Baon podcast

2025.07.02. 09:20

Ez ám az úri muri, ebben a városban már nem csak taxit, buszt is rendelhetsz magadnak

Egyre többet hallani az igényvezérelt közösségi közlekedésről, mely nemcsak hazánkban, de Európa-szerte kezd teret hódítani. Magyarországon Kecskemét az egyik település, ahol a helyi közlekedést már segíti ez a fejlesztés. A kecskeméti busztörténet újabb mérföldkövéről Hári Ernő, a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. ügyvezetője adott részletes tájékoztatást a Rádió 1 Gong Téma műsorában.

A Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. az új 148-as jelzésű autóbuszvonalon júniustól elindította az igényvezérelt közösségi közlekedést, mely az esetenkénti munkavállalói ingázást segítheti. Az új 148-as jelzésű kecskeméti busz egyelőre próba jelleggel novemberig jár félóránként, 8:30-12 óra között, menetrend szerinti járatokkal ki nem szolgált délelőtti időszakban. A járat csak bejelentkezés alapján közlekedik, a vasútállomás és a déli iparterület között rendszeresített megállóhelyek között. 

kecskeméti busz, Hári Ernő, a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. ügyvezetője
A kecskeméti busztörténet újabb mérföldkövéről Hári Ernő, a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. ügyvezetője beszélt a Rádió 1 Gongban
Fotó: Rádió 1 Gong

Európai együttműködés keretében zajlik új közlekedési forma

Hári Ernő ügyvezető az elején az igényvezérelt közlekedés hátterét vázolta. A Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. – a nemzetközi Interreg GreenPATH kísérleti projekt  keretében – több európai uniós város közlekedéssel foglalkozó szervezeteivel közös célok mentén próbál együttműködni. A cél, hogy minél inkább háttérbe szoruljon a személygépjármű közlekedés, és előtérbe kerüljenek az alternatív utazási lehetőségek, mint például a busz. Az együttműködés vezetője a bolognai egyetem. Kecskeméten kívül a szekcióban van még Bécs, Berlin, Eszék, Monza is. Egyelőre mindenki a projekt más-más területével foglalkozik a közös célok érdekében. Kecskemét a munkavállalói mobilitási igények kielégítését választotta, ezen belül a munkavállalói eljutási lehetőségek új csatornáját, az igényvezérelt közlekedést.

Előzetesen kell igényelni a járatot

Az igényvezérelt közlekedés egy menetrend szerinti járat, de csak akkor közlekedik, ha van rá igény. A buszmenetrendben megkereshető a járatszám, az indulási időpontok. Amiben más, az igényt előre be kell jelenteni a megfelelő csatornákon. Ez megtehető a cég honlapján, a keko.hu oldalon, ahol egy külön igényvezérelt közlekedés menüpont kapott helyet a főoldalon. 

A regisztráció során valós e-mail címet és telefonszámot kell megadni, mert csakúgy lehetséges a szolgáltatást lefoglalni. 

A járat vasútállomásról indul, és a déli iparterület szinte teljes egészét felfűzi, az igénylő kiválaszthatja azt, hogy a vasútállomásról indulva melyik megállóig szeretne utazni.

Semmilyen plusz költsége nincs az új járatnak, bérlettel, menetjeggyel, vagy a járaton váltott jeggyel használható.

Az új kecskeméti buszjáratot le kell foglalni

Hári Ernő hangsúlyozta: a járatot legkésőbb három órával az indulási időpont előtt lehet lefoglalni, és lemondani is. Ha valakit akadályoztatva van, például a távolsági autóbusz vagy a vonat késik, akkor még a járatindulás előtt 15 perccel telefonon jelezheti a lemondást a forgalmi szolgálatnál. 

A foglalás előnye, hogy az utas információt kap arról, van-e férőhely a járaton, másrészt – a járatra már beérkezett igények alapján – megtudhatja, mikor ér az adott megállóhelyre, ahova utazni szeretne. Ez a járat nem járja le a komplett útvonalat, csak azokat a megállóhelyeket érinti, ahol előre tervezett fel-, vagy leszállási igény van.

Kecskeméten a szolgáltatás a bevezetési szakaszában jár

Egy hónapja közlekedik a 148-as. Ez a fajta közlekedés nemcsak Kecskeméten újdonság, mondhatni egész Magyarországon. Bár a fővárosban már léteznek az elszórt, hegyvidékes, családi házas környezetben igényvezérelt szolgáltatások, illetve nem régóta fogaskerekű és igényvezérelt szolgáltatásként vehető igénybe. 

Kecskeméten jelenleg az ismerkedés fázisában tart az új szolgáltatás. A tájékoztatás folyamatos, ebben az érintett cégek is részt vesznek. Ez a plusz szolgáltatási forma nemcsak Kecskemétről szól, hanem a teljes agglomerációról. A déli iparterületen lévő munkáltatóktól az elmúlt években nagyon sokszor érkeztek a busztársasághoz olyan valós igények, hogy sokan járnak ki például felvételi elbeszélgetésre, gyakran vannak oktatások, melyek nemcsak a kecskeméti, hanem a vidéki munkaerőt érintik.

Ha beválik az új típusú szolgáltatás, más területekre is kiterjesztenék, például családi házas környezetbe, főként hétvégére. 

 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában