Hírek

2010.02.07. 12:00

Kötelező a regisztrációs jegy a közösségi közlekedésben márciustól

A Volánok és a vasúti társaságok is készülnek a szociálpolitikai kedvezménnyel rendelkező díjmentesen utazók számára kötelezővé tett regisztrációs jegy március elsejei bevezetésére, a társaságoknál 1-2 millió forintos pluszköltséggel számolnak az új rendszer beindítása miatt.

MTI Eco

 Két Volán társaságnál kísérleti jelleggel már bevezették, így februárban kiválthatják a regisztrációs jegyet az ingyenes utazásra jogosultak: a 6 éven aluli gyermekek, a 65 éven felüliek, a hadirokkantak, a hadiözvegyek és a menekültek. Egyes társaságoknál ennél is szélesebb körnek adnak a jegyekből. A Vasi Volán Zrt. személyforgalmi üzletági igazgatója elmondta: a régió Volán társaságaival együtt úgy döntöttek, hogy az egyéb kedvezményes utazásra jogosultak utazási szokásait is rögzítik, így például a Volán szabadjegyeivel utazókét is.

A kísérletező cégeknél az eddigi tapasztalatok szerint a rendszer nem okoz fennakadást a forgalomban. A Hajdú Volánnál az első héten nem tapasztaltak fennakadást az új rendszer miatt - mondta az MTI érdeklődésére Balogh Gyula forgalmi és marketingigazgató. Cége tavaly egy uniós projekt keretében 220 buszát szerelte fel új jegykiadó automatával, ezek gombnyomásra adják ki a 0 forintos regisztrációs jegyet. Ujj Zsuzsanna, a Borsod Volán Zrt. kommunikációs vezetője tájékoztatása szerint a próbaidőszakban azt vizsgálják, hogy a jegykiadás miatt előfordulnak-e késések, és szükséges-e menetrend-módosítás vagy más intézkedés.

Mindenütt a sofőröknél, valamint több cégnél a pénztárban is kérhető lesz a regisztrációs jegy. A Volánbusz Zrt.-nél például az egy utazásra szóló regisztrációs jegyet a járművezetőnél vagy a pénztárakban lehet majd megváltani, jegykiadó automatában nem. 

A Somogy megyei székhelyű Kapos Volán Zrt.-nél a regisztrációs jegyet a sofőrök a jegykiadó-pénztárgépekből adják majd felszálláskor, s felkészültek arra is, hogy ha a pénztárgép esetleg meghibásodik, akkor szigorú elszámolású jegyekkel biztosítják az előírásoknak megfelelő jegykiszolgálást. Ezek nyomdai előállítási költsége meghaladja a félmillió forintot, és az adatfeldolgozáshoz szükséges szoftvermódosítás, illetve a növekvő jegykiadás is többletköltséget jelent - mondták az MTI-nek. 

A Tisza Volánnál Sineger Attila megbízott személyszállítási és értékesítési igazgató, aki a jegy bevezetésének technikai költségét éves szinten mintegy kétmillió forintra becsüli, elmondta: náluk az utasok az autóbuszon meg tudják majd váltani a regisztrációs jegyet, de megkaphatják a jegypénztárakban elővételben is. 

Több társaságnál ugyanakkor attól tartanak, hogy kisebb fennakadásokat okoz az új rendszer. Szarvas Péter, a Körös Volán Zrt. vezérigazgatója az MTI-nek úgy fogalmazott: a helyközi és távolsági járatokon várhatóan némi fennakadást okoz a bevezetés. A Békés megyei vállalat június 1-jéig nem bírságolja meg azokat, akik nem váltottak ilyen jegyet. 

A Zala Volán járatain átállítják a jegykiadó gépeket, hogy a sofőrök ki tudják adni a térítésmentes jegyet, amelynek bevezetése egy-két millió forintos költséget jelent. Busa Csaba személyközlekedési üzletági igazgató szerint ez kezdetben valószínűleg okoz majd némi késlekedést a megállókban. Ezt a véleményt osztja a Jászkun Volán üzletág-igazgatója is. A Gemenc Volán személyforgalmi üzletági igazgatója is úgy véli: bár sokan utaznak ingyen a Gemenc Volán járatain, a regisztrációs jegy kiadása nem növeli meg a menetidőt. 

A Szabolcs Volán Zrt. személyforgalmi igazgatója szerint viszont a jegykiadás változása várhatóan nem okoz fennakadást a forgalomban, bár az érintett utasok közül többen valószínűleg csak a buszon találkoznak majd először a jegyváltási kötelezettséggel. Náluk a díjtalan jegyet az úti cél pontos megnevezésével az autóbusz vezetőjétől kell majd kérnie az utasnak. Ugyancsak nem vár fennakadást a Kunság Volán Zrt. termelési igazgatója. Hári Ernő elmondta, hogy náluk is a buszokon lévő jegykiadó automatánál és az elővételi jegypénztárakban lehet majd hozzájutni a regisztrációs jegyekhez.

Több társaság a technikai feltételek biztosításán túl személyzeti és propaganda eszközökkel segíti az új rendszerre átállást. A Vértes Volánnál februárt a változásról szóló kommunikációra és a feltételek kialakítására fordítják. Az AUTOZAK típusú jegykiadó gépek átalakítását a Kisalföld Volán Zrt.-től rendelték meg, a fejlesztés február közepére készül el. A Kisalföld Volánnál szórólap-, plakát- és médiakampánnyal is tájékoztatják a közönséget, június elsején - egy hónappal a pótdíjazás kezdete előtt - pedig megismétlik az akciót - közölte Bognár László forgalmai és kereskedelmi igazgató. A rendszer bevezetése annyi pluszköltséget jelent, hogy a jegyek kinyomtatása a régi gépekkel darabonként 70 fillérbe, az újakkal 1 forint 40 fillérbe kerül, ez napi tízezer forintos kiadást jelenthet.

A MÁV-START Zrt. 2010. március 1-jén vezeti be a regisztrációs vasúti menetjegyet. A személyszállító vasúttársaság közlése szerint a regisztrációs jegy bevezetése komoly előkészületeket igényel, a belső rendelkezések kialakításával, a technikai feltételek megteremtésével már az utolsó lépéseknél tartanak.

A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV) járataira is március 1-jétől lehet regisztrációs jegyet kérni. A cég tájékoztatása szerint egyeztetések folynak a megrendelővel (KHEM) a regisztrációs jegy által érintett utasokról, mivel a GYSEV vonalain sok az olyan megállóhely, ahol nincs jegypénztár, ezért várhatóan a társaság vonatain is meg lehet majd váltani a regisztrációs jegyet.

Ezek is érdekelhetik