2008.05.08. 19:20
Bankváltás hat lépésben
Az optimális bank- és folyószámla-választáshoz nem elég, ha csak a havi díjakat vesszük figyelembe. Legalább ilyen fontos, hogy az egyéb szolgáltatások, így az utalás, a készpénzfelvétel, vagy éppen az internetes bankolás díjaival is tisztában legyünk!
[caption id="" align="alignleft" width="260"] A pénzintézete lecserélése előtt álló ügyfélnek nem egyszerű a dolga. Nehéz áttekinteni az ajánlatok tucatjait. Fotó: Stemler Károly
[/caption]Akár évi több tízezer forintot is spórolhat az, aki a saját igényeire szabva választja ki a bankját és a folyószámláját. Ma már a hazai pénzintézetek körében általános, hogy a kínálatukban számos számlacsomag szerepel, amelyeket mind különböző ügyfélprofilokra dolgoznak ki. Van aki gyakran utal, van aki csak a bankkártyáját használja, megint mások csak betétlekötésre használják a számlájukat – ha az általunk kiválasztott számlacsomag és a bankolási szokásaink szinkronban vannak, az bizony jelentős megtakarítást eredményezhet.
Ennek ellenére a magyarok nem szívesen váltanak bankot és számlát. Egy korábbi kutatás eredményei szerint a hazai folyószámla-tulajdonosoknak mindössze a 13 százaléka pártolt át más pénzintézethez a felmérést megelőző öt évben, ráadásul a bankváltók fele meg sem szüntette korábbi számláját. Az ok kézenfekvő: honfitársaink nehézkesnek, bonyolultnak tartják a bankváltás folyamatát. Pedig a váltás nem ördöngősség. A Magyar Bankszövetség minap kiadott útmutatója szerint hat egyszerű lépés az egész.
Első lépés: biztosan akarjuk?
A saját bankja kínálatát is érdemes megnéznie annak, aki valamelyik szolgáltatással, termékkel nem elégedett, mert azt túl drágának, esetleg túl bonyolultnak tartja. Könnyen lehet, hogy a „hazai pályán" is talál az igényeinek megfelelő szolgáltatást, s ezzel meg is kíméli magát a bankváltástól.
Második lépés: nézzünk körbe!
Ha valaki mégis elszánta magát a bankváltásra, akkor érdemes több, legalább három-négy pénzintézet ajánlatát begyűjtenie. A döntésnél ne feledkezzünk meg arról, hogy a havi számlavezetési díj csak az egyik tétel, nézzünk utána az egyéb tarifáknak, így az utalás, a beszedés, az internetbankolás díjainak is!
Harmadik lépés: új számla megnyitása
Az új számlát érdemes még a régi megszüntetése előtt megnyitni. Ehhez, főként az emelt szolgáltatási szintű számláknál, szükség lehet egy kisebb induló összeg befizetésére (ennek mértéke bankonként változik, általában 5-10 ezer forint). Ez szolgál az első jóváírás megérkezéséig a bankköltségek fedezetéül.
Negyedik lépés: ügyletek zárása
Ha valakinek lekötött betéte van a megszüntetendő számlán, akkor a lejáratát nem árt figyelembe vennie. A számla felmondásával ugyanis az ehhez kapcsolódó lekötött betétek is megszűnnek. Ha a számlához hitelkeret kapcsolódik, akkor ezt vissza kell fizetni az esedékes kamatokkal és díjakkal együtt!
Ötödik lépés: partnerek értesítése
Minden olyan szervezetet és személyt értesíteni kell az új számlaszámról, amelyek és akik rendszeresen utalnak pénzt (fizetést, nyugdíjat, támogatást). Emellett ha valaki csoportos beszedési megbízást adott ki a bankjának, azaz a régi számlájáról vonják le a közüzemi díjakat, akkor ezt is le kell mondani.
Hatodik lépés: régi számla felmondása
Nem szűnik meg attól a számla, ha valaki már nem használja, vagy leveszi róla a teljes összeget. A számla végleges zárásához fel kell mondani a szerződést! Nem szabad megfeledkezni a külön, például a bankkártyához, az internetbankhoz, vagy a széfbérlethez kapcsolódó szerződésekről sem!