Hírek

2005.10.25. 00:00

Lejárt az energiaszolgáltatók önkényuralma

Nagyobb bírsággal és hatékonyabb eljárással védené a fogyasztókat az energiaszolgáltatókkal szemben a kormány. A minisztérium törvényjavaslatot készít.

Bak Mihály–Tóth Marcella

„Nekünk több problémát is okozott a gázszolgáltatónk. Előfordult, hogy ugyanarra a hónapra két számlát kaptunk. Aztán nekünk kellett bebizonyítani, hogy fizettünk” – mondta a Reggelnek Szabó Dániel (20). Ez sok időt vitt el. A vagyonőr szerint a gázórájukkal lehet baj. De kiderült:  ha kimegy a cég megvizsgálni az órát és nem talál semmit, tízezer forintot kell fizetni. A konkrét példát esetek sora támasztja alá. Jellemző, hogy javításkor indokolatlanul magas kiszállási díjat kérnek az energiaszolgáltatók. Érthetetlen eltérés van a villamosenergia- és gázszolgáltatók gyakorlatában – mondták el lapunknak a fogyasztóvédelmi felügyeletnél. Előbbiek nem kérnek pénzt, ha például családon belül változik az előfizető, és ezért kell az órát átírni, továbbá lakásvásárlás után a műszer ellenőrzéséért sem. A gázosok mindent megfizettetnek.

Általános tapasztalat, hogy a monopolhelyzetű szolgáltatók nem a fogyasztók számára legkedvezőbb gyakorlatot folytatják – derül ki az állampolgári jogok országgyűlési biztosa, valamint a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, a Gazdasági Versenyhivatal és a Magyar Energia Hivatal (MEH) vezetőjének közös nyilatkozatából. A szolgáltatókat ezért felszólítják, hogy változtassanak eddigi magatartásukon és szolgáltatásuk árait korlátozzák elfogadható mértékűre. Boross Norberttől, a Budapesti Elektromos Művek (Elmű) kommunikációs igazgatójától megtudtuk: az óraszerelést és hasonló munkákat versenyeztetésen kiválasztott külső cégek végzik. Az ő áraik pedig piaciak. Mesterházy Attila, az ifjúsági tárca politikai államtitkára a felelősség alóli kibúvást látja az  ilyen válaszban. Szerinte megkövetelhető a külső cégektől, hogy elfogadható árakat szabjanak. A közeljövőben pontosan tisztázzák a fogyasztóvédelem, a versenyhivatal és az energiahivatal hatáskörét, és 2006 első felében módosítják a fogyasztóvédelmi törvényt – mondta az államtitkár. Emelik a büntetések mértékét és gyorsabbá teszik az eljárásokat, a bírságolást is.

A MEH augusztusban büntette meg az Elműt ötmillió forintra, mert éveken át felcserélt tarifák alapján küldte ki számláit egy fogyasztónak, akkor is, amikor már tudott a hibáról. Kilencmillióra bírságolta meg tavaly az E.ON Tiszántúli Áramszolgáltatót, mert jelentősen megnőttek a fogyasztói reklamációk, de a cég ezeket nem vagy lassan vizsgálta ki, a MEH-nél vállalt intézkedési tervet pedig nem tartotta be.

Ezek is érdekelhetik