2004.11.12. 07:10
Az elővárosi vasút nem drágább, mégis gyorsabb
A több tízezer fővárosba ingázó vonatra ültetését akarja elérni a MÁV az elővárosi vasútvonal fejlesztésével. A váci és a veresegyházi ütemes járat beváltotta a hozzá fűzött reményeket: sokan leteszik a kocsit, mert a vonat sosem kerül dugóba…
[caption id="" align="alignleft" width="299"] Talent típusú szerelvény
[/caption]A MÁV egyik legjelentősebb jelenleg folyó beruházása az elővárosi közlekedés fejlesztése. Tervek szerint Budapesttől észak–déli irányban 80 kilométeres távolságig nyúlna ki az elővárosi vasút forgalma. A kelet–nyugati égtáj két szélső pontja Szolnok és Székesfehérvár. Ezen a mintegy 15 ezer négyzetkilométeres területen a fővárossal együtt 3,5 millióan élnek. Az ő igényeikhez igazítva fejlesztik a vasút járműparkját, az állomásokat, a P+R parkolási lehetőségeket.
Az előzményekhez tartozik, hogy a főváros és Esztergom között egy éve korszerű Desiro motorvonatok szállítják az utasokat. Az eltelt idő látványos eredménye a 15 százalékkal megnőtt az utasforgalom. Naponta hatezren ülnek be a valóban kényelmes kocsikba, ötszázzal többen, mint korábban.
A fejlesztéseket három ütemben képzelik el a vasút vezetői. 2006-ig a főváros és a tőle 30-40 kilométerre lévő agglomerációs települések között bevezetik az úgynevezett ütemes menetrendet. Ez azt jelenti, hogy a reggeli csúcsidőben a térképünkön is látható belső körben félóránként induló gyorsjáratokon érhetik el az ingázók munkahelyüket. A külső körben vonatra szállók pedig arra számíthatnak, hogy 30-40 percenként indulhatnak útnak.
Az első ütem legnagyobb költséget igénylő beruházása 30 új elektromos motorvonat beszerzése, mintegy negyvenmilliárd forint értékben. A teljes titokban zajló beszerzésről anynyit tudni, hogy a német Siemens, a kanadai Bombardier, a francia Alstom és a svájci Stadler versenyez a tendernyerésért. A tétet növeli, hogy a nyertes további harminc motorkocsi szállítására kap lehetőséget. Az eredményhirdetés december végére, az első járművek forgalomba helyezése bő egy év múlva várható.
Az első szakasz keretében Érd már korábban kapcsolódott be az ütemes közlekedésbe, a Vác és Veresegyház vonalon pedig szeptember elejétől csökkent 25, illetve 36 perccel az utazás ideje.
A MÁV illetékesei még nem rendelkeznek közölhető adatokkal a járatok népszerűségéről, de egy lapunknak nyilatkozó vasutas elmondta: megítélése szerint népszerű az új szolgáltatás. A megkérdezettek közel nyolcvan százaléka örül, hogy időt nyer. Kifogást azok emelnek, akik olyan megálló közelébe igyekeznek vagy laknak, ahol most már nem áll meg a gyorsított járat.
A 2006-tól kezdődő második ütemben a területet már nem bővítik, viszont a járműparkot egységesítik. A kényelmet növeli a légkondicionáló, az önműködő ajtó. Előrelépés a HÉV és a vasút járatainak összeillesztése. A 2010-től induló harmadik ütemben a buszjáratok is illeszkednek a sínesekhez.
A magyarországi piacért versengők egyes termékei
Képeink illusztrációk, a pályázó cégek egy-egy gyártmányát mutatják be, amelyek nem feltétlenül azonosak a MÁV-pályázatban szereplő típusokkal.Talent típusú szerelvény – Bombardier
Dízel-mechanikus, dízel-elektromos és csak elektromos meghajtású kivitelben is. 260 kocsi fut belőle Németországban, Ausztriában, Norvégiában és Kanadában.
Metropolis típus – Alstom
Szingapúrban 25 hatkocsis szerelvényt kedvelhetett meg a közönség. A külső megjelenés és az alacsony zajszint fontos volt a modell kialakításakor.
Flirt – Stadler 12 Flirt szerelvényt rendelt Svájc két útvonalra is. Baar–Luzern és Zug–Erstfeld között 2004. december 12-től helyezik üzembe az elektromos üzemű, hatkocsis járműveket.
Avanto/S70 – Siemens 105 km/h sebességével egyike a leghatékonyabb metropolisjárműveknek. A gyártók a sebességre és a formára hívják fel a figyelmet.
Ön mennyire elégedett a MÁV új szolgáltatásával?
Glózer Gabriella (20) egyetemista: – Naponta járok Pestre egyetemre. Verőcén szállok vonatra, amelyik az utóbbi időben Váctól már csak a végállomáson áll meg. Húsz perccel hamarabb célhoz érek.Kiss Attila (19) főiskolás: – Szerencsére hamar tudomást szereztem a MÁV újításáról, így reggel tovább alhatom. Mindennap bejárok a Dunakanyarból az egyik fővárosi műszaki főiskolára.
Németh Zsolt -->