2007.12.10. 06:06
Púpozott kocsik a nasshegyek lábánál
A szupermarketekben már november elején csokoládémikulások álltak sorfalat a vevőknek. A profi kereskedelemben semmi sincs véletlenül, pláne a karácsonyi konzumőrület idején.
[caption id="" align="alignleft" width="260"] A tudatos vásárlók figyelmeztetnek: ha spórolni szeretnénk, lehetőség szerint hagyjuk otthon a gyerekeket. A karácsonyi bevásárláskor azonban nélkülük is hajlamosak vagyunk pazarolni.
[/caption]Az üzletek most hatványozott erővel próbálják kihasználni az ember nassolási ösztönét, ami az év végi ünnepekkor erősebb, mint bármikor – figyelmeztetnek ilyentájt a fogyasztóvédők. Hogy a csokimikulás vezette támadó seregek könnyedén győzedelmeskednek a fogyasztók tömegei felett, jórészt a vevőelcsábítási tudománynak tudható be. Egy német főiskolai professzor, az eladás pszichológiájának szakértője megerősíti: az édességvásárlások rendkívül jelentős része külső impulzusra történik, vagyis maga a termék látványa gerjeszti. Egy friss felmérés szerint tíz német vevőből hat a hívogató finomság után nyúl – közli a témával foglalkozó bajor RTV honlapja.
Ezt a spontán reakciót próbálják kiváltani a kereskedők idehaza is. Az üzletek üzemeltetői jól tudják, hogy a vásárló a bejáratnál lévő zónában lefékez a gyümölcs- és zöldségstand miatt, továbbá, hogy lassabban halad a pénztár előtti utolsó harmadban, az úgynevezett impulzuszónában is, vagyis ott jellemzően gyakrabban tesz egy-egy árut a kocsijába. Az eladási pszichológia további alaptétele, hogy minél hosszabb ideig látunk egy terméket, annál nagyobb a valószínűsége, hogy meg is vesszük. Ennek következménye, hogy minden áruházban édességekkel támadnak minket a bejáratnál és a kassza előtt. És, hogy milyen jól működik ez, azt minden anyuka meg tudja erősíteni, akinek a pénztárnál kígyózó sorban már egyszer is végig kellett araszolnia kisgyerekével a rettegett „nyafogózónát”.
Tej és cukor hátul
Ez az egész szisztéma nem csak karácsony előtt működik fogyasztói csapdaként. Az árukat sosem esetlegesen teszik ki a polcokra: a kereskedelem a saját szolgálatába állítja a pszichológiát. A márkás és drága termékeket például mindig szemmagasságban találjuk, a jutányosabb árú portékáért viszont hajolnunk vagy nyújtózkodnunk kell. Aki tehát takarékosan akar vásárolni, az eleve kerülje a standok körülbelül 160 centiméternél, vagyis szemmagasságban lévő sávját – tanácsolják a tudatos vásárlói kultúra terjesztői. Ha az olvasó maga elé képzeli azt a nagy élelmiszerüzletet, ahová jár, válaszolhat arra a kérdésre, hogy a bejárattól merre indul el a kialakított bevásárlóútvonal. Az esetek többségében az lesz a válasz, hogy balra. Ennek oka az, hogy az emberek többségében állítólag balra kanyarodásra van késztetés. Ha jobbra tarts-ra kényszerítik őket, stresszelve érzik magukat, vagyis nem pakolnak olyan könnyen mindenfélét a kosárba – állítják az eladás-pszichológusok.
Jó fényt vetnek rá
A kosár megpúpozásához próbálnak elegendő alkalmat teremteni a kereskedők azzal is, hogy a lehető leghosszabbra alakítják üzleteikben a bejárattól a pénztárig megteendő utat. Az olyan mindennapi élelmiszerek tehát, mint a levestészta vagy a zsemlemorzsa inkább hátul vannak, s míg ezekhez érünk, számtalan akciós pult mellett kell elhaladnunk. Ezek spontán vásárlásokra késztetik a vevőket. Az is érdemes megfigyelni, milyen típusú termékek kínálják magukat a jobb oldalon. Szakemberek kimutatták: a többség (lévén jobbkezes) mindenekelőtt azokat az árukat veszi le a polcról, amelyek neki jobbra vannak.
Vannak helyek, ahol a megvilágítással is manipulálnak, ami – a vásárlókat védő szervezetek szerint – ugyan jó fényt vet az árura, de nem annyira az üzletre. Egy speciális belámpázással frissnek hat az a zöldség és gyümölcs is, amelynek minősége, vitamintartalma a hosszas tárolás következtében már kárt szenvedett. Elgondolkodtató, ha a húsos pultnál piros fényt látunk alkalmazni. Ha ugyanis a húsárut, felvágottat ezzel világítják meg, mindig frissnek látszik. Semleges fényben már nem biztos, hogy olyan gusztusos – esetleg kiderül, hogy penész tenyészik rajta.
Nem trükk: eladásösztönzés
Nem tartja helyénvalónak a kereskedelmi trükk megfogalmazást Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára. „Nem arról van szó, hogy bárki is be akarja csapni a vásárlót, a történet arról szól, hogy éles verseny van a kereskedelemben, amiből egyébiránt a vevő csak profitál – mondja. – Hiszen a versenyhelyzetből adódik az, amit a piacgazdaságban alapnak tekintünk: lényegében minden kapható, és sokféle üzlet létezik. Nem mellékesen a konkurenciaharc az árakra is visszatartó hatással van. A kereskedelemben pedig külön tudományág az eladás. Tankönyvek szólnak csak arról, milyen árut hova kell tenni egy eladótérben. Senki sem vetheti a kereskedő szemére, ha el akarja adni a portékáját, hiszen ebből él. És az is természetes, hogy minden kereskedő sokat akar eladni, minél többet. Én azt hiszem, az áruelhelyezés fortélyai vagy a fény kihasználása a teljesen természetes kereskedői vagy gyártói módszerek közé tartoznak a világon. A szép nő is kisminkeli magát, ha az a célja, hogy még jobban, a lehető legjobban nézzen ki. Ezeket az eszközöket eladásösztönzőknek tekintem, és meg kell őket különböztetni a vevők megtévesztésétől, amit a Gazdasági Versenyhivatal szigorúan büntet is. A jogszabályok mellett, persze, saját etikai normáink is vannak, amiket betartunk” – hangsúlyozta Vámos György.
Vásároljon mértékkel!
„Ha ismerjük a trükköket, ha tudatában vagyunk annak, hogyan akarnak minket manipulálni a bevásárlóközpontokban, könnyebben ellen tudunk állni a csábításnak – figyelmeztet Ujhelyi Kata közgazdász, a Tudatos Vásárlók Egyesületének (TVE) munkatársa. – Ezzel együtt érdemes mindig listával bevásárolni menni, és lehetőség szerint ragaszkodni is hozzá, hogy ne vegyünk szükségtelen dolgokat. Nem javasolt éhesen betérni a szupermarketbe: akinek üres a gyomra, sokkal jobban bevásárol, mint előzetesen eltervezte.
A TVE szerint bizonyos életkor alatt érdemes kihagyni a gyerekeket a vásárlásból, ám ha ez nem lehetséges, igyekeznek jó tanácsokat adni a szülőknek. Például arra, hogyan küzdjenek meg a helyzettel, ha a kitör a hiszti egy megpillantott termék után. Ujhelyi Kata szerint az is visszatartja az embert a mértéktelen árufelhalmozástól, ha kosárba és nem bevásárlókocsiba pakol: másként hat rá, ha érzi a súlyát annak, amit a polcokról összeszedett. A nagy kocsi alján lötyögő kevéske áru, amiért eredetileg bement, pont fordítva hathat: hiányérzetet kelthet, s arra ösztönözhet, hogy még vegyen valamit.
A vállalkozások jelentős része nem adott számlát
A vállalkozók negyven százaléka nem adott számlát, illetve nyugtát, s hetven százalékuk az áru eredetét és a foglalkoztatottak dokumentumait sem tudta bemutatni az APEH vásárcsarnokokban, plázákban, fenyőfaárusoknál, illetve kirakodóvásárokon az elmúlt három nap során elvégzett háromszáz vizsgálata szerint. Az akció következményeként várhatóan mintegy tízmillió forint bírságot szabnak majd ki, és a szabályok megszegése miatt az APEH bizonyosan kezdeményezni fogja üzletek bezárását is. A kormányszóvivő november 22-én jelentette be, hogy Csillagszóró hadművelet néven hét hatóság összehangolt ellenőrzést végez hat héten át a fogyasztók biztonsága érdekében, az év végi ünnepekhez kapcsolódóan. Budai Bernadett elmondta: az akciósorozat keretében 2008 első hetéig a hét szervezet mintegy ötezer szakembere több mint negyvenezer ellenőrzést végez országszerte a piacokon, vendéglátóhelyeken.
Jó tanácsok a karácsonyi bevásárláshoz
- Írjuk össze, mire van szükségünk, gondoljuk át, hol kívánjuk azt beszerezni.- Készüljünk elegendő szatyorral, hogy ne kelljen az üzletben műanyag reklámzacskót kérni.
- Élelmiszereket mindig megbízható helyről szerezzük be! Soha ne vásároljunk alkalmi árustól zöldséget, édességet sem!
- Mindig nézzük meg a termék jelölését! A csomagoláson magyarul kell fel tüntetni a termék megnevezését, összetételét (az esetleges allergén anyagokat is), előállítójának és forgalmazójának nevét, minőségmegőrzési vagy fogyaszthatósági idejét. Ügyeljünk arra, hogy ne legyenek a címke adatai javítva, letakarva.
- Ne vásároljunk meg sérült, szennyezett csomagolású készítményt, még akkor sem, ha kedvező áron kínálják. Ha a mélyhűtött termék csomagolása belül zúzmarás, a termék tömbbé fagyott, ne vegyük meg, mert valószínűleg felengedett és visszafagyasztott áruról van szó.
Forrás: Magyar Élelmiszer-biztonsági Hivatal
- Készüljünk elegendő szatyorral, hogy ne kelljen az üzletben műanyag reklámzacskót kérni.
- Élelmiszereket mindig megbízható helyről szerezzük be! Soha ne vásároljunk alkalmi árustól zöldséget, édességet sem!
- Mindig nézzük meg a termék jelölését! A csomagoláson magyarul kell fel tüntetni a termék megnevezését, összetételét (az esetleges allergén anyagokat is), előállítójának és forgalmazójának nevét, minőségmegőrzési vagy fogyaszthatósági idejét. Ügyeljünk arra, hogy ne legyenek a címke adatai javítva, letakarva.
- Ne vásároljunk meg sérült, szennyezett csomagolású készítményt, még akkor sem, ha kedvező áron kínálják. Ha a mélyhűtött termék csomagolása belül zúzmarás, a termék tömbbé fagyott, ne vegyük meg, mert valószínűleg felengedett és visszafagyasztott áruról van szó.
Forrás: Magyar Élelmiszer-biztonsági Hivatal A tudatos vásárlók figyelmeztetnek: ha spórolni szeretnénk, lehetőség szerint hagyjuk otthon a gyerekeket. A karácsonyi bevásárláskor azonban nélkülük is hajlamosak vagyunk pazarolni. -->