Arculatváltás

2022.03.29. 20:37

Bemutatták a Forrás megújult lapszámait Kecskeméten

Új arculattal jelentkezett a Forrás folyóirat januárban. Az áttervezett címlap mellett a belső is új tipológiai rendszert kapott: más betűtípussal, levegősebb szövegek olvashatók a lap oldalain és minden lapszámban színes képzőművészeti mellékletet található. A megújult Forrás arculatának tervezője Ulrich Gábor képzőművész, tipográfus, akivel Füzi László főszerkesztő beszélgetett az új arculat megszületéséről a Megújulás című esten kedden, a Kápolna Galériában. A beszélgetésen az első negyedév megjelent számokat is bemutatták.

Horváth Péter

Füzi László főszerkesztő (balra) beszélgetett Ulrich Gáborral Fotó: Horváth Péter

Januárban megújult formában jelent meg a Forrás kulturális folyóirat. Füzi László főszerkesztő a beszélgetésen elmondta, az új a Forrás ötödik arca. Az év elején leváltott arculat alapját Benes József Forrás című képe adta Zalatnai Pál terve alapján, ami tavaly decemberig, 22 évig kitartott. Füzi László elmondta, hogy két ok miatt sokáig nem akart arculatváltást. Az egyik ok, hogy egy rosszul sikerült váltás miatt eltűnhet a lap, másrészt szüksége volt arra a belső időre, amikor csak ennek előkészítésével foglalkozhat. Elmondása alapján két éve érezte először, hogy elfáradt az előző külalak.


Ulrich Gábor a tervezés folyamatáról beszélt. A tipográfus elmondta, hogy a fejléc tervezésénél a hagyományt és a progresszivitást igyekezett megjeleníteni. A hagyomány a klasszicista betűtípusra utaló külsőben jelenik meg, a Cormorant Garamond nevű, reneszánsz hatású betűtípust széles, kontrasztos fővonalak, és finom mellékvonalak jellemzik. A progresszív jelleget a címet alkotó fekete betűtestben megjelenő fehér álbetűk adják. 

A tervező kiemelte, hogy a tervezésnél kihívást jelentett a Forrás “á” betűjének formaterve az ékezet miatt, mert az kiemelkedett a betűszalagból.

Ulrich Gábor elmondta, hogy egy egész tipográfiai rendszert kellett kialakítani a folyóiratban, mert annyira gazdag struktúrájú és sokszínű szövegelemből áll, hogy különböző műfajú írásokhoz más betűtípust kellett kiválasztani a betűcsaládon belül, így alkotva koherens egységet.

Füzi László emlékeztetett, hogy a régi szedéssel betűtenger jellege volt az oldalaknak, és az új arculattal együtt levegősebbé tették a szövegeket, megtartva egyben az írások méltóságát. A lazább szedés miatt kicsit kevesebb szöveg kapott helyet a lapban, ugyanakkor ez jó hatással volt az olvashatóságra. Ulrich Gábor hozzátette: csakúgy, mint a zeneművek esetén, a tipográfiában is érvényes, hogy a szünetnek kompozíciós hatása van. A szöveggel nem megtöltött üres felületek is ugyanolyan fontosak a kompozíció összképében, mint a szöveges részek.

Fontos volt az is, hogy a képzőművészeti anyag méltó módon szerepeljen a folyóiratban. 

A megújulásig csak fekete-fehérben jelentek meg az alkotások a lapban, januártól színesben láthatóak a művészi munkák, és a címlapra is színes műtárgy fotó kerül. Füzi László kiemelte: a képzőművészeti tervezés a szövegek válogatásával egyenrangú fontosságú, módszeresen keresik a kiváló képzőművészeti anyagot és fiatal tehetségek alkotásait is az olvasóközönség elé tárják. Hozzátette: a művészeti anyag az idei számokra már biztosított.

 

Koncepció mentén színesedett a címlap alsó harmada is: a hideg hónapokbeli lapszámok hideg színeket, a meleg hónapoké meleg színfekvést kapnak. Az új Forrásnak eddig három száma jelent meg.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!