2018.01.28. 07:36
Kodály kórusműveit minden énekkarnak szívből ajánlja
A néphagyomány jeles napjaihoz kapcsolódóan kecskeméti kórusok adnak elő Kodály Zoltán-kórusműveket január 29-én a Kodály iskolában. Az esemény kapcsán beszélgettünk Jámbor Zsolt Kodály-díjas karnaggyal.
Kodály Intézet Jámbor Zsolt
A kórustalálkozót az idén 40 éves Magyar Kodály Társaság szervezi, a Kodály-évhez kapcsolódóan. Mitől lesz különleges? – kérdeztük Jámbor Zsoltot, a MKT kecskeméti tagcsoportjának vezetőjét, az országos társaság elnökségi tagját, a Kecskeméti Református Kollégium Gimnáziumának tanárát.
– A műsor repertoárját dr. Ittzés Mihály, a Magyar Kodály Társaság elnöke állította össze, és az ország számos városában előadták – többek között Budapesten, Debrecenben, Győrött –, a kecskeméti lesz a záróalkalom. A művek kiválasztásánál az volt a koncepció, hogy a Kodály-kórusművek segítségével vegyük számba az évkör jeles napjait, népszokásait. Mivel a zeneszerző legtöbb ilyen műve a karácsonyi ünnepkörhöz kapcsolódik, ezért ezek keretezik a teljes programot. Közben téma lesz az újesztendő, vízkereszt, húsvét, pünkösd – a legfontosabb jeles alkalmak, amik megjelentek a népi hagyományokban is. A kórusok forgószínpadszerűen váltják majd egymást a Kodály iskola Nemesszeghy Márta Termének színpadán. A koncert 18 órakor kezdődik majd. Az esemény a Nemzeti Kulturális Alap, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, valamint Kecskemét önkormányzatának támogatásának köszönhetően valósulhat meg.

– Kik lépnek színpadra?
– Hat kórus: a Kodály Leánykar, a Miraculum Gyerekkar, az Aurin Lánykar a Kodályiskola képviseletében, a Református Kollégium Grádics Kórusa, a tavaly alakult Kecskeméti Énekes Kör, valamint a Cantus Nobilis Kórus. Utóbbihoz személyesen is kötődöm, idén harminc éve, hogy tagja vagyok. A kórussal heti két próbával dolgozunk, családos emberként, apaként tudtam volna mást is csinálni a próbás estéken. Mégis, ez a kórus is az otthonommá, az életem részévé vált az évek során. Csakúgy, mint a Grádics kórus, mely néhány éve alakult vezetésemmel a kollégiumban tanító kollégákból, gyülekezeti tagokból. Ez tulajdonképpen nemcsak kórusmunka, hanem egy igaz lelki közösség is.
– Karnagyi, pedagógusi, közéleti pályafutása több szálon kötődik Kodály Zoltán munkásságához. Nem véletlen, hogy tavaly Kodály-díjat kapott Kecskemét városától, feleségével, Jámborné Márkus Emőke énektanár-karvezetővel együtt.
– Ez óriási meglepetés és megtiszteltetés volt számunkra. Tudnék sorolni olyanokat, akik szintén érdemesek lennének erre az elismerésre. A 2017-es Kodály-év szervezési szempontból eléggé munkás volt a számomra. A Magyar Kodály Társasággal szerettünk volna még többet is tenni Kodály Zoltán életművének népszerűsítése terén. Időnként felmerül, hogy Kecskeméten miért mindig Kodály a téma? Azt gondolom, hogy Salzburgban a csapból is Mozart zenéje folyik, ettől függetlenül az ott élők borzasztóan büszkék csodás zeneszerzőjükre. Nemhogy nem unják meg, de az egész város hasznot húz belőle. A kecskeméti születésű Kodálynak nemcsak kórusművészete, zeneszerzői munkássága, de pedagógiai metodikája is van olyan piacképes, mint W. A. Mozart életműve. Nem túl nagy anyagi befektetéssel, inkább szellemi hozzáadott értékkel, Kecskeméten minden évben lehetne annyi Kodály ihlette zenei, pedagógiai program, mint tavaly.
– Mióta dolgozik karnagyként Kecskeméten?
– Amióta a városba jöttem, 1986 óta. Előbb iskolai kórusokat vezettem. Elsőként a Béke téri általános iskolában, utána hosszú ideig a Bolyai János Gimnáziumban, egy évig a Kandó Kálmán szakközépiskolában és 2005 óta a református gimnáziumban. Énektanárként sokat tanítottam óraadóként más iskolákban. Ez a szakmai munka is kihívás volt számomra.
– Honnan fakad a karének iránti lelkesedése, mi inspirálja a kórusvezetésben?
– Nincs benne semmi tudatosság. Inkább tudat alatt hat rám a gyermekkorom, amikor olyan iskolába járhattam, olyan pedagógusok tanítottak, akiknek szívügye volt a kórusmozgalom. Ebbe az irányba tereltek abban az időben azok a pedagógusok, akik módszertanilag, szakmailag nagy hatással voltak rám a későbbiek folyamán. A kórusokkal való mindennapos munka igazán felemelő, képes arra, hogy inspiráljon. Vannak rosszabb próbák, de vannak olyanok is, amelyek felüdítenek. Bár ilyen lenne a világ, amilyen a legutóbbi, igen sikeres, szólampróbánk volt a Refi kórustermében. Számomra fontos, hogy mindig újabb és újabb szerzőket, műveket vegyünk elő a kórusaimmal. Kodály Zoltán pedig folyamatosan napirenden van. Aki énekel kórusban, tudja, hogy csodás érzés az ő műveit interpretálni. Mesterien bánik a kórushangzással, kevés hozzá hasonló szerző van a zeneirodalomban. Kodály műveit énekelni, vezényelni is fontos inspiráció a számomra.