Kecskemét

2025.05.15. 14:02

Kivezette a lángoló vadászgépet a lakott területről a hős pilóta, hidegrázós videón a megrendítő jelenetsor

A magyar repüléstörténet ikonikus pillanatára emlékezünk. Katapultált a lángoló MiG–29-esből Szabó „Topi” Zoltán.

Kecskemét, 2005. május 11. – egy délután, amely örökre bevésődött a magyar katonai repülés történetébe. Egy nap, amikor egy tapasztalt vadászpilóta másodpercek alatt hozott döntést életről és halálról, és túlélt egy katasztrófát. Húsz évvel később így emlékezünk meg Szabó „Topi” Zoltán katapultálásáról, amely a hazai légierő egyik legismertebb eseményévé vált.

vadászgép, Topi, Kecskemét
Húsz éve katapultált a lángoló MiG–29-esből Szabó „Topi” Zoltán
Fotó: baon.hu / archív-felvétel

„Katapultálj, Topi!” – szólt a rádión keresztül a figyelmeztetés

2005 májusának egyik tavaszi délutánján Szabó Zoltán – akit a magyar repülőnapok rajongói csak „Topiként” ismernek – egy rutin gyakorlásra szállt fel Kecskeméten. Egy franciaországi bemutatóra készült, nem először, hiszen addigra már számos hazai és nemzetközi légi show-n bizonyította tehetségét. Akkor még senki sem tudta, hogy ez a gyakorlás másképp végződik, mint a többi.

A manőverek közepette hirtelen egy robbanást hallott: a jobb oldali hajtómű 14 ezres fordulatszámról mindössze 0,8 másodperc alatt állt le. A levegőben ekkor már 330 km/órával száguldó MiG–29-es vadászgép egyre inkább irányíthatatlanná vált. A földről, kézi rádión keresztül érkezett a figyelmeztetés Molnár „Bagira” Gábortól:

Fordulj ki, ég a géped, katapultálj, Topi!

De Topi még nem ugrott. Tudta, mit jelent egy 16 tonnás vasmonstrum lezuhanása, tudta, mit jelent a kifutópályán dolgozó katonák és technikusok számára, ha a gép ott robban fel. De minden másodperc számított.

„Mintha egy lőporos hordón csücsültem volna”

„A kiképzés során mindig azt mondták, ha ég a géped, öt másodperced van katapultálni, különben véged” – emlékezett vissza évekkel később. De Szabó Zoltán nem azonnal ugrott. Megpróbálta kivezetni a gépet a reptér fölül, hogy elkerülje a katasztrófát. Alatta a kitelepült rakétás alakulat, a földön emberek, és a tudat, hogy egy esetleges robbanás az egész területet letarolhatja.

Mindezt másodpercek alatt kellett végiggondolnia.

A hajtómű gázkarját nem tudtam teljesen visszanyomni. A robbanástól elgörbült a rudazat. Tudatosult bennem, hogy kattintani kell... de hova? Mintha most is a botkormányt fognám, olyan élénken él bennem az egész” – mesélte a későbbi visszaemlékezésekben.

Végül a 52. másodpercben meghozta a döntést. Megrántotta a katapultkart.

A zuhanás, és egy újabb életveszélyes pillanat

A következő másodpercek újra életveszélyt tartogattak. Bár sikerült elhagynia a gépet, az ejtőernyője irányíthatatlanul sodródott, éppen egy nagyfeszültségű vezetékekkel teli terület felé.

„Már csak arra tudtam gondolni, hogyan ne törjem össze magam, amikor földet érek. Elhatároztam, hogy oldalra vetem magam, hátha megúszom komolyabb sérülések nélkül” – mondta korábban.

„Már feküdtem a földön, amikor megszólalt a reptéri sziréna. Tisztán emlékszem, még földön fekve elsőként az igazoló jelentésekre és a vele járó papírmunkára gondoltam. Csak utána kezdtem vizsgálni magam, hogy egyben maradtak-e a csontjaim, milyen sérüléseket szereztem” – mesélte néhány éve.

vadászgép, Topi, Kecskemét
A becsapódás helyszíne
Fotó: baon.hu / archív-felvétel

A telefonhívás, ami mosolyt csalt a drámai pillanat közepette

A baleset után elsőként egy idős házaspár ért hozzá. Csak annyit mondtak: „Hű, de szörnyű volt kívülről nézni.” Topi válasza egyszerű volt: „Hát, belülről sem volt kutya.”

Ezután kapott egy telefont. Felhívta a feleségét, hogy megnyugtassa. A válasz a vonal másik végén:

Zoli, hívjál később, szülőin vagyok.

Ezután a neje letette a mobilt. Topi újra felhívta: „Drágám, csak annyit akartam mondani, hogy ha hallasz valamit a médiában, ne aggódj, katapultáltam, egyébként minden rendben, majd hívlak. Pussz.”

vadászgép, Topi, Kecskemét
 

Szenvedély, ami nem múlik el

A MiG–29-es 02-es oldalszámú gépe teljesen megsemmisült. Szabó Zoltán a baleset után nem sokkal újra repült, bemutatókon is. Azonban egy később diagnosztizált gerincsérv végül véget vetett a vadászrepülő-pályafutásának. A repülés szeretete viszont nem múlt el: kisgépeken, oktatóként és bemutatópilótaként is ott volt a magyar légtérben.

Bochkor Gábor egy érdekes fotót osztott meg az évforduló kapcsán a Facebook-oldalán. Mint írja, „Íme Topi katapultja! Most hétvégén volt 20 éve, hogy Szabó Zoltán Top" az élete kockáztatásával, lángoló hajtóművel vitte ki a gépet Kecskemét fölül, hogy elkerülje a becsapódást lakott területre.”

vadászgép, Topi, Kecskemét
Topi katapultja
Forrás: Bochkor Gábor Facebook-oldala

Technikai háttér: a katapultálás tudománya

A pilóták által rettegett, mégis életmentő eszköz – a katapultülés – ma már közel biztos túlélést garantál, de csak ha időben használják. A MiG–29-es esetében a katapultálás kétlépcsős rendszer volt: miután a pilóta meghúzza a kart, a teljes ülés kilőtt a kabinból. A pilóta egy automatikusan nyíló ejtőernyővel ereszkedett le. Az ülőpárnában ott lapult egy kilogramm karamella (túlélőélelem), jelzőrakéta, felfújódó gumicsónak és más életmentő felszerelés.

Érdekességek Szabó „Topi” Zoltánról és a katapultálásról:

  1. A magyar légierő egyik legtapasztaltabb MiG-29 pilótája volt. Szabó Zoltán az egyik legtöbb MiG–29-es órát repült magyar pilótaként tartják számon. A típus 1993-as hadrendbe állítása után az elsők között volt, akik áttértek a korszerűbb szovjet vadászgépre.
  2. A katapultáláskor a gép üzemanyagtartálya szinte teljesen tele volt. Ez különösen veszélyes helyzetet teremtett: egy lángoló gépben ülni, több tonna kerozin felett, amely bármelyik pillanatban felrobbanhat, nemcsak fizikailag, hanem mentálisan is extrém terhelést jelent.
  3. A repülés utáni vizsgálat kimutatta, hogy a gép hajtóműve mechanikai okokból robbant szét. A jobb oldali hajtómű szinte azonnal megállt, a maradványok vizsgálata szerint egy belső alkatrész anyagfáradás miatti törése vezetett a tűzhöz. Ez akkoriban ritka, de nem példátlan meghibásodásnak számított.
  4. A katapultálás után a helyszíni mentők perceken belül megtalálták és kimentették. A gyors beavatkozás is hozzájárult ahhoz, hogy nem szenvedett súlyosabb sérüléseket. Bár a gerincére ható túlterhelés maradandó nyomot hagyott, még hosszú ideig folytatni tudta a repülést.
  5. A MiG–29-es zuhanását videóra vették, a felvétel sokáig oktatási célokat szolgált. A zuhanásról készült videót később a Magyar Honvédség is felhasználta a pilóták képzésénél, hogy szemléltessék, milyen gyorsan következhet be a végkimenetel, és miért fontos a gyors döntéshozatal.
  6. A gép egy lakott terület közelében zuhant le, de nem okozott személyi sérülést. Ez is Szabó Zoltán higgadt döntésének volt köszönhető: amíg nem fordította el a gépet a lakóövezettől, nem hajtotta végre a katapultálást. Ez a katonai eskü egyik fontos erkölcsi vonása: a lakosság védelme mindenekelőtt.
  7. A történtek után még éveken át kiképzőpilótaként és bemutatórepülőként is szolgált. A katapultálás ellenére visszatért a levegőbe. Nemcsak hazai, hanem nemzetközi bemutatókon is repült, például a Royal International Air Tattoo-n Angliában.
  8. A hívójele – „Topi” – mára fogalommá vált a magyar katonai repülésben. Sok fiatal pilóta példaképként tekint rá, története és kiállása pedig a hazai repüléstörténet egyik ikonikus epizódjává vált.
  9. 2007-ben 12 alkalommal állt le a motor kisgépes repülése közben, de mindannyiszor megoldotta. Miután nyugdíjba vonult a katonai szolgálatból, a polgári repülésben is aktív maradt. A kisgépek világában is akadt része veszélyes helyzetekben, de a tapasztalat, nyugalom és tudás ott is életet mentett.
  10. Sokan a bátorsága miatt tisztelik, de ő mindig a felkészültséget emeli ki. Szabó Zoltán szerint a túlélés kulcsa nem a hősiesség, hanem a sokéves gyakorlás, a hideg fej és a pontos szakmai tudás. „Nem akkor kell gondolkodni, amikor már baj van, hanem előtte kell tudni, mit kell tenni” – mondta egy korábbi interjújában.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában