2005.07.13. 00:00
Buszsáv lesz az autópályán
Buszsávot építenének az M1-M7 autópálya bevezető szakaszán. A mostani leállósávban haladhatnának kamerák védelmében a tömegközlekedési járművek.
[caption id="" align="alignleft" width="320"] Jelenleg még leállósáv van az autópályák fővárosból ki- és bevezető szakaszain. Ha lesz elég pénz, megvalósulhat az önálló buszsáv ötlete.
[/caption]Jövőre akár meg is tervezhetik mindennapjaikat Budapest nyugati agglomerációjának lakói. Ha autóval nem is, busszal időben eljuthatnak fővárosi munkahelyükre az araszolás helyett. A fővárosi önkormányzat azt tervezi, hogy buszsávot alakít ki az M1-M7 autópálya bevezető szakaszán. Ott, ahol most reggelente együtt vesztegelnek a BKV és a Volán buszain a dugóban. Az elképzelések szerint a jelenlegi leállósávot alakítanák át buszsávvá – közölte a Városháza munkatársa. Mózes Antal szerint a leállósáv hiánya nem befolyásolná az autós közlekedést. A Lapu utcától ugyanis már nem igazi autópálya, hanem csak autóút a bevezető szakasz, 70-es sebességkorlátozással.
A leállósáv alapjait megerősítenék, és talán ötven-száz centivel ki is szélesítenék. Mindezt európai uniós támogatásból, melyre hamarosan beadják a pályázatot. Azt egyelőre nem tudni, mennyibe kerül majd a beruházás. Annyi bizonyos, hogy nem fogja nagyon megterhelni a fővárost, hiszen csak pár száz méter távolságról van szó. Ám ez a kis szakasz is jelentősen javítaná a tömegközlekedést. Annál is inkább, hiszen a Neszmélyi útnál lévő felhajtónál már a budaörsi, kamaraerdei és gazdagréti forgalom is ezt az utat terheli.
Az utóbbi években mintegy háromszázezren költöztek el Budapestről. Csaknem ennyien laknak a városhatárhoz közel. Az elvándorlók nagy része továbbra is a Belvárosban vagy Budapest túlsó felén dolgozik. A metróvonalak hiánya miatt a tömegközlekedés ilyen utazási távolságoknál nem versenyképes az autóval. Így a budapesti bevezető utak zsúfoltsága egyre nő. A városközpont irányában nem csak reggel, hanem délután is állandósultak a dugók. Az autók számát nem lehet csökkenteni, az útfelület pedig nem növelhető. Budapest úthálózatát nem erre a forgalomra tervezték. A közlekedésfejlesztési koncepció szerint a tömegközlekedés előnyben részesítése lehet az egyetlen megoldást. Még az M1-M7 bevezető szakaszán is.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület adatai szerint csúcsidőben óránként 92 autóbusz jár erre. Ez másfélszer több, mint a Rákóczi úti buszforgalom, ahol kamerákkal védik a buszsávot. A városháza a M1-M7-re is tervezi a kamerák felszerelését. Azt még nem tudni, jut-e rá pénz. A Szentendrei úton például nem jutott, pedig ott járnak a HÉV-pótlók. Rendőrt is csak hébe-hóba látni, így a buszok alkalmanként alig tudnak haladni a több tízezer utassal. Nem így a 2-es metró vonalán a Deák tér és a Stadionok között járó pótlók. Ezek – kamerák kereszttüzében – akadálytalanul haladnak, bármekkora is a dugó a Kerepesi vagy a Rákóczi úton.
Metró helyett buszsávval vigasztalódnak Palotán
Tovább bővítenék a buszsávot a Thököly úton. Az elképzelések szerint egészen a Róna utcáig védett helyen járhatnának a 7-es és a 73-as buszok. Ez különösen a palotai lakosoknak lenne előnyös. Ha már ők hoppon maradtak a 4-es metró építésénél, mert mégsem megy addig a földalatti. Legalább az autóbusz haladhasson. A 73-as busz a Keleti pályaudvarig viszi őket. Ha kész a buszsáv, nem tart majd örökkévalóságig elérni a Hungária körutat. Onnan pedig már most is a villamospályán haladhat a csuklós busz.
A 73-as busz a Keleti pályaudvarig viszi őket. Ha kész a buszsáv, nem tart majd örökkévalóságig elérni a Hungária körutat. Onnan pedig már most is a villamospályán haladhat
a csuklós busz. Jelenleg még leállósáv van az autópályák fővárosból ki- és bevezető szakaszain. Ha lesz elég pénz, megvalósulhat az önálló buszsáv ötlete. -->