Hírek

2007.08.21. 14:42

Utak és fejfák

Az idei év első felében közel hatszázan haltak meg az útjainkon. Elgondolkodtató a motorosok által okozott karambolok számának brutális növekedése, miként az is, hogy száz balesetből 14-ben szerepet játszott az alkohol.

Stanga István

Igencsak elrettentő adatokat tett közzé a Központi Statisztikai Hivatal az idei esztendő első felében történt hazai közúti balesetekről. Utóbbiak száma a tavalyi év hasonló időszakához viszonyítva ugyan „csupán” két százalékkal növekedett, ám ezen belül a halálos kimenetelűeké 15 százalékkal. Ez közelebbről azt jelenti, hogy az első hat hónap „eredményeként” 595 koszorút és keresztet kellene kihelyezni útjaink mellé. S persze, a többi szám is megdöbbentő: 9500 olyan baleset, amely személyi sérüléssel járt, 3800 súlyos, 8600 könnyebb sérült, hogy a hatalmas anyagi kárról már ne is beszéljünk.

Miről is árulkodnak az adatok? Egyebek mellett arról, amit – a híreket hallva-olvasva, meg persze, közlekedve – magunk is tapasztalunk, hogy tudniillik brutálisan (közel 30 százalékkal) emelkedett a motorkerékpárok okozta karambolok száma. De legalább ennyire elgondolkodtató az a tény is, hogy az ittasan okozott balasetek száma 11 százalékkal nőtt, ami annyit tesz, hogy minden százból 14-ben szerepet játszott az alkohol. És akkor még meg nem szóltam a fentebb említett két momentum kombinációjáról, az ittas motorosokról. Ők éppen kétszer annyi balesetért felelősök, mint 2006-ban.

Hogy miért ilyen drámaiak a mutatók, azt bizonyára elemzik majd a szakemberek. Jómagam úgy gondolom, hogy nem kizárólag egy vagy két tényezőre vezethető vissza ez a „leépülés”. Általánosságban szó lehet  közlekedési kultúránk alacsony nívójáról, amelyet súlyosbít számos dolog: a sok helyütt minősíthetetlen nívójú utak, a korábbiaknál jóval erősebb autók és motorok, az agresszív vezetők, a notórius gyorshajtók, hogy csak a legismertebb bajokra utaljak. Megjegyzem, az Európai Unió statisztikja sem valami fényes a halálos baleseteket illetően, de ez minket aligha vigasztalhat, hiszen az EU-n belül csak a görögök és egy-két balkáni ország kullog mögöttünk. 

Nem vitatva, hogy a gyorshajtás és az ital főszerepet játszanak a tragédiák bekövetkeztében, úgy vélem, bizonyos tekintetben ezek is csak következmények. Meggyőződésem szerint ugyanis azok a feszültségek, frusztrációk, indulatok (legyenek akár gazdasági, akár szociális, vagy akár politikai természetűek), amelyek manapság jellemzik ezt az országot, a benne élőket, megmutatkoznak az utakon is. Hiszen elképzelhető-e, hogy az az ember, aki a legszívesebben fizikailag semmisítené meg a tőle eltérő nézeteket vallókat, vagy az, akiből egy-egy internetes fórumon csak és kizárólag a mocsok dől, más lesz, amikor beül egy autóba, felül egy motorra? Nem. Ott is versenyezni, ott is győzni akar, s ha ez máshogy nem megy, akkor erővel, a másik eltiprásával.

Nem állítom (mivel nem is lenne igaz), hogy a rendőrség országos közúti ellenőrzési akciói – amelyek egy része egyébként az EU ösztönzésére zajlik – teljesen hatástalanok, de azt igen, hogy hosszútávon nem oldják meg a kérdést. Meg persze, bizonyosan segítenek valamit a különféle szankciók, szigorítások is. Ám mindezekkel együtt is pesszmista vagyok. És ez csak akkor múlna el, ha egy alapvetően stabil ország lelkileg rendben lévő lakosaiként találkoznánk egymással az utakon.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!