2005.02.10. 07:10
A magyar asszonyok hétvégi vásárlók
A magyar családok vásárlási szokásai gyökeresen eltérnek a nyugat-európai mintáktól. A hazai háztartások többsége a napi betevőt is bevásárlóközpontban veszi meg és alig-alig készletez.
A hétvégi bevásárlás például szinte szabadidős program jelleget ölt, családi eseménnyé vált a magyar háztartások jelentős körénél. Sehol Európában nincs annyi cekkert cipelő férj, mint nálunk. Ez az oka, hogy például a CBA is vette a lapot, s szemben a korábbi gyakorlattal, már vasárnap is nyitva tart. Különben a vevők – épp e vásárlói szokás miatt – elpártolnának tőlük.
S ebből a szokásból adódik, hogy a magyar családokra nem jellemző a készletezés. A háziasszonyok elfelejtették már dédanyáink bölcsességét: „üres kamrának bolond a háziasszonya”. Jórészt ezzel magyarázható, hogy még olyan árucikkeket is, mint a zsír meg az olaj, többnyire akkor veszünk meg, amikor éppen elfogy, amikor kiürül a kamra.
Az eltartható termékek nagy tételben történő vásárlása, vagyis a készletezés Magyarországon csak az értelmiség körében honosodott meg széles körben. Holott ennek pénztárcakímélő hatása nyilvánvaló. Márpedig a magyar fogyasztók a minőség és a választék mellett a legfontosabbnak az árat tartják, a hétköznapokon mégsem ezt a mintát követik.
Egyébként néhány multi, mint például a Penny Market és a Billa éppen azért vette a sátorfáját és telepedett át Szlovákiába, mert a diszkontüzletek nem tudnak megélni abból, ha a vevő csak egy darab szappant tesz a kosarába. A magyar fogyasztó nem tanulta még meg a diszkont előnyeit, hogy megéri nagy tételben vásárolni.
Csak az üres kamra miatt indulunk a boltba
A szaladjunk el és vegyük meg gyorsan vásárlói magatartás annak a jele, hogy a háztartások többségének vásárlási szokásaira nem jellemző a tervezés – mondta a Reggelnek Hoffmann Istvánné, a Corvinus Egyetem professzor asszonya.Ez a fő oka annak is, hogy nálunk a „mágnesboltok” szerepét a hipermarketek töltik be.