Nosztalgiajárat

2025.04.25. 13:42

Gőz, zakatolás, történelem: a legendás 424-es májusban Kecskeméten pöfög

Füst, acél és történelem: május 2-án a legendás 424-es gőzmozdony Kecskeméten is megáll, nosztalgiajáratával időutazásra hív az Alföld szívében. A gőzmozdonyos utazásról mindent fontos információt megtudhat cikkünkben.

Gőz, zakatolás, történelem: a legendás 424-es májusban Kecskeméten pöfög

Május 2-án időgép érkezik Kecskemétre, de nem a jövőből, hanem a múltból. A 20. század ikonikus magyar gőzmozdonya, a 424-es ismét útra kel, hogy füstfelhőbe burkolja az Alföldet. A nosztalgiajárat egyik megállója Kecskemét lesz, ahol a vasút szerelmesei testközelből élvezhetik a zakatoló történelem élményét.

gőzmozdony, programsoroló
A gőzmozdonyos utazásról mindent fontos információt megtudhat cikkünkben
Forrás: MÁV Rail Tours Facebook-oldala

A MÁV Rail Tours különleges programja nemcsak a vonatrajongóknak szól, hanem mindenkinek, aki szereti a múlt illatát, hangját, hangulatát. A hosszú hétvége első napján, május 2-án a Budapest-Nyugati pályaudvarról induló gőzös Kecskemét, Szeged és Békéscsaba felé veszi az irányt.

Kecskemétre befut a történelem

A Bivaly névre keresztelt 424-es mozdony nem egyszerű jármű: élő vasúttörténelem. Május 2-án 10:28-kor érkezik a kecskeméti vasútállomásra, ahol vízvételezésre is sor kerül – akárcsak régen, amikor még ez volt a hosszú utak egyik legfontosabb rituáléja. A megálló alatt bárki megcsodálhatja a több mint százéves mozdonyt, fotózhatja, sőt: beleszippanthat a szénfüstbe, amely annyi vasutas generáció mindennapjait kísérte.

Nemcsak nézni, utazni is lehet!

A szerelvényre elővételben váltott jeggyel bárki felszállhat, akár Kecskemétről is. A mozdony mögött olyan kocsik sorakoznak, amelyek önmagukban is múzeumba illők: párnás fülkék, fapados kocsik, tágas nagytermek, mind a múlt egy darabjai. A nosztalgiajáraton büfékocsi is működik, ahol reggelit, kávét, üdítőket, sőt, egy pohár bort is kérhetnek az utasok – ahogyan az régen is szokás volt.

A Kecskemétről 11:48-kor továbbinduló szerelvény Kiskunfélegyházán keresztül zakatol egészen Szegedig, ahol délután 2 körül ér célba. Onnan még egy külön betétjárat is indul Hódmezővásárhelyre, ahol a modern tram-train szerelvények árnyékában a gőzös is megmutatja magát, bizonyítva, hogy a múlt nem elavult, csak klasszikus.

Szombaton új út, új városok

A mozdony Szegeden tölti az éjszakát, majd május 3-án, szombat reggel továbbindul Békéscsaba felé. A visszaút során Mezőtúron és Szolnokon át tér vissza a fővárosba, addigra jó néhány új vasútrajongóval és emlékezetes pillanattal gazdagodva.

A nosztalgiajárat utazása öt különálló szakaszból áll, ezekre külön-külön kell jegyet váltani. A helyek gyorsan fogynak, így aki biztosan szeretne részt venni ebben az egyedülálló élményben, annak érdemes mielőbb lecsapni a lehetőségre.

Nem először jár Kecskeméten a Bivaly

A legendás 424-es sorozatú gőzmozdony vontatta azt a nosztalgiavonatot, ami 2023 nyarán a Petőfi-emlékévhez kapcsolódóan kerest fel Kecskemétet. Az úticél nem véletlen volt, hiszen Petőfi vándorszínész évei alatt többször is megfordult a megyeszékhelyen.

Tudtad? Érdekességek a legendás 424-es gőzmozdonyról

  • A magyar vasút büszkesége – A 424-es gőzmozdony a MÁV egyik legsikeresebb és legismertebb típusa volt, amely 1924-től kezdve több mint 40 éven át szolgálta a hazai és külföldi vasútvonalakat. Összesen 514 darabot gyártottak belőle.
  • Bivalyerő – Nem véletlenül kapta a „Bivaly” becenevet: a 424-es 2200 lóerős teljesítményre volt képes, és akár 90 km/h-val is tudott haladni, ami egy gőzmozdonytól kifejezetten figyelemreméltó.
  • Nemzetközi karrier – A típust nemcsak Magyarországon használták: több példányt exportáltak Jugoszláviába, Törökországba és Észak-Koreába is. Ezeket gyakran átalakították az adott ország igényei szerint.
  • Víztartály = kulcselem – A mozdony hatalmas víztartályokkal rendelkezik, hiszen a gőz előállításához sok vízre volt szükség. Ezért is fontos megálló Kecskemét, ahol a mozdony vízvételezésre kényszerül, ugyanúgy, ahogy régen is.
  • Filmen is feltűnt – A 424-es sok magyar filmben és történelmi dokumentumfelvételen is szerepel, mint a hazai vasúti romantika egyik ikonikus alakja.
  • Múzeumi állapotban – A ma is működő példányokat nosztalgiacélokra felújították, de hűen őrzik az eredeti megjelenést: a szegecselt kazántest, a csillogó rézkarimák és a klasszikus kürthang mind a múlt hangulatát idézik.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában