2018.04.21. 11:30
Új utakat keresnek az egyetem lelkes járműmérnök-hallgatói
Nagy terveket kovácsoltak és meg is valósítják őket a Neumann János Egyetem járműmérnök-hallgatói. A belsőégésű formaautó, a napelemes autó és a motortervező csapatok új utakra lépnek a jövőben.
A KEFO Motorsport csapata
Fotó: Horváth Péter
Nagy átalakulások zajlottak le a KEFO Motorsport életében, hiszen több csapattag elhagyta az egyetemet, ezért megújul a vezetés és új pilótát is találniuk kell. Ez utóbbi alapos megfontolást igényel, ezért, a szponzorok segítségével vezetési képzést és válogatót tartanak, ami alapján kiválasztják maguk közül a legrátermettebbet, aki ezzel megkapja a jogot, hogy a saját építésű autót terelgesse az olaszországi versenyen – mondta Kerepesi Balázs hajtáslánc csoportvezető.
Ha ez nem lenne elég, már javában építik a tavalyi konstrukció, a KMS17 alapjain nyugvó idei formaautójukat, mellyel a júliusban, Olaszországban megrendezendő Formula Student hallgatói versenyen indulnak. Az építéssel párhuzamosan – példátlanul korán – már most tervezik a 2019-es autót. A koncepcionális tervezés során változtatnak a vázon és a futóművön, valamint új aerodinamikai csomagot kap a versenyautó. A jövő évi modellben új erőforrás dübörög majd, a jelenlegi négyhengeres, magas fordulaton dolgozó belsőégésű motort felváltják egy kéthengeres, alacsony fordulatszámú, nyomatékos típusra, amire az újszabályok miatt lesz szükség.
Ez lehetőséget ad arra is, hogy a legtöbb pontot hozó versenyszámban, a gyorsulásban előkelő helyet szerezzenek. A versenyen összesítésben tavaly az erős középmezőnyben végzett a csapat, idén még jobb eredményt céloznak meg.
A Megalux csapat az egyetem napelemes autóépítője. Saját tervezésű autójuk 2015-ben indult először Ausztráliában, a World Solar Challenge versenyen, ahol hetedik helyezést ért el 3022 kilométer megtételével. A Megalux új kihívásokkal szembesült, mert autójukat át kell építeni, hiszen teljesen megváltozott a napelemes autók világversenyének szabályrendszere. Az eddig használt hat négyzetméternyi napelemet négyre csökkentették és a 20 kilogrammos akkumulátor tömegét is redukálták a szabályalkotók. Az előző konstrukció gyengéje az elektronika volt, Onódi Dávid, a Megalux csapattagja szerint a nagyobb kihívást jelentő új szabályok sem fognak ki rajtuk, megfelelő a felkészültségük ahhoz, hogy jó autót tervezzenek.
Az egyetem motorépítői is a jövő felé száguldanak. Tímári Attila, a KEFO Motostudent csapat mentora elmondta, hogy először 2016-ban indultak a motorépítő diákok világversenyén Spanyolországban, ahol innovációs kategóriában rögtön harmadik helyet szereztek, mert alumíniumhab-szénszövet kompozitból készítették el a motorkerékpár vázát és lengőkarát. Az ügyességi versenyen harmadik, a fékteszten pedig második helyezést ért el a két évvel ezelőtti modell. Idén rendeznek újra világbajnokságot, amelyre már zajlik a felkészülés: vadonatúj belsőégésű erőforrást építenek, sőt a csapat vállalta egy elektromos motor építését is, amihez az elektromos erőforráson kívül mindent – vázat, futóművet és minden kiegészítő szervet – maguk terveznek és építenek meg.
Jelenleg a váltómű aktív tervezése folyik. A motor 48 kW teljesítmény és 120 Nm nyomaték leadására képes, ami megfelel egy 600 köbcentis belsőégésű versenymotor teljesítményének. Nemcsak a belbecs, de a külcsín is fontos, ezért a hallgatók egy világbajnok dizájnert, Jakus Tamást kérték fel a formaterv kialakítására.