Hírek

2008.11.22. 12:00

Bajban a világ autóipara

A gazdasági válság áldozatává válhat a globális autóipar. A kereslet visszaesése nehéz helyzetbe hozhatja a gyártókat és a kereskedőket.

Hampl Márta

[caption id="" align="alignleft" width="465"] A prognózisok szerint 10-15 százalékkal drágulhatnak az autók, a gyártók ugyanis minden bizonnyal szakítanak majd az eddigi kedvezménypolitikájukkal.
[/caption] A német autókereskedőknek akár a fele is veszteséggel zárhatja az idei évet, az ágazat egésze pedig nullszaldós lesz – állítja legfrissebb elemzésében a német gépjárműszövetség. A ZDK szerint emiatt tízezren veszíthetik el jövőre az állásukat. A kereskedőket telibe kapta a válság: a németek drasztikusan visszafogták a költéseiket, és a nadrágszíjmeghúzást az autóvásárlási terveik elhalasztásával kezdték meg. A kereslet visszaesése még súlyosabban érinti a német gyártókat; az iparágban 50-100 ezer álláshely szűnhet meg jövőre.
 
A gondok persze Európa többi autógyártóját sem kerülik el, nem véletlen hát, hogy keményen folyik Brüsszelben a lobbi egy autóipari mentőöv érdekében (a cégek az Európai Beruházási Bank által a krízis enyhítésére beígért 40 milliárd eurós hitelből szeretnének egy szeletet kihasítani). Az ágazat azzal érvel, hogy 12 millió embernek ad munkát. Az unió egyelőre ugyanakkor masszívan ellenáll, Brüsszel pénteken újfent egyértelműen kinyilvánította, hogy egy fillért sem óhajt az autógyártóknak juttatni.
 

A világ tíz legnagyobb autógyártója (2007)

Cég – Értékesített autók száma

Toyota – 9 millió 366 ezer db

General Motors (Chevrolet, Daewoo, Opel, Saab) – 8 millió 902 ezer 252 db

Volkswagen – 6 millió 191 ezer 618 db

Ford – 5 964 ezer db

Hyundai-Kia – 3 millió 961 ezer 629 db

Honda – 3 millió 831 ezer db

Nissan – 3 millió 675 ezer 574 db

PSA/Peugeot-Citroen – 3 millió 428 ezer 400 db

Chrysler – 2 millió 676 ezer 268 db

Fiat – 2 millió 620 ezer 864 db

Forrás: Europress-gyűjtésNyakig a pácban Amerika
Még nagyobb a baj az óceán túloldalán; a három nagy amerikai gyártó – a Chrysler, a Ford és a General Motors – gyakorlatilag a csőd szélén áll. Elemzések szerint néhány hónapra maradt pénzük, ha addig nem történik valami, lehúzhatják a rolót. A derűlátóbbak szerint erre persze nem kerülhet sor, tekintve, hogy a három nagy bedőlésével hárommillió autóipari munkás kerülne az utcára. És tény, már körvonalazódik egy 25 milliárd dolláros mentőcsomag az autógyártók számára. Igaz, a jelek szerint a politikusok kemény feltételeket fognak szabni, így a cégeknek össze kell majd állítaniuk egy üzleti tervet, amelyből világosan ki kell derülnie, hogy mire akarják elkölteni az adófizetők pénzét. A gyártók ugyan megmenekülhetnek, az átlagamerikai viszont biztosan nem ússza majd meg a jelentős áremelkedést. A prognózisok szerint 10-15 százalékkal drágulhatnak az autók, a gyártók ugyanis minden bizonnyal szakítanak majd az eddigi kedvezménypolitikájukkal. A cégek eddig autónként akár 2500-5000 dolláros (fél-egymillió forintos) kedvezményekkel próbálták a keresletet ösztönözni.
 
Minket nem érint
 Közvetlenül nem fogja a magyar lakosság érezni a külföldi gyártók problémáit, áttételesen azonban minket is érint a válság – mondta lapunknak Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke. A szakember szerint attól nem kell tartani, hogy a visszaeső keresletre áremelkedés lesz a válasz, az viszont tény, hogy a válság már most nyomott hagyott a hazai gépjárműszektoron. A szentgotthárdi Opel-gyárban például jövőre mintegy kilencven munkavállaló talpára kötnek útilaput. Ráadásul még az idén leállítják a fokozatmenetes sebességváltók gyártását, ezekre ugyanis az anyacég, a General Motors elmondása szerint megcsappant a kereslet. Hogy baj van, mutatják a Suzuki és az Audi jövő évre vonatkozó tervei is: a jelenlegi helyzetre való tekintettel legalább négy-ötezer darabbal kevesebb vasparipát fognak gyártani hazánkban.

Az Opel többfelé kacsingat

Németország és egyben Európa egyik legnagyobb autógyára azzal a kéréssel állt elő, hogy a német kormány a tartományok együttműködésével egymilliárd eurós garanciavállalással segítse annak megakadályozását, hogy a General Motors – tehát az amerikai anyacég – pénzügyi nehézségei átterjedjenek az Opelre. Közben egy napelemgyártással foglalkozó cég szemet vetett a nehézségekkel küzdő vállalatra, hogy Európa első „zöld” – azaz teljes mértékben környezetkímélő – autógyártójává alakítsa. Az Opel azonban a GM szerint nem eladó.

Toyota – 9 millió 366 ezer db

General Motors (Chevrolet, Daewoo, Opel, Saab) – 8 millió 902 ezer 252 db

Volkswagen – 6 millió 191 ezer 618 db

Ford – 5 964 ezer db

Hyundai-Kia – 3 millió 961 ezer 629 db

Honda – 3 millió 831 ezer db

Nissan – 3 millió 675 ezer 574 db

PSA/Peugeot-Citroen – 3 millió 428 ezer 400 db

Chrysler – 2 millió 676 ezer 268 db

Fiat – 2 millió 620 ezer 864 db

Forrás: Europress-gyűjtés Az Opel többfelé kacsingat Németország és egyben Európa egyik legnagyobb autógyára azzal a kéréssel állt elő, hogy a német kormány a tartományok együttműködésével egymilliárd eurós garanciavállalással segítse annak megakadályozását, hogy a General Motors – tehát az amerikai anyacég – pénzügyi nehézségei átterjedjenek az Opelre. Közben egy napelemgyártással foglalkozó cég szemet vetett a nehézségekkel küzdő vállalatra, hogy Európa első „zöld” – azaz teljes mértékben környezetkímélő – autógyártójává alakítsa. Az Opel azonban a GM szerint nem eladó. A prognózisok szerint 10-15 százalékkal drágulhatnak az autók, a gyártók ugyanis minden bizonnyal szakítanak majd az eddigi kedvezménypolitikájukkal. Autóipar Autóipar -->

Ezek is érdekelhetik