2025.06.20. 17:14
Sokan utaznak így, ha viszont tudnák mekkora árat fizethetnek érte, azonnal abbahagynák
Itt a nyár, amikor sokan útra kelnek. Órákig az autóban ülni nem mindig kényelmes, ezért gyakori, hogy az utasok – a komfort növelése érdekében – a műszerfalra feltett lábakkal már-már fekvő pozíciót vesznek fel az anyósülésen. Ezzel viszont nemcsak saját életüket veszélyeztetik, de még szabályt is szegnek.
Az autóban csak normális ülő testhelyzetben és bekötve lehet utazni. A műszerfalra feltett lábakkal kapcsolatban konkrét szabályt nem fogalmaz meg a KRESZ, mégis szabályszegés, ha valaki így utazik.

Fotó: Shutterstock.com /Illusztráció
A KRESZ ugyanis előírja, hogy az utasnak:
- a biztonsági övet rendeltetésszerűen kell használnia,
- tehát ülő testhelyzetben (a hát és a fenék az ülésen) kell lenni és a biztonsági övnek rendesen rögzítve, a vállon és a medencén keresztül kell futnia.
Ha az utas a lábát feltéve hátradől vagy elcsavarodik az ülésen, a biztonsági öv nem látja el rendesen a védelmi funkcióját, így a szabályos használat nem valósul meg. Szintén alapkövetelmény mindenki számára, aki részt vesz a közlekedésben, hogy úgy kell utazni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne sértse a magatartása. Emiatt is szabálytalan feltett lábakkal utazni.
A műszerfalra feltett lábak sokba kerülhetnek
Ha a rendőr látja, hogy valaki már az autóban úgy utazik, mintha a tengerparton feküdne, természetesen büntethet. Elsősorban a biztonsági öv szabálytalan használata miatt repülhetnek a több ezres helyszíni bírságok. Ennél viszont sokkal többet kockáztat az utas: az életét.
Ha az utas a lábát a műszerfalra teszi, és baleset történik, a légzsák kinyílása súlyos, akár végzetes sérülést okozhat. Erről beszélt hírportálunknak Farkas Attila is. A Bács-Kiskun Vármegyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának előadója elmondta, az ilyen pozícióban utazó személyekre a legnagyobb veszélyt a légzsák jelenti, amelynek kinyílása térd- csípő, és/vagy gerinctöréshez, valamint az arc- és mellkasi sérülésekhez vezethet.
A kecskeméti rendőr felhívta a figyelmet arra is, hogy a légzsák nemcsak nagyobb baleseteknél nyílhat ki, hanem kisebb ütközéseknél is, például amikor „csak” egy nyulat ütünk el. – Ezt meg lehetne úszni sérülések nélkül vagy apróbb zúzódásokkal, ám a légzsák a feltett lábak miatt összeroncsolja a testet – nyilatkozta Farkas Attila.
Meg kell jegyezni, hogy – főleg nyáron, amikor a koncentráció nagyobb eséllyel hagyhat ki – érdemes bizonyos időközönként megállni, nyújtózkodni, frissíteni. Ilyenkor nemcsak a sofőrök, de az utasok is „tornázhatnak” kicsit, hogy aztán kibírják az utazást normális pozícióban is.

Neon szárnyak a kecskeméti égbolton, már az L-39 Skyfoxokon repülnek a jövő pilótái