Kecskemét

2018.09.20. 12:35

Hosszú másfél év lesz: minden fontos infó a kecskeméti aluljárói építkezésről

A tervek szerint november 15-től december 23-ig zárják le teljes szélességében a Szolnoki úti aluljárót, ekkor a buszok sem közlekedhetnek majd itt. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az építkezésről, forgalomkorlátozásokról.

Hraskó István

Forrás: BAON.HU

Fotó: Bús Csaba

Gyakorlatilag minden négyzetmétert érinteni fognak a munkálatok az aluljáróhoz-víztoronyhoz tervezett turbókörforgalom építési területén – mondta el csütörtökön a Városházán tartott sajtótájékoztatón Bartók Szabolcs, a kivitelező Colas Út Zrt. termelési főmérnöke.

A szakember részletesen beszélt az építkezés ütemezéséről. Mint mondta, tervezett dátumokról van szó, melyek természetesen változhatnak a körülményektől függően.

– Az első ütem már elkezdődött és november 15-ig tart. Mint sokan tapasztalhatták, a Bem utcában ez egy sávon jár forgalomkorlátozással, a Kuruc körút déli részén (a NAV felé) pedig két forgalmi sáv lesz lezárva még két hónapig. Ebben az ütemben átépítik a csapadékvíz-csatornát, az ivóvíz-vezetéket, elektromos hálózatot, telepítik a vákuum rendszert és kiváltják a hírközlési kábelt.

– A második ütemet várják a legkevésbé a kecskemétiek. November 15-től december 23-ig teljes szélességében lezárják a Szolnoki úti aluljárót, az előzetes tervekkel ellentétben ekkor a buszok sem közlekedhetnek majd itt (mint Bartók Szabolcs elmondta, kiderült, hogy a gépek és az építési törmelék miatt ez megvalósíthatatlan). Erre a bő egy hónapra lezárják a volt KTE-pálya melletti szervizutat is. Folytatják a csapadékvíz-csatorna és ivóvízvezeték építését, és nekikezdenek az aluljáró támfalának áthelyezéséhez szükséges úgynevezett résfalak építéséhez is.

– Jövő év január 7-én kezdődik a harmadik ütem, amely a tervek szerint március 15-ig tart. Ekkor lezárják a csomópontot a forgalom elől, de a buszok közlekedhetnek majd jelzőlámpás irányítás mellett, váltakozó irányban. A gyalogosoknak is biztosítva lesz az egyik oldal az átjutásra. Ekkor zajlik majd a csapadékvíz főgyűjtő és a szennyvíz-hálózat építése, a meglévő támfal bontása, az új építése, a csomópont kivitelezése, járda, kerékpárút aszfaltozása.

Fotó: Bús Csaba / BAON.HU

– A negyedik és ötödik ütem tervezése még folyamatban van, de próbálják mihamarabb felszabadítani az aluljárót – tudtuk meg Bartók Szabolcstól. Ha minden jól megy, március 15-től június 30-ig (negyedik ütem) már biztosított lesz a közlekedés az aluljáróban, és csak a Kuruc körút lesz szakaszosan lezárva. Ekkor fejeződik be a csapadékvíz főgyűjtő építése a Kuruc körúton, és építik át a trafóállomást.

– Az ötödik, jövő június 30-tól november 15-ig tartó ütem során alakítják ki a körforgalmat, és fejezik be a közműépítési munkálatokat, ekkor már csak szakaszos forgalomkorlátozás lesz.

Nem volt más megoldás, csak a turbókörforgalom

Mint ismert, a víztoronynál 1,2 milliárd forintból turbókörforgalom épül. Bartók Szabolcs elmondta: ez lehet, hogy kezdetben fog meglepetéseket okozni a járművezetőknek (mint ahogy az Auchan-nél lévő is szokott még időnként), de bele lehet jönni.

A kereszteződés átalakításának indokai a kecskemétiek és a hírös városban gyakran közlekedők előtt jól ismertek: a reggeli és a délutáni csúcsidőszakban több száz méter hosszúságban fel szoktak torlódni a járművek, emellett az is komoly gondot okoz, hogy az aluljárót gyakorlatilag minden komolyabb eső után le kell zárni.

Fotó: Bús Csaba / BAON.HU

A megoldás érdekében a szakértők többféle megoldás lehetőségét elemezték, így például a közlekedési lámpák fázisidejének az átalakítását, valamint a forgalomkorlátozást is, de egyik módszer sem lenne alkalmas érdemi változásokra a csomópont közlekedésében. Az egyedüli és egyben végleges megoldást a jelenlegi kereszteződés teljes átalakítása, egy nagy átmenőforgalom lebonyolítására alkalmas körforgalmi csomópont létesítése adhat, ehhez azonban ingatlankisajátításokra volt szükség.

A turbókörforgalomtól azt várják, hogy biztonságosabbá teszi a jelenlegi kereszteződést a sebességcsökkentő hatás miatt, és hogy az alacsonyabb sebesség ellenére is megnő a csomópont áteresztő képessége, emellett megoldódik a gyalogosok áthaladása és a kerékpárosok közlekedése is. A kitűzött célok között van az aluljáró csapadékvíz-elvezetési problémájának részleges kezelése is.

A négyágú csomópont sajátos elhelyezkedése nagy kihívás elé állította a tervezőket, végül egy ellipszis alakú csomópont kialakítása vált lehetségessé.Mivel az idevezető utak mind a négy irányból elhasználtak, 8000 négyzetméteren az utak burkolatát is felújítják. A Szolnoki útról a körforgalomba két sávon lehet majd behajtani, a körforgalomból pedig a Szolnoki útra kikanyarodni egy sávon, közöttük elválasztó sziget lesz. A Bem utca irányába szintén egy sáv lehet elhagyni a körforgalmat, viszont a Kuruc körút déli, NAV felőli ága felé két sávban is (a terveket megnézve lesz elválasztó sziget a Bem utcai és a Kuruc körúti ágon is, ezeken mennek keresztül a gyalogátkelőhelyek).

Fotó: Bús Csaba / BAON.HU

Nagy hangsúlyt helyeznek a biztonságos közlekedésre: a kerékpárutak átvezetéseit piros színű burkolat fogja jelezni, és kerékpáros piktogramokat is festenek az útra. A kerékpárutak a közúti forgalom alá lesznek rendelve, és ezt elsőbbségadás kötelező tábla is egyértelműen jelezni fogja.

Nagy látványosság lesz

A kecskemétiek most elsősorban a nehézségeket látják az építkezésben, és ez teljesen természetes, hiszen a város egyik legforgalmasabb csomópontja lesz hosszú hónapokig teljesen vagy félig-meddig lezárva. Dr. Szeberényi Gyula Tamás alpolgármester ugyanakkor hangsúlyozta: több évtizedes problémák oldódhatnak meg végre, megszűnhetnek az óriási reggeli és délutáni torlódások. És akit érdekel egy kicsit is az építőipar, annak érdemes lesz majd a munkálatok ideje alatt elsétálnia az aluljáró felé, ugyanis igen látványosnak ígérkezik a kivitelezés, főleg a támfalak építése (bár nyilván senkit nem fognak a 700 bar nyomással dolgozó hatalmas munkagépek közelébe engedni). Hogy milyen összetett és komoly munka vár a kivitelezőre, jól jelzi, hogy a vasbetonfalakat 10 méteres mélységig kell kiépíteniük.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában