Hírek

2008.11.25. 17:07

Fittyet hányunk a krízisre?

Félidejéhez közeledik a hazai üzletek idei karácsonyi hajrája. A válság ellenére azonban úgy tűnik, hogy a magyarok nem riadnak vissza a lázas karácsonyi vásárlástól.

Hampl Márta

Napokon belül kigyúlnak advent első fényei, és megkezdődik a felkészülés a szeretet ünnepére. A kereskedők, persze, egészen más megközelítésből szemlélik a következő négy hetet: nekik ez ugyanis egyfajta visszaszámlálás a kánaánból az átlagos hétköznapok felé. Az emberek vásárlási kedve ugyanis decemberben meredeken ível felfelé: általában az év utolsó hónapjában bonyolódik le az egész éves kereskedelmi forgalom 10-11 százaléka.

[caption id="" align="aligncenter" width="460"] Idén is a plazma- és LCD-televíziók, a navigációs készülékek, valamint az mp3- és mp4-lejátszók lesznek a legnépszerűbbek.
[/caption]

Tekintetbe véve a gazdasági válságot, az idén ugyanakkor nagy kérdés, hogy megismétlődik-e az elmúlt évek vásárlási őrülete. A statisztika azt mutatja, hogy nem, a KSH szerint legalábbis szeptemberben már 1,6 százalékkal maradt el a hazai kiskereskedelem forgalma az előző év kilencedik hónapjához képest. A lapunk által megkérdezett kereskedők viszont nem érzik a visszaesést, sőt.

„Az elmúlt két hétben még egyfajta fellendülés is megfigyelhető volt a  boltok forgalmában" – mondta lapunknak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára, hozzátéve ugyanakkor, hogy azt már senki nem tudja megjósolni, hogy kitart-e ez az állapot. A szakértő szerint a meglepő jelenség egyik oka, hogy a hetek óta csökkenő benzináraknak köszönhetően több pénz maradt az emberek pénztárcájában, amit el is költöttek. A másik ok szerinte, hogy a válság következményeként megrendült a lakosság bizalma a pénzintézetekben, így ahelyett, hogy bankba vinnék, inkább vásárlásra fordítják a pénzüket.

Hasonlók a tapasztalatai Szánthó Balázsnak, a Media Markt koncepciómenedzserének is. „Decemberben egy átlagos hónaphoz képest nagyjából háromszoros forgalmat bonyolítanak le áruházaink, és mivel eddig ránk nem volt hatással a válság, idén is erre számítunk” – mondta lapunknak a menedzser. Kis mértékű forgalomcsökkenést érzett viszont az Electro World a pénzügyi válság hírének elterjedésekor, igaz, a megszokott állapot a karácsonyi bevásárlási időszak novemberi kezdetével náluk is helyreállt.

A két áruházlánc beszámolója szerint a karácsonyi slágertermékek körében nem történt jelentős változás. A szeretet ünnepén a szórakoztató-elektronikai termékek közül továbbra is a plazma- és LCD-televíziók, a navigációs készülékek, valamint az mp3- és mp4-lejátszók lesznek a legnépszerűbbek. Ezeken kívül pedig a notebookok, a fényképezőgépek, a  mobiltelefonok, valamint a játékkonzolok vezetik a karácsonyi eladási listákat.

Hackl Mónika, a Tesco kommunikációs igazgatója szerint ugyanakkor megfigyelhető egy olyan tendencia is, hogy adott termékcsoporton belül manapság az olcsóbb termékeket választják a vásárlók.

Nagy hely kell a nagybevásárláshoz

A szélesebb termékskálát felsorakoztató, nagyobb eladóterű üzletekbe térnek be az emberek, ha karácsonyi bevásárlásról van szó – derül ki a GfK felméréséből. A tavalyi év összesítése alapján a hipermarketekben 35 százalékkal, a drogériákban húsz százalékkal, míg a kisboltokban 16 százalékkal nőtt az átlagos havi vásárlás értéke. Az ünnepekkor fontos termékek – mint a sütőpor, a majonéz, a mustár, a vaníliás cukor, a tejszínhab, a testápolási szerek, vagy az égetett szeszesitalok – kereslete egyébként ilyenkor a havi átlag másfél-kétszeresére emelkedik.

Ezek is érdekelhetik