2025.03.18. 18:46
Csoda, hogy megnyílt ez a múzeum, rengeteg szerencse kellett hozzá
Idén ünnepli 50. születésnapját a Kiskőrösi Úttörténeti Múzeum. Miért pont itt alapították meg az intézményt? A múzeum Kiskőrösön csodával határos módon jöhetett létre, mondta Turán István igazgató.
Bár tavaly novemberben volt 50 éve annak, hogy megalapították a múzeumot, az ünneplés 2025-re maradt. Ennek az az oka, hogy bár a kiállítás 1974 végén nyitotta meg a kapuit, kulturális gyűjteményként az 1975-ös dátum szerepel a működési engedélyben, mondta Turán István, a múzeum vezetője. Majd kitért arra, mely körülmények szerencsés együttállása kellett ahhoz, hogy a múzeum Kiskőrösön létrejöhessen.

Fotó: Barta Zsolt
Fantáziát látott az útépítés történetének bemutatásában
A történet még a 70-es évekre kanyarodik vissza, akkor ugyanis jelentős profilváltás történt az útépítő szektor életében. Az 1867-ben felállított, majd többször módosított útfenntartó rendszer erre az időre ugyanis elavulttá vált. A 60-as és 70-es években olyan szintű volt a motorizáció fejlődése idehaza, hogy ehhez kellett igazítani a közúti igazgatóságok tevékenységét. Át kellett térni az útfenntartásról az útüzemeltetésre. A mai közútkezelés rendszere ekkor jött létre. Országszerte üzemmérnökségek alakultak gépparkokkal, amelyekhez megfelelő képzettségű munkaerő is tartozott. Ekkor 1973-ben Kiskőrösön is megépítettek egy üzemmérnökséget. A korábbi útmesteri telep funkciója, amely a múzeum helyén állott, okafogyottá vált.
Az ekkor már nyugdíjas Lévárdy Imre – egykori útmester – volt az, aki fantáziát látott abban, hogy kellene az országban egy olyan kiállítás, amely bemutatja az útépítés történetét. Róla azt kell tudni, hogy a háború előtt a felvidéki Vágsellyén és Érsekújváron dolgozott fiatal korában. Ám 1945-ben a Beneš dekrétumoknak köszönhetően át kellett telepednie Magyarországra. Kiskőrösön volt egy szabad pozíció, így került ide 1947-ben. Ekkor már lázasan gyűjtötte a szakmájának az emlékeit, és a nyugdíjazását követően 1968-ban a Kiskőrös újratelepítésének a 250. évfordulója során rendeztek be egy kiállítást a régi kultúrházban a gyűjteményéből. Ez olyan jól sikerült, hogy az ország több helyén mutatták be a tárlatot. Így került 1972-ben a kiskunhalasi Torma János Múzeumba is, ahol Csanádi György közlekedési és postaügyi miniszter éppen a városban tartózkodott.
Engedélyt kapott a múzeum Kiskőrösön
Miután megtekintette, úgy döntött, hogy egy állandó kiállítást lehetne létrehozni a gyűjteményből, de úgy, hogy a közutas szakma legyen majd az intézmény fenntartója. Amikor 1974. november 6-án megnyílt a múzeum, akkor 210 műtárgyat – mérőeszközöket, kaparókat, térképeket, táblákat, különböző kézzel készített maketteket – mutattak be. Majd a következő évtizedek során a közutas szakma által már nem használt eszközök, gépek is bekerültek a kiállítási tárgyak közé. Most, 50 évvel a megnyitó után, csaknem 900 olyan eszköz van, amely a múzeum tulajdonát képezi.
Akiknek sokat köszönhetnek
Ezen kívül van még több száz olyan tárgy, dokumentum, amelyet a múzeum munkatársai ezután rögzítenek, mondta Turán István igazgató. Majd három vezető nevét említette, akiknek tevékenysége meghatározó volt az intézmény történetében. Az első Lévárdy Imre, de ő a megnyitás előtt elhunyt. Majd kollégáját, aki üzemmérnök volt, Tóth Lászlót kérték fel az intézmény vezetésére. Ő 1975-től kezdve 1996-ig vezette a múzeumot. A Kecskeméti Közúti Igazgatóság Kiskőrösre hívta haza a megyeszékhelyen dolgozó útépítő mérnököt, Szászi Andrást. Ő Lévárdy Imre unokája volt, aki gyerekkorától fogva látta a múzeum megszületését. Talán ez is motiválta arra, hogy a szakmában helyezkedjen el. Ő 1996-tól 2023. december 31-ig vezette a múzeumot. A látványosabb változások az ő vezetése során történtek, hangsúlyozta Turán István. A régi épületet átépítve, új résszel megtoldva egy új állandó kiállítást sikerült kialakítani. Területvásárlással mára 1,2 hektáros zárt udvaron áll nagyon sok egykor használt gép is. A mostani igazgató 2024. január 1-től viszi a múzeumot. Ahogy fogalmazott, egy jó összeszokott csapatot kapott elődjétől.
Az idei évben a szokásos programokon kívül jubileumi rendezvényeket is tartanak. A hagyományos közlekedési kultúra napját itt szervezik meg, majd májusban részt vesznek a Nemzeti Múzeum majálisán. Ezt követően június 21-én a Múzeumok Éjszakáján várják a közönséget. Arculati és tematikai szempontból az 50. évforduló lesz a meghatározó. Kiadnak egy múzeumi évkönyvet is, amelyet utoljára 2006-ban jelentettek meg. Ez összefoglalja a félévszázados történelmet, sok fényképet, infógrafikát tartalmaz majd a nyomtatott termék.
Felújítanák a népszerű úthengert
A múzeummal kapcsolatban a vezető megjegyezte, hogy az intézményt sokan Józsi 1949-ben gyártott 16 tonnás úthengeréről ismerik. A Robog az úthenger filmre még sokan emlékeznek, de beindítani nem lehet. A teljes felújítása tervben van, erre keresnek forrást, amely több millió forint. Tavaly viszont befejeződött két muzeális gép felújítása. Az egyik egy négytonnás Dingler úthenger, a másik egy Ford F350-es V8-as 6850 cm3 benzinmotoros mérőkocsi. Ez utóbbi 1978-ban érkezett Magyarországra. Az ötvenedik évforduló legjelentősebb szakmai eseménye egy szeptember közepére tervezett konferencia lesz. Erre a közutas szakma képviselőit hívják, mely keretében 50 év 50 emlék címmel nyílik meg majd egy tárlat, mondta végül Turán István, Kiskőrösi Úttörténeti Múzeum vezetője.