2006.11.26. 06:00
Később indult a vonatom, lekéstem a pert
Olvasónk időben érkezett a vasútállomásra, de a vonat, amelyre jegyet váltott, a menetrendtől eltérően, öt perccel később érkezett meg. Az úr lekésett egy fontos tárgyalást. Anyagi kár érte.
A menetjegyet megvásárolva az utas szerződést kötött a vasúttársasággal. Pénzt fizetett azért, hogy a vonat egy bizonyos időpontban elvigye őt a kívánt helyre. A jogeset megítéléséhez elengedhetetlenül fontos ismerni a MÁV üzletszabályzatát – mondták a Magyar György és Társai Ügyvédi Irodában.
Azzal, hogy a szerelvény késett, a társaság megszeghette azt a bizonyos szerződést, amelyet az utassal „kötött”. Elvileg nem kizárt, hogy az utas kártérítésre tarthat igényt. Hiszen ha lekésett egy fontos tárgyalást, komoly üzlettől és pénztől eshetett el.
A kártérítést a vasúttársaság jogellenes magatartása indokolja, ezért ezt kell bizonyítani. Erre alkalmasak lehetnek a pórul járt utasok. Ugyanakkor üzletszabályzatban a MÁV megfogalmazhat olyan feltételeket, amelyekkel felelősségét kizárhatja vagy korlátozhatja.
Az utas, akit a pontatlanság miatt kár ért, akkor jár el helyesen, ha utánanéz a szabályzatnak. Ennek ismeretében mérlegelheti, érdemes-e bírósághoz fordulnia. A társaság bizonyítékot is követelhet, hogy a vonat valóban rosszkor indult. A siker érdekében az érintettek összefoghatnak.
Előfordul, hogy a vasúttársaság maga ajánja fel: vissszatéríti a jegy árát. Így volt azon az IC-járaton, amelyen a nyári hőségben nem működött a klíma. Holott az utasok a plusz komfortfokozatért is váltottak rá jegyet.