Hírek

2008.03.18. 17:25

Tovább tart az útháború

A fuvarozók csütörtökig kaptak engedélyt a fővárosi demonstráló közlekedésre. Ezért nem kizárt, hogy ma és holnap is kellemetlenségekre számíthatnak a Budapestre érkezők.

Boda Vera

A szokásosnál nagyobb dugót nem okozott az a mintegy 30-40 kamionos, amely tegnap reggeltől délutánig demonstrált a Hungária körúton – tudtuk meg a Fővinform munkatársától. A körúton mégis érezhető volt a feszültség, az autósok és a gyalogosok is többször nemtetszésüket fejezték ki a békésen tüntető fuvarozókkal szemben.

„A mi célunk nem a forgalom akadályozása, hanem a szemléletváltás. Ilyen kötelezettségek és szabályozás mellett lehetetlen dolgozni” – mesélte Juhász Csaba, aki négy éve foglalkozik fuvarozással. Csaba lmondta, ha tehetné szívesen elkerülné a fővárost, de mint fogalmazott, nincs menekülőút, a Budapesten áthaladó teherautóknak csak a Hungária körút marad.

A demonstrációt a Közúti Fuvarozók Érdekvédelméért Nonprofit Kft. szervezte, mégpedig a behajtási díjak nyolc-tízszeresére emelése miatt. Balogh György, az újonnan alakult Kft. vezetőségi tagja elmondta: a demonstráció célja a behajtási engedélyek felülvizsgálatának elérése, és a korábbi állapot visszaállítása volt.

A fuvarozók nehezményezték továbbá azt is, hogy a Fővárosi Közgyűlés március elsején életbe lépett határozatával – ebben tízszeresére, heti 50-60 ezer firntra emelték a behajtási engedélyek árát – életképtelenné teszi a vállalkozásokat, és szerintük az a lakosság érdekeit is sérti. A fuvarozók közölték: a megnövekedett kiadásokat a lakosságra fogják hárítani. A fuvarozók már hétfőn is demonstráltak az 56-osok terén. Balogh szerint azért kényszerültek a keddi felvonulásra, mert az előzővel nem értek el megfelelő eredményeket.

Közben a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) és Hagyó Miklós főpolgármester-helyettese a demonstráció napján is tartottak egyeztetéseket. Karmos Gábor, az MKFE főtitkár-helyettese szerint bár közeledtek az álláspontok a végső megoldás még messze van. „A főváros tulajdonképpen egyfajta új adónemet vezetett be, még akkor is, ha behajtási díjnak nevezi.

Ezt a lépését ráadásul előkészítés és hatástanulmányok nélkül, teljesen jogellenesen tette meg” – állítja a főtitkár-helyettese. Mint mondja, útdíjat csak miniszteri rendelettel lehetne szedni, az önkormányzatok, illetve a főváros saját hatáskörében csak parkolási díjakat szedhetne. Ráadásul Karmos szerint nem igaz az sem, hogy ezzel a rendelettel a főváros a légszennyezettséget csökkentené, éppen ellenkezőleg: ha több, kisebb járművel kell a szükséges árumennyiséget a boltokba szállítani, az még nagyobb károkat okozna.

Hagyó Miklós közleményében az olvasható, hogy a Közgyűlés „finomhangolással” a fuvarozók érdekképviseleti szervei kérésének megfelelően javítja majd a rendelet mindennapi használatát. Ez egyenlőre úgy néz ki, hogy kedvezményt kapnának azok, akik egy egész évre megveszik a behajtási engedélyt. A főpolgármester-helyettes azt javasolta, hogy a 330 napnál hosszabb idejű behajtási engedélyt vásárlók 10 százalékos kedvezményt kapjanak. Pedig a fuvarozók a rendelet teljes hatályon kívül helyezését szeretnék elérni, legalábbis addig, amíg el nem készülnek az M0-ás körgyűrű őszre ígért szakaszai.

Jelenleg a Budapesten csak áthaladó tranzitfuvarozók a Fővárosi Közgyűlés számukra kijelölt útjain, tehát a Hungária és a Könyves Kálmán körúton, a Nagykőrösi úton, valamint a déli M0-ás szakaszon közlekedhetnek díjtalanul. Akik a 2 illetve a 2A jelzésű főút, illetve az M3-as autópálya felől érkeznek, csak a fővároson keresztül, azon belül is a Váci úton, majd a Hungária Körúton áthaladva tudják megközelíteni az M1-es, M7-es és M6-os autópályákat, illetve az 5-ös számú főutat. Az M0-ás híd átadását augusztusra, a körgyűrű észak-keleti szakaszának átadását pedig őszre ígérik, az után valamivel könnyebb lesz a helyzet. A fuvarozóknak ugyan meg kell kerülniük egész Budapestet, a dugókat viszont valószínűleg elkerülhetik majd.

Az áruszállító teherautók a belvárosi védett övezetben, a Szent István Bazilika, a Normafa, az óbudai Fő tér és az Operaház környékén, a Népligetben, a Margitszigeten, a Városligetben, a Budai Várban, a Római Parton  valamint Hajógyári-szigeten csak behajtási engedéllyel és a behajtási díj megfizetésével közlekedhetnek, és az áru lepakolására maximum 20 percet kapnak.

Ezek is érdekelhetik