Kecskemét

2018.12.27. 07:00

A szellem és az érzékiség ad randevút egymásnak

Zeneművészeti ínyencségekkel készült Rákász Gergely idei, kará­csonyi koncertsorozatára, mely a Tél címet kapta. Az anekdotákkal és vetítéssel színesített látványkoncert ezúttal ugyanis a kandalló tüze mellett töltött, mesékkel átszőtt, régi, téli esték hangulatát idézi. Vivaldi és Bach dallamait hallhatja majd a közönség december 28-án 19 órától a kecskeméti evangélikus templomban.

Koós Katalin

Rákász Gergely koncertje különleges élményt ígér

Fotó: Bús Csaba

– Nyáron létrehozott egy alapítványt. Milyen céllal?

– Évek óta járunk Erdélybe koncertezni. Művészként olyan élmény és különleges erő magyar emberként határon túli magyarokhoz magyar nyelven beszélni, melyet szerintem csak a költők tudnak megfogalmazni. A Rákász Gergely Alapítvány a határon túli magyar közösségeknek szervez hangversenyeket magyar művészekkel.

– Idei, karácsonyi koncertsorozata a Tél címet kapta.

– A koncertek a régi, korcsolyázós és szánkózós, hófehér téli éjszakák hangulatát idézik, mikor még érdemes volt begyújtani a kandallóba. Mikor a családok még nem a televízió, hanem a pattogó tűz köré gyűltek esténként és meséltek egymásnak. A varázslatos, máskor félelmetes, hősies vagy éppen elgondolkodtató történetek szinte megelevenedtek a lángokban, magukkal ragadva öreget, fiatalt, és összekovácsolták a családtagokat. Hasonló tüzet szeretnék a koncertjeimen gyújtani a közönségben, mely egyszerre szórakoztatja és elgondolkodtatja őket.

Rákász Gergely koncertje különleges élményt ígér
Fotó: Bús Csaba

– Mely zeneszerzők dallamait hallhatja majd a közönség?

– Egy igazi gourmet-koncert lesz, mely tíz évet ölel fel. Idén ünnepeljük Vivaldi születésének 340. évfordulóját, így ez az esztendő kicsit körülötte forog. Most azonban Bach szemüvegén keresztül nézzük majd őt, ugyanis szerintem a zenetörténet egyik legizgalmasabb találkozása az övék.

– Miben rejlik e találkozás különlegessége?

– Szellemi találkozásról van szó, ugyanis személyesen soha nem ráztak kezet. Nehéz elképzelni két jobban különböző személyiséget és életutat. Vivaldi, a dúsgazdag pap, Bach pedig a kicsit magának való, ám húsz gyermeket nemző intellektus. Mikor az 1700-as évek elején Bach megérkezik Weimarba, a személyében egy jóvágású, tehetséges udvari zeneszerzőt és orgonistát kapnak. A weimariaknak azonban ez nem elég. Nekik Vivaldi kell, aki egész Európában divat. Ekkor Bach, aki alapvetően egy Isten felé forduló, szigorú, precíz és jól szervezett férfi, felül a divatvonatra és azt mondja: „ha a nőknek Vivaldi kell, akkor tessék, megadom”. Addig nem nyugszik, míg be nem szerez egy-két Vivaldi-kottát, melyeket átír orgonára, csembalóra, és gyakorlatilag odaköltözteti Itáliát Weimarba. Hogy mi történik mindeközben vele? Az az igazán izgalmas. Hogy hogyan változik meg ő maga. A szigorúan szerkesztett, német precizitású, istenes, szögletes zenéje hogyan alakul át gömbölyű, csillogó-villogó, már-már erotikus zenévé Vivaldi hatására. Ezt négy egymás mögé állított művel gyönyörűen lehet demonstrálni. Egy olyan darabbal kezdek majd, mely megmutatja, milyen volt Bach Vivaldi előtt. Majd eljátszom a Telet a Négy évszakból, mely egy emblematikus mű, és jól érzékelteti Vivaldi stílusát. Ezt követően egy Vivaldi Concerto-t játszom, de Bach átiratában, hogy lássuk az utazást, hogyan dolgozta át Vivaldi mestert orgonára. Végül pedig Bach Olasz koncertjét játszom, melyben már jól látszik, mivé lett Vivaldi hatására. Egy elképesztő gourmet-utazás.

– Melyik zeneszerzőt érzi magához közelebb?

– Bach jól szervezett és alapos. Olyan ember, aki nagyon jól érezné magát, ha beírhatná az életét egy Excel-táblázatba, ahogyan én is teszem. Elsősorban intellektuális kihívásként tekint a zenére. Szerény, kicsit talán magának való. Vivaldi ezzel szemben egocentrikus, hencegő, aki zenéjével mindenekelőtt el akarja bűvölni hallgatóságát. Emellett rettentően jó marketinges. A négy évszaknak ad egy alcímet: A felfedezés és harmónia csatája. Nem kellene feltétlenül ráragasztani, Vivaldi azonban megteszi, mert tudja, ez nagyon jó reklám. A nyilvánvalót mondja ki, de nagyon szép filozofikus tartalommal. Hiszen a négy évszak csak részben szól arról, hogy kint éppen esik az eső vagy a hó. Alapvetően ez az emberi élet négy évszaka. A tavasz felfedezése, a nyár kivirágzása, az ősz megfontolt ereje a kihívásaival és a tél megnyugvása, harmóniája, halálközelisége. Végigvisz bennünket az ember életén, ezért tud kapcsolatot teremteni vele minden kor minden korosztálya. Azért annyira izgalmas kettejük közös koncerten való találkozása, mert az nem más, mint a szellem és az érzékiség, az intellektus és az erotika randevúja. Szeretném hinni, hogy bennem mindkettő ott van, mikor alkotok.

Rákász Gergely Tél Bach-Vivaldi orgonakoncertje december 28-án 19 órakor hallható a kecskeméti Evangélikus Templomban.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!