Hírek

2005.09.16. 00:00

Kóka menesztette a vasúttársaság vezérigazgatóját

Kóka János gazdasági miniszter tegnap leváltotta posztjáról Mándoki Zoltánt, a MÁV Rt. vezérigazgatóját, Gaál Gyula elnök-vezérigazgatót viszont megerősítette pozíciójában. A tárcavezető azt is bejelentette: a vasúttársaságnál megszüntették a vezérigazgatói posztot, és helyette létrehozták az általános vezérigazgatói pozíciót, amelyet Heinczinger István, a Siemens volt ügyvezető igazgatója tölt be.

Sz. Sz.

A személyi változások nem okoztak meglepetést. Régóta nyílt titoknak számít ugyanis, hogy Mándoki Zoltán távozni fog posztjáról. Utalt erre maga Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter is, többször célozva arra, hogy hamarosan változások lesznek az államvasút csúcsvezetésében. A személyi döntés indokát abban jelölte meg a tárcavezető, hogy az éves szinten harmincmilliárdos veszteséget termelő MÁV vezetősége nem tudta megoldani a vasút több évtizedes gondjait. Ugyanakkor vélhetően Mándoki menesztésében szerepet játszottak a MÁV motorvonattendere körüli botrányok. A százmilliárdos beszerzés pályázati folyamataiban ugyanis több visszásságot is kifogásolt a Közbeszerzési Döntőbizottság.

Kóka János közölte: a vasúttársaság megújulása érdekében tíz pontból álló tervet dolgoztak ki. Ebben szerepel többek között a Hírközlési Hatósághoz hasonló Magyar Vasúti Hivatal felállításának ötlete. A szervezet a vasúti infrastruktúra idegen cégek általi használatát szabályozná, továbbá rögzítené az ezzel kapcsolatos hatósági díjakat. Kóka azt is elmondta: az állam mint tulajdonos ezentúl szigorúbban fogja ellenőrizni a MÁV-ot. Hozzátette: a kabinet elvárja, hogy harmadával csökkentsék a vezetői beosztásokat, hogy olcsóbb legyen a vasút működése.

A kormány tervei szerint 2007-re teljesen szétválik majd egymástól az árufuvarozási és a személyszállítási üzletág. Kóka úgy látja: az árufuvarozást magántőke bevonásával nyereségessé lehetne tenni.

Ezek is érdekelhetik