2007.07.13. 18:15
Négy hét múlva átadják kőröshegyi völgyhidat
Európa legnagyobb hídépítése a végéhez közeledik: néhány hét múlva átadják a kőröshegyi völgyhidat az M7-es autópálya Zamárdit és Balatonszárszót összekötő szakaszával együtt.
A tervezettnél négy nappal korábban, augusztus 8-tól már használhatják az autósok a kőröshegyi völgyhidat. Ekkor adják át ugyanis a forgalomnak az M7-es autópálya Zamárdi és Balatonszárszó közötti 17 km-es szakaszát, melynek része a viadukt is – jelentette be Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter tegnap Kőröshegyen, miután megtekintette a hídépítés befejező munkálatait. A miniszter azt mondta: az M7-es autópályának ez a hiányzó szakasza okozza a legtöbb problémát, ezért időszerű, hogy még az idegenforgalmi szezonban átadásra kerüljön.
Az 1,8 kilométer hosszú és 88 méter magas völgyhíddal kapcsolatban Kóka János hangsúlyozta, hogy megalkotói egyedülálló mérnöki és kivitelezési teljesítményt nyújtottak az elmúlt három év legnagyobb európai hídépítése során.
Néhány héttel az M7-es Zamárdi és Balatonszárszó közötti szakaszának átadása után újból nyúlik néhány kilométert az autópálya, a jelnlegi tervek szerint augusztus 24-én adják át a Nagykanizsa és Becsehely közötti 12 kilométeres pályaszakaszt, amivel a sztráda eléri az országhatárt – más kérdés, hogy Balatonkeresztúr és Nagykanizsa között csak jövőre ígérik a pályaszakasz átadását.
Így 2008-ra, 44 év után, a 245 kilométer hosszú M7-es autópálya eléri az országhatárt. Az út jövő évtől nemcsak Magyarország keleti és nyugati felének összekötését szolgálja, hanem a Trieszt-Kijev V. Helsinki folyosó részét is képezi majd.
Negyven év alatt az autópálya fele épült meg, míg a másik fele az elmúlt négy évben készült el – hangsúlyozta a miniszter, aki szerint az M7-es balatoni szakasza azért is kiemelt, mivel az autópálya tehermentesíti az üdülőövezet útjait, ezáltal a déli parton üdülő turisták nyaralása nyugodtabbá és biztonságosabbá válik.
Kóka János az autópálya idegenforgalomra gyakorolt hatása mellett az út gazdaságélénkítő szerepére mutatott rá. Szerinte a teljes szakasz átadásával Somogy és Zala megyében több tízezer munkahely teremtődhet, és végre bekapcsolódik az országos vérkeringésbe az egyre nagyobb forgalmat bonyolító sármelléki repülőtér is.
Reményik Kálmán a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztési Zrt. elnök vezérigazgatója elmondta: a gazdasági számítások szerint a 40 milliárd forintos költségvetéssel készült völgyhíd volt a legkedvezőbb változat az elmúlt 15 évben készült tervek közül, amelyek a Zamárdi és Balatonszárszó közötti útszakasz összekötésére készültek. Kóka János hozzátette: egyetlen szakértő sem tudott előállni a viaduktnál takarékosabb és biztonságosabb megoldással.
A miniszteri szemle alatt a viaduktot építő munkások épp szalagkorlátot szereltek fel. Kóka János a védelmi berendezésekkel kapcsolatban a hídon arról is tájékoztatást kapott, hogy a korlátokat töréstesztnek is alávetették. A kivitelezők elmondása szerint az eljárás azt bizonyította, hogy ha egy kamion teljes teherrel nekimegy a szalagkorlátnak, akkor is a hídon marad.
Hetven kilométernyi új autópálya őszig
Idén kora őszig a tervek szerint mintegy 71 kilométernyi új autópálya-szakaszt adnak át a kivitelezők. Az új útszakaszok üzemeltetését és fenntartását az Állami Autópályakazelő végzi majd. Elsőként az M8-as autópálya részét képző dunaújvárosi Duna-hidat adják át július 23-án, amellyel összesen öt kilométernyivel nő a sztráda hossza. Ezt követik az M7-es szakaszai, az idei autópályaátadások sorát az M3-as autópályának Görbeháza és Nyíregyháza közé eső 39 kilométeres szakaszának forgalomba helyezése zárja, amelyre a jelen állás szerint szeptember 14-én kerülhet sor.
„Az idén átadott szakaszokkal a magyarországi sztrádahálózat hossza meghaladja majd az ezer kilométert: egészen pontosan 1011,5 kilométernyi pályát használhatnak majd az autósok” – mondta korábban lapunknak Béni Gyöngyi, a Nemzeti Autópálya Zrt. jogutódjának, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt.-nek a szóvivője.
Öt év alatt közel a duplájára nőtt a 2002-ben még csak 534 kilométeres autópálya-hálózat hossza. Az átadások pedig jövőre is folytatódnak: a tervek szerint 2008-ra készül el az M0-ás körgyűrű északi hídja, az M7-es autópálya Letenye és az országhatár közötti szakasza a Mura híddal, valamint szintén az M7-es sztráda utolsó, 36 kilométeres része Balatonkeresztúr és Nagykanizsa között.