Hírek

2009.06.02. 11:15

Lezuhant gép: Korábban minden rendben volt!

Négy évvel ezelőtti szolgálatba állítása után legutóbb április 16-án vizsgálták meg nagyon alaposan a most lezuhant Airbus gépet, akkor semmiféle komoly rendellenességet nem találtak - adta hírül az európai gyártó vállalat. Noha a légiközlekedésben semmi sem lehet elég tökéletes, most mégis egyre többen kérik számon a tervezőkön, hogy miért nem tudnak sokkal biztonságosabb gépeket tervezni. Az Air France az erkölcsi káron kívül sokszáz millió eurós kártérítési igényre is számíthat a hozzátartozóktól és persze nem tett jót az árfolyamának sem a tragédia. Nem zárható ki, hogy elhalasztják a június 15-21 közöttre tervezett párizsi Légi Show-t, legalábbis érthető lenne a lemondás.

VG Online - Mester Nándor

Az Air France Airbus A330-200-as típusu gépe 2005 áprilisában készült, azóta 18 800 órát teljesített 2500 járaton, azóta semmiféle komolyabb meghibásodása nem volt.


A gyártó cég azonnal felajánlotta, hogy szakértői bekapcsolódnak a vizsgálatba. Nyilván ők - és a még nem megtalált fekete doboz - adhatnak választ arra, hogy valójában mi történt. A doboz egyébként még több óráig jeleket ad ki a víz alól is, de ha túl mélyen van, ezek erőssége gyorsan csökken.

Ez a típus egyébként a kilencvenes évek eleje óta teljesít szolgálatot és még sohasem rögzítettek súlyosabb problémát. A repülőgép kapitánya eddig 11 000 repült órát tudhat maga mögött, ebből 1 700 órát az Airbus 330 és Airbus 340-es géptipuson repült.

A két elsőtisztből az egyik 3 000 repült órával  (ebből az Airbus 330/340 géptipuson 800 órával) a másik elsőtiszt 6 600 repült órával rendelkezik ( melyből 2 600 az Airbus 330/340-es géptipuson történt)

A légitársaság történetében azonban a mostani volt a legnagyobb áldozatokkal járó esemény. Az eset a műszaki (gyártási) háttér tökéletesítésén kívül légiirányítási kérdéseket is felvet.

A Reuters értesülései szerint egyébként utasszállító gép utoljára villámcsapás miatt 1962-ben zuhant le. Akkor is egy Air Franca gép járt rosszul, a Boeing 707-es fedélzetén 113 ember lelte halálát.

Az AF 447-es járat személyzete 

Az 58 éves francia tiszt 1988 óta áll  az Air France alkalmazásában. 2007 februárja óta van képesítése az Airbus A330/A340 típusra, 11 000 órát repül, ebből 1 700 Airbus A330/A340 géptípusokon. A két francia másodpilóta 37 illetve  32 évesek és1999. illetve 2004. óta dolgoznak az  Air France-nál. Képesítésük erre a típusra 2002. április, illetve 2008. június óta van, hat illetve három ezer órát repültek ilyen gépekkel. A vezető légiutaskísérők szintén franciák, 49, 54 és 46 évesek és évtizedek óta Air France-dolgozók. Beosztottaik (6 fő) közül öt francia és egy brazil, ők 24- 44 évesek és 1996 illetve 2007 óta alkalmazottak a francia légitársaságnál.

Az A 330-200-as modell

Két hajtóműves, széles törzsű jármű, általában három osztályon 253 utast visz hosszú távú járatokon, hatótávolsága 12500 kilométer. Ha csak egyetlen osztályt alakítanak ki, akkor legfeljebb 405 ember utazhat rajta. A padozat alatt maximum 27, standard méretű nagy konténer fér el. Általában két pilóta vezeti, az utaskísérők száma az utasokétól függ. Utazó magasságban általában 0,82 csomóval halad, egyébként legfeljebb 0,86 csomó lehet a sebessége. Legnagyobb megengedett felszállási össztömege 233 tonna, ebből 49,5 tonna lehet a rakomány. Üzemanyagtartályában 139,1 ezer liternyi anyag fér el. Ennek a tipusnak a programját 1995 novemberében inította el a gyártó, az első próbarepülés 1997 augusztus 13-án volt, az első példányt 1998 áprilisában adták át a vevőnek. A jármű egyes részeit az Airbus németországi, spanyolországi és nagy-britanniai telephelyein készítik és a dél-franciaországi Toulouse-ben szerelik össze.

Nagyobb légi balesetek 2009-ben

január 15: a US Airways pilótája sikerrel tette le a gépet New York-nál a Hudson folyón, megmenekült a 150 utas és az 5 fős személyzet

február 12: az amerikai Buffalo-ban egy lakóházra zuhant egy gép, 50-en haltak meg

február 25: az amszterdami repülőtérnél leszállás közben lezuhant egy török gép, a 135 utas közül 9 életét veszítette, 50-en megsebesültek

május 20: az indonéz hadsereg gépe egy falura esett Java szigetén, 97-en meghaltak (forrás: BBC)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!