2025.04.13. 10:52
Irányítatlanul sodródott a forgalmas főúton a vadászrepülő, majd lángba borult a kert végében
Egy kecskeméti gépmadár gyakorlórepülése nem várt fordulatot vett. A MiG–29-es vadászrepülőgép súrolta a 44-es főutat, majd egy közeli kert végében ért földet és kigyulladt. A pilóta az utolsó pillanatban katapultált, a gép azonban teljesen megsemmisült.
A Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis egyik MiG–29-es vadászrepülőgépe 2008. április 17-én lezuhant Kecskemét határában. „A reptér kerítésén kívül lévő bokrokon és a 44-es aszfaltján is jól látszódtak annak nyomai, hogy a gép súrolta az utat”– írta akkori cikkében a Petőfi Népe.

Fotó: Bús Csaba / Illusztráció
A MiG–29-es vadászrepülőgép irányítás nélkül haladt tovább
MiG–29-es egy légi harci gyakorlat részeként hajtott végre alacsony áthúzást, amikor a tervezettnél korábban visszacsapódott a kifutóra. A gép rövid időre még a levegőbe emelkedett, majd ismét betonra csapódott. Ekkor a pilóta, Peszeki Zoltán százados a katapultálás mellett döntött. Ekkor az irányítás nélküli vadászgép tovább sodródott. „Az történt, hogy a katapultálás miatt a MiG–29-es orra bukott, csúszott egy darabig, utána elemelkedett, majd újra leesett. A betonon egy aknatető megdobta 3–4 méterre úgy, hogy a végén a 44-es utat keresztezve megállt az egyik kert végében.”– idézte fel a történteket Pető István dandártábornok, a légibázis akkori parancsnoka a Petőfi Népének. A tűzoltók gyorsan a helyszínre érkeztek és eloltották a tüzet, de a MiG–29-es vadászrepülőgép teljesen kiégett.
A honvédelmi miniszter is a helyszínre rohant
Szekeres Imre honvédelmi miniszter programját megszakítva azonnal a baleset helyszínére sietett, onnan pedig a kecskeméti megyei kórházba sietett, hogy meglátogassa Peszeki Zoltánt. A pilóta szerencsére nem szenvedett maradandó sérülést.
Egy szemtanú vallomás
A közeli tanyán élő Szekér Istvánné is tanúja volt az esetnek. A Petőfi Népének elmondta, furcsa, semmihez sem hasonlítható zajt hallott, majd füstöt és tüzet látott a repülőtér irányából. Mint mondta: „Még szerencse, hogy nem jött ott, éppen akkor jármű. Átvágódott a MiG az aszfalton, meg is karcolta, és az út túloldalától mintegy 50-100 méternyire megfogta a homok, és kigyulladt. ”
A repülőtér parancsnoka, Pető István dandártábornok elmondta: a gép nem sokkal a baleset előtt esett át egy átfogó műszaki vizsgálaton, így géphibát kizártnak tartottak.

Ma sem döntene másként
Peszeki Zoltán a beol.hu-nak öt évvel ezelőtt felidézte a 2008-ban történtek és úgy nyilatkozta, „ha tudod, hogy a géped megsemmisül, azért van a katapult, hogy igenis ki kell menni abból a repülőből. A másodpercek alatt bekövetkező változásokat utólag kiértékelve sem hozhattam más döntést. Talán 70–80 méterre lőtt ki a katapultberendezés. A következő másodpercek gyorsan elteltek, csak arra törekedtem, hogy a legkevesebb sérüléssel érjek földet, azaz betont”.
Felelősségre akarták vonni
Peszeki Zoltán azt is elmondta, a szegedi ügyészség kapta meg az ügyet. Várta, hogy a Katonai Légügyi Hatóság hogyan ítéli meg az esetet. A hatóságnál két volt kollégája hallgatta meg, ők úgy ítélték meg, a baleset részben a kevés repülési időnek volt köszönhető, a katonai jogászok mégis felelősségre vonást javasoltak. Peszeki Zoltánt nagy értékű haditechnikai eszköz rongálásával gyanúsították meg. Végül ügyészi megrovást kapott, mert nem követett el mindent a futó- és fékszárny kiengedett állapotának ellenőrzéséért.
Visszaült a vadászgépbe
Pető István, az akkori bázisparancsnok megkérdezte Peszeki Zoltántól, hogy folytatná-e tovább a repülést. A pilóta ugyan sokat gondolkoztam, de nem érezte magát olyan mértékben hibásnak, hogy abbahagyja a MiG–29-es repülését. Még két évet repült, a MiG–29-es vadászrepülőgép 2010-es kivonásáig.