2005.05.21. 00:00
Kátyúváros maradunk?
Hétszáz kátyú éktelenkedik jelenleg a fővárosi utakon. Ez ötszázzal több, mint amennyit egy hónapja ígértek.
[caption id="" align="alignleft" width="154"] Az esőzések miatt több száz újabb úthiba éktelenkedik az utakon. Nem lesz gyerekjáték ezeket befoltozni.
[/caption]– Húsz percre mozgásképtelen lett az autóm a legutóbbi felhőszakadásban. Ebbe a kátyúba hajtottam bele – mutat egy csaknem egy méter átmérőjű kráterre Jánosi Béla (45) a Budafoki úton. – A kátyú az esőben csordultig megtelt esővízzel. Ahogy keresztülhajtottam rajta, befröcscsent a víz az alig lehúzott ablakon. A nagyobb baj az volt, hogy az autó elektromos berendezései felmondták a szolgálatot. Folyamatos dudálás és szidalmazás közben kénytelenek voltak addig kerülgetni a mögém kerülő autósok, amíg ki nem száradt a kocsi. Mások a Margit híd budai hídfője alatt lettek csuromvizesek az e heti nagy záporban. Ott is hasonló méretű gödör éktelenkedik már hónapok óta. Ennek a kátyúnak a veszélyességét csak fokozza, hogy első ránézésre kisebbnek tűnik valós méreténél.
És még oldalakon keresztül sorolhatnánk a hasonló eseteket. Pedig a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. teljes gőzzel foltozza Budapest útjait. Mégsem fogynak terv szerint a kátyúk. Sőt van, hogy naponta százzal gyarapodik a számuk. Ezért elsősorban az égiek a felelősek. Az áprilisi és a májusi eső ezúttal nem ért aranyat. Legalábbis az aszfaltnak. – Az elmúlt napok özönvízszerű esőzése miatt tovább mélyültek a kátyúk, sőt több száz újabb gödör keletkezett – panaszolja Csanádi Csaba, a közterületfenntartó közútfenntartási igazgatója.
[caption id="" align="alignright" width="126"] Tengelytörést is okozhat egy kátyú
[/caption]Most úgy tűnik, a városvezetők egy hónappal ezelőtti ígérete nem válik valóra. Akkor Demszky Gábor főpolgármester azt hangoztatta, hogy május végére csupán kétszáz úthiba lesz a főváros kezelésében lévő fő- és tömegközlekedési utakon. A határidő lejártáig még egy hét van. És összesen hétszáz kátyú. Ami igazán elkeserítő, hogy egy hónappal ezelőtt is ugyanennyi volt. Tavaly ilyenkor pedig kétszázzal kevesebb. Némi reményre ad okot, hogy a kátyútlanításra elkülönített pénznek még csak a fele fogyott el.
Idén minden eddiginél több pénzt, tizenhatmilliárd forintot költ Budapest az utak javítására. Egytizedét, 1,6 milliárd forintot a több mint ezer kilométer hosszú úthálózat kátyúzására. A burkolatjavítási munkálatokat éjjel-nappal több mint két tucat brigád végzi, műszakonként átlagosan ötven négyzetméternyi felületet tudnak rendbe hozni. Rajtuk kívül négy brigád az újonnan keletkezett, balesetveszélyes úthibákat szünteti meg.
A tavasz legjobb híre a budapesti adófizetőknek, hogy a közbeszerzési eljárásban az útfelújító cégek fele annyiért vállalta a munkákat, mint amennyire a szakértők számítottak. Ennek köszönhetően idén sokkal korábban írták ki a pályázatokat, és az eddigieknél több útfelújítást hirdettek meg. Ráadásul meg lehet tervezni a jövő évi útfelújítási programot.
Tóth Tímea–Zsidai Péter Az esőzések miatt több száz újabb úthiba éktelenkedik az utakon. Nem lesz gyerekjáték ezeket befoltozni. Tengelytörést is okozhat egy kátyú -->