatnak a korosabb járművek tulajdonosainak is.

Mi a különbség a casco és a „kötelező” között?

„A casco és a kötelező biztosítás közötti első és legfontosabb különbség, hogy kinek nyújt biztosítási fedezetet. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás a vétlen félnek szolgáltat, azaz, ha balesetet okozok, az én biztosításom fedezi a vétlen autóban keletkezett kárt. Ha pedig én vagyok a vétlen fél, a balesetet okozó, másik autós biztosítása fizet. Ezzel szemben a casco minden esetben - akkor is, ha én okoztam a balesetet - megtéríti a saját autómban keletkezett káromat. Éppen ezért a casco és a kgfb nem összehasonlítható biztosítások. Azt azonban érdemes szem előtt tartani, hogy bár a casco díja a kötelezőhöz képest némileg magasabb, ezért cserébe saját biztosítási védelmünkről gondoskodhatunk” - foglalta össze Simon Zsolt, a Generali gépjármű-biztosítási igazgatója.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!