Hírek

2005.07.15. 00:00

Csigatempóban a síneken

Nem állnak dugóban, mégis alig vánszorog a budapesti villamosok többsége. Az utazók számára érthetetlen, sokhelyütt miért húsz kilométeres a végsebesség, és miért kell percekig várakozni a megállókban.

Vajta Zoltán

[caption id="" align="alignleft" width="320"] Jelenleg egyetlen gyorsvillamos közlekedik a fővárosban. Ez az 1-es. A zárt pálya hiányában azonban a legtöbb kereszteződésben állnia kell.
[/caption]A villamosokat nem érintik a dugók, hiszen az autóktól elzárt pályán közlekednek. Mégis úgy cammognak sokfelé, mint a dugóban álló kocsik. Nemcsak a külső kerületekben, hanem a Nagykörúton is. A 4-es 6-os villamosra nem kell szinte egy percet sem várni a megállóban. Csak ha már fent vagyunk az utastérben. A járművek a piros lámpa miatt percekig álldogálnak minden megállóban. Az Üllői úton az 50-es minden fánál megáll, minden kereszteződésnél lelassít, biciklivel is le lehet hagyni. Örökkévalóság a lőrincieknek hazajutni a Határ úttól. Pedig az 50-es is autóktól elzárt pályán halad. A 3-as villamosról jobb nem beszélni, sem a 28-asról, 37-esről, és még sorolhatnánk. Csak néhány járat érdemelheti ki a gyors jelzőt: az 1-es, az 56-os és a 61-es. Ezek kis túlzással olyan tempóban haladnak, mint a metró.

A közlekedési szakértők abban egyetértenek, hogy Budapesten nem lesznek elterjedtek az ilyen gyorsjáratok. Javítani persze lehetne a sebességen, de az elektromos motorok felpörgetése érdekeket sértene.
Egy-egy helyen már működnek olyan jelzőberendezések, amelyek a villamoshoz igazítják a közlekedési lámpát. Ha jön a villamos, pirosra vált a lámpa a keresztirányú utcán. Így a villamos azonnal indulhat, ha becsukta az ajtókat.  Antal Mihály, a BKV forgalmi igazgatója szerint ezt nem lehetne bevezetni a Nagykörúton. A 4-es és 6-os villamos vonalán összehangolták a lámpákat. Ha a járművezetők betartják az előírásokat, elvileg nem kell percekig várakozniuk a megállókban.

Benda György, a városháza munkatársa szerint viszont a lámpák összehangolásával lehetne javítani a nagykörúti helyzeten. Ahogy az 1-es vonalon tették. Ott olyan finom változtatásokat hajtottak végre a lámpák programozásában, hogy most a villamos várakozás nélkül megy végig a pályán. A 3-as villamos egyes szakaszain is átprogramozták a jelzőlámpákat. Ahol azonban rosszak a sínek, ott a 20-30 kilométeres sebességkorlátozás felborítja az egyensúlyt. Az Üllői úton a keresztutcák miatt nem tud rendesen haladni az 50-es villamos. Korábban a főváros el akarta zárni a kisebb forgalmú keresztutcákat az Üllői úttól, hogy felgyorsítsák a  tempót. Ám a kezdeményezés megbukott a kerületek ellenállásán.

A XVIII. kerületi polgármester, Mester László szerint a városrész közlekedési gondját nem feltétlenül a villamos oldja meg. A környék lakói amúgy sem akarták az utcák lezárását. Inkább folytatni kellene a 3-as metrót, és meg kellene építeni a ferihegyi gyorsvasutat.

Negyvenéves síneken és váltókon zötyögnek

Ahol nincs lámpa, nincs keresztutca, ott a váltók akadályozzák a haladást. A BKV 10–15 kilométeres sebességkorlátozást ír elő ezekre a szakaszokra. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint indokolatlanul. Ha lecserélnék a váltókat, nem kellene annyit fékezni. A városháza szerint felújítások is javíthatnának a helyzeten. Ám utoljára 1996 és 2000 között volt nagy felújítási program. Akkor 47 kilométer pályát cseréltek ki. Egyes vonalakon negyven éve ugyanazokon a síneken zötykölődnek a villamosok.

A városháza szerint felújítások is javíthatnának a helyzeten. Ám utoljára 1996 és 2000 között volt nagy felújítási program. Akkor 47 kilométer pályát cseréltek ki. Egyes vonalakon negyven éve ugyanazokon

a síneken zötykölődnek a villamosok. Jelenleg egyetlen gyorsvillamos közlekedik a fővárosban. Ez az 1-es. A zárt pálya hiányában azonban a legtöbb kereszteződésben állnia kell. -->

Ezek is érdekelhetik