2025.04.21. 15:01
Országosan egyedülálló módon teszi élvezetessé a tanulást a népszerű pedagógus
Számára a tanítás egy igazi hivatás. Az országban egyedülálló a Sakkpalota és kutyás módszer együttes alkalmazása. Füleki Anita, a kecskeméti Magyar Ilona Általános Iskola tanítónője szívét-lelkét beleteszi, hogy a kisgyerekek számára a tanulás élvezetes legyen, a tudásanyag pedig maradandó.
A Sakkpalota és kutyás módszer együttes alkalmazását évek óta sikerrel viszi Füleki Anita, aki a pedagógusi pályafutása során már számos diplomát megszerzett. Az általa sikerrel alkalmazott mindkét oktatási forma népszerű a gyerekek körében. Alig várják minden alkalommal, hogy játékosan tanuljanak. A két módszer együttes előnyéről a napokban mesélt a tanítónő.

Fotó: Bús Csaba
Egykori tanára hatására lett pedagógus
– Mikor érezte először, hogy a tanítói pálya lesz az Ön útja?
– Számomra nagyon korán egyértelművé vált, hogy a pedagóguspálya lesz az életutam. Szabadszálláson nőttem fel. Már általános iskolás koromban nagy hatással volt rám az akkori magyar nyelv és irodalom tanárom, akit hatalmas tudása, kiemelkedő tanítói személyisége miatt nagyon tiszteltem és a mai napig felnézek rá. A pedagógushivatás szépségeit, a gyerekekkel történő megfelelő bánásmódot tőle lestem el.
– Friss diplomásként melyik iskolában kezdte el kamatoztatni tudását?
– A főiskola elvégzése után Kecskeméten helyezkedtem el, a Magyar Ilona Általános Iskolában, ahol azóta is tanítok. Közben folyamatosan képeztem magam, több tanfolyamot elvégeztem a tudásom bővítésére. Például 1999-ben a Szorobán használata a matematika tanításában elnevezésűt, majd 2002-ben a Meixner-féle dyslexia prevenciós módszerről szóló továbbképzést, amit a mai napig használok első osztályban a betűtanításkor. Úgy gondolom, hogy minél több lábon áll egy ember, annál értékesebb.
Sakkpalota a szakmai megújulást hozta
– Mikor jött az életébe a Sakkpalota?
– Az igazi szakmai megújulást az jelentette számomra, amikor 2012-ben az iskola igazgatósága felkért arra, hogy a leendő első osztálynak legyek az osztályfőnöke. Elsős tanítónőnek lenni óriási bizalmat jelentett a szülők részéről. Már akkor is hittem abban, hogy a játékos tanításnak, tanulásnak, azaz a gamifikációnak nagy szerepe van ebben az életkorban. Az első év elején egy volt tanítványom testvére keresett meg, aki a Polgár Judit Sakkalapítványnál tananyagfejlesztő volt, hogy szívesen megismertetné a gyerekekkel a Sakkpalota programot, amely a játékos tanítást célozza meg. Amint megismertem a programot, azonnal elnyerte a tetszésemet, és elvégeztem a tanfolyamot. A Polgár Judit Sakkalapítvány azóta is folyamatosan figyelemmel követi a munkámat. Iskolánk munkám eredményeképp elnyerte a Regionális Referencia Iskola címet is.
– Milyen előnyöket nyújt?
– Jól fejleszti a gyerekek koncentrációs képességét, gondolkodását és kreativitását. A program keretében sakkosítani kellett a feladatokat. A sakkpalotás feladatgyűjteményben megtalálható mintafeladatok kevésnek és egyszerűnek bizonyultak, ezért rám hárult ezeknek a szerkesztése és kivitelezése. Így lehetőségem volt arra, hogy a különböző feladatok által mindenkinek legyen sikerélménye. Ez rengeteg időt és energiát igényelt részemről, de nagyon élveztem a több órás folyamatot, melyet a feladatok átírása, „sakkosítása” és az órához kapcsolódó szemléltetőeszközök elkészítése igényelt.

Fotó: Bús Csaba
Terápiás kutyás oktatás a másik fő szenvedélye
– Tanítói munkájának másik pillére a terápiás kutyás oktatás. Mikor ismerkedett meg ezzel a módszerrel?
– A kecskeméti Kutyával Egy Mosolyért Alapítvány munkájával 2016-ban léptem kapcsolatba. Elvégeztem a „A kutya, mint segédtanár” elnevezésű továbbképzést, és azóta ezt a módszert ötvözöm a Sakkpalotával. Rendkívül jól kiegészítik egymást. A gyerekek tanításához rengeteg pluszt hozzáadnak.
– Jelenleg mely kutyával dolgoznak együtt?
– Ebben a tanévben szerencsések a 3/B osztályos diákjaim, hiszen nem is egy, hanem kettő kutyussal tanulhatnak együtt. Frigyesi Tünde Pilla keverék kutyájával, valamint Rumpler Renáta Jax kutyájával találkozhatnak az órákon.
Sakkpalota és kutyás módszer együtt óriási siker
– Hogyan foglalná össze a két módszer együttes hatását?
– Az innováció bővítésére – országos viszonylatban egyedülálló módon – kezdtem el együtt alkalmazni a két módszert. A két program együttes alkalmazásával élményszerű tanulást, játékos ismeretszerzést nyújtok. Az élménydús tanítás során jelentősen fejlődik a gyerekek logikai készsége, memóriája, megfigyelő- és összehasonlító képessége. Többsíkúan gondolkodnak, stratégiai hozzáállásuk is fejlődik.
– Tudását, tapasztalatát más pedagógusokkal is szívesen megosztja. Honnan jött ennek a gondolata?
– A Covid egyik jótékony hatása volt. Nem szerettem volna a tanítványaimat magára hagyni a bezártság ideje alatt sem, így kitaláltam olyan feladatokat, melyben érezték a törődést, de közben tanultak is. Jó példaként el kezdtem megosztani az általam kitalált feladatokat közösségi felületeken, zárt pedagógus csoportokban. Ebből nőtte ki magát később a saját Digi Sakkos – Nyelvtan Facebook és az Anita Sakkos-Nyelvtan Youtube csatornám.
Játékosan tanítani sok feladattal jár, de megéri
– Jelenleg milyen újdonságban gondolkodik?
– Már nem nevezném újdonságnak, néhány éve ismerkedtem meg a Genially programmal, mely rendkívül nehéz, de jó lehetőséget nyújt játékos feladatok összeállítására, és a gyerekeknek is nagyon tetszik. Mivel ezzel a programmal nem könnyű és hosszadalmas is a feladatok elkészítése, ezért nagyon ritka az olyan pedagógus, aki megpróbálkozik vele. Így szívesen használják az általam készített feladatokat. Ezekben már nem a Sakkpalota tankönyvcsalád által használt sakkbábokat jelenítettem meg, hanem saját szerkesztésű sakkbábokkal színesítettem azokat. Ezt a tudásbázist folyamatosan megosztom az általam létrehozott és folyamatosan működtetett csoportokban. Büszke vagyok rá, hogy a visszajelzések alapján szívesen fogadják és használják a feladataimat a kollégák a tanóráikon.