Hírek

2008.04.19. 17:05

Mégis kisegíti az állam a BKV–t

Segítő kezet nyújt az állam a fővárosnak abban, hogy idén – az eddigi támogatásokon túl – további 10-12 milliárd forint tőkét juttat a Budapesti Közlekedési Vállalatnak (BKV Rt). A cég azért kap támogatást, hogy elkerülje a további adósságokat.

Vizer Helga

[caption id="" align="alignleft" width="250"] fotó: Kallus György
[/caption]„A tőkepótlás eszköze az előfinanszírozás. Ennek módját azonban még keresni kell” – mondta Keller László közpénzügyi államtitkár a tegnapi Pénzügyminisztériumban tartott tárgyalás után. Az egyeztetésen a főváros és a gazdasági és pénzügyi tárca képviselői a BKV finanszírozási csődjének elkerüléséről egyezkedtek.

„A kormány segítséget nyújt a fővárosnak abban – tette hozzá Keller –, hogy idén összesen 10-12 milliárd forint értékben tőkét juttasson a BKV–nak azért, hogy a cég ne kerüljön adósságspirálba”. Igaz, Demszky Gábor főpolgármester és Keller László is hangsúlyozta: a BKV nincsen adósságválságban. Fizetési kötelezettségeit teljesíteni tudja.

A tanácskozáson részt vett Dióssy Gábor, a gazdasági tárca államtitkára, Újhelyi István, az Önkormányzat és Területfejlesztési Minisztérium államtitkára, Hagyó Miklós és Ikvai–Szabó Imre főpolgármester–

A kormány az idei évre 53+12 milliárdot ad

A kormány idén 53 milliárd forint támogatást nyújt a BKV–nak. Ebből 32 milliárd forint a normatív támogatás, 21 milliárd forint pedig a tanuló és a nyugdíjas utasok után fizetett árkiegészítés – közölte korábban a Pénzügyminisztérium. Erre jön még a tegnapi egyeztető tárgyaláson kialkudott további 10-12 milliárd forint értékű tőkejuttatás a közlekedési társaságnak.

helyettesek és a BKV vezetői. A főpolgármester a kormány által javasolt tőkepótlás lehetőségeiről azt mondta: elképzelhető például a fővárosi vagyonelemek – ingatlan, telek – értékesítése, amelyek bevételéből autóbuszokat lehetne vásárolni.

Demszky beszámolt arról is, hogy a BKV-nak  5,6 milliárd forintra volna szüksége ahhoz, hogy a műszaki színvonalat továbbra is fent tudja tartani, illetve ugyanennyi kellene a fejlesztésekre is. Javasolta a kormánynak az állami normatív támogatás növelését, az infláció mértékével megegyezően. Ha ez megtörténik, akkor a főváros is hasonlóan jár el az erre az évre előirányzott csaknem 10 milliárd forint tőkepótló támogatással.

Keller László közölte: erre nincs lehetőség. A konvergenciaprogramba nem fér bele a BKV–nak nyújtott normatíva növelése. mert növeléni a hiányt. Azt azonban hangsúlyozta: a kormánynak is az az érdeke, hogy a fővárosnak és az agglomerációjának világszínvonalú tömegközlekedése legyen.

Kerékbilincs Demszky autóján

Demszky Gábor főpolgármester autójára kerékbilincset raktak a budapesti József Nádor téren, amikor a BKV finanszírozásáról szóló tárgyalásra érkezett. Az MTI először arról számolt be, hogy a kerékbilincset azért kapta, mert nem volt behajtási engedélye. Czuk Dorottya, a főpolgármesteri hivatal sajtófőnöke azonban később közölte, Demszkynek van engedélye, csak az kívülről nem látszott. Mikor Demszky a szünetben kiment tájékoztatni az újságírókat a tárgyalás menetéről, a bilincset levették.

A gázolaj jövedéki adójából is szeretnének részesedni

A MÁV 2007–ben 154 millió míg a BKV 1,3 milliárd utast szállított. Ehhez képest a BKV 32,5 milliárd forint állami támogatásban részesült. A MÁV 166 milliárd forint kormányzati támogatást zsebelt be. A MÁV–nál egy utaskilométerre 20 forint, a BKV–nál 6 forint állami támogatás jár. A vasúttársaság 2007–ben 5,7 milliárd forintot igényelhetett vissza a gázolaj jövedéki adójából, a fővárosi közlekedési társaság pedig semmit. Ráadásul a MÁV utasai a személyszállítás költségek 23 százalékát fizetik, a BKV utasai pedig a ráfordítások 43 százalékát – közölte a Főpolgármesteri Hivatal.

Nagy ára volt a pénteki sztrájknak

„Munkavállalók tízezrei mentek pénteken szabadságra, és ha csak tíz százalékkal esett vissza a termelés, az a nemzetgazdaság számára 2,5 milliárd forintos kárt okozott” – jelentette ki Demszky Gábor. Szerinte a munkabeszüntetés elkerülhető lett volna, ha az érdekképviseleti vezetők rugalmasabban kezelik a helyzetet. Felhívta továbbá a figyelmet arra: a BKV dolgozói nemcsak az országos átlag felett keresnek, hanem a béremelésük is jóval magasabb volt a normál szintnél. A főpolgármester egyébként helytelennek nevezte az egész napos sztrájkot. Ugyanakkor a sztrájkolók egyik követelésével, a BKV finanszírozási problémáinak megoldásával ő is egyetért.

Vizer Helga A gázolaj jövedéki adójából is szeretnének részesedni A MÁV 2007–ben 154 millió míg a BKV 1,3 milliárd utast szállított. Ehhez képest a BKV 32,5 milliárd forint állami támogatásban részesült. A MÁV 166 milliárd forint kormányzati támogatást zsebelt be. A MÁV–nál egy utaskilométerre 20 forint, a BKV–nál 6 forint állami támogatás jár. A vasúttársaság 2007–ben 5,7 milliárd forintot igényelhetett vissza a gázolaj jövedéki adójából, a fővárosi közlekedési társaság pedig semmit. Ráadásul a MÁV utasai a személyszállítás költségek 23 százalékát fizetik, a BKV utasai pedig a ráfordítások 43 százalékát – közölte a Főpolgármesteri Hivatal. A kormány az idei évre 53+12 milliárdot ad A kormány idén 53 milliárd forint támogatást nyújt a BKV–nak. Ebből 32 milliárd forint a normatív támogatás, 21 milliárd forint pedig a tanuló és a nyugdíjas utasok után fizetett árkiegészítés – közölte korábban a Pénzügyminisztérium. Erre jön még a tegnapi egyeztető tárgyaláson kialkudott további 10-12 milliárd forint értékű tőkejuttatás a közlekedési társaságnak. Nagy ára volt a pénteki sztrájknak „Munkavállalók tízezrei mentek pénteken szabadságra, és ha csak tíz százalékkal esett vissza a termelés, az a nemzetgazdaság számára 2,5 milliárd forintos kárt okozott” – jelentette ki Demszky Gábor. Szerinte a munkabeszüntetés elkerülhető lett volna, ha az érdekképviseleti vezetők rugalmasabban kezelik a helyzetet. Felhívta továbbá a figyelmet arra: a BKV dolgozói nemcsak az országos átlag felett keresnek, hanem a béremelésük is jóval magasabb volt a normál szintnél. A főpolgármester egyébként helytelennek nevezte az egész napos sztrájkot. Ugyanakkor a sztrájkolók egyik követelésével, a BKV finanszírozási problémáinak megoldásával ő is egyetért. fotó: Kallus György -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!