2025.02.26. 16:36
M44-es gyorsforgalmi út: minden, amit a térség egyik legfontosabb beruházásáról tudni kell – galériával
Közvetlen közlekedési kapcsolat teremtése két vidéki központ, Kecskemét és Békéscsaba között, valamint a térség gazdasági fejlődésének elősegítése. Ezt a fő célt szolgálja az M44-es gyorsforgalmi út fejlesztése, mely beruházás közel tíz évet vett igénybe.
Hatalmas mérföldkőhöz érkezik rövidesen az alföldi közlekedés. Várhatóan áprilisban átadják az M44-es gyorsforgalmi út zárószakaszát, így egy közel tízéves fejlesztés végére kerülhet pont. Az M44-es útnak köszönhetően a menetidő a főváros és a békési megyeszékhely között közel 30-40 perccel csökken, emellett a beruházásnak fontos gazdasági hatásai is lehetnek.

Fotó: Bús Csaba
2016-ban kezdődött az M44-es gyorsforgalmi út története
Az M44-es gyorsforgalmi út első – és leghosszabb – szakasza, a Tiszakürt–Kondoros közötti szakasz alapkövét 2016 végén tették le. Ez a 61 kilométeres szakasz 2019 októberére készült el. A közel 150 milliárd forintból elkészülő 2x2 forgalmi sávos gyorsforgalmi út megvalósítása során az átereszeken felül 46 darab műtárgy épült, ezekből 3 vasúti felüljáró, 1 darab élővíz (Berkó Dezső Körös) feletti híd, 5 darab belvíz-, illetve öntözőcsatorna feletti hidak.
A forgalomnak 2019. október 2-án átadott első szakasz a következő településeket érintette: Békésszentandrás, Csabacsüd, Cserkeszőlő, Kardos, Kondoros, Kunszentmárton, Öcsöd, Szarvas, Tiszainoka, Tiszakürt.
2020-ra már Békéscsabáig ért az út
A Kecskemétet és Békéscsabát összekötő M44-es gyorsforgalmi út építését tehát „középen” kezdték meg a Tiszakürt–Kondoros szakasszal, de 2020-ban már Békéscsabát is érintette a projekt. A magyar állam által kicsivel több mint 40 milliárd forintból finanszírozott Kondoros–Békéscsaba – 18 km hosszú – szakaszt 2020. december 11-én adták át. Ez a nyomvonal a Békéscsaba, Kamut, Kétsoprony, Kondoros településeket érintette.
A beruházás első Bács-Kiskun vármegyei szakasza 2021-re készült el
Az út egyik vége Békéscsabáig 2020-ra elkészült, majd a Kecskemét felé történő építés is fontos állomásához érkezett 2021-re, hiszen már Bács-Kiskun vármegye határát is átlépte a projekt. 2021. december 15-én ugyanis átadták a Lakitelek–Tiszakürt közötti 9,9 kilométeres szakaszt.
Ez a szakasz 51,3 milliárd forint értékben valósult meg. A 2019 ősze óta átadott 88 kilométeres Lakitelek és Békéscsaba közötti összeköttetés nettó szerződéses értéke csaknem 250 milliárd forint volt.
Ehhez a szakaszhoz tartozik a beruházás leglátványosabb eleme, a tiszaugi új Tisza-híd. Ennek teljes hossza 556 méter, ebből a mederhíd hossza 307 méter, középső támaszköze 152 méter. Az ellipszis kapuzat miatt a híd szerkezete Európában egyedülálló, de a világon is kevés híd valósult meg ilyen műszaki megoldással.
2024-ben a projekt már Szentkirálynál járt
2024. május 7-én fejeződött be a Szentkirály és Lakitelek közötti 4,6 kilométeres szakasz építése. A 22,50 méter koronaszélességű, 2x2 forgalmi sávos, leállósáv nélküli autóút két híddal készült el. A 35 milliárd forintból megvalósuló beruházáshoz számos további fejlesztés is kapcsolódott abból a célból, hogy a közlekedők a már felújított útszakaszokon érjék el az M44-es gyorsforgalmi útról Kecskemét térségét.
- 2022 nyarán valósult meg a 44-es főút felújítása a „repülős körforgalom” és a Fekete Gólya Étterem között 3,4 km hosszban, egy balra sávos csomóponttal együtt.
- 2023. szeptemberében a „repülős” körforgalom kapacitása egy úgynevezett bypass ággal bővült, mely egy új összekötő ágként funkcionál a 44-es főút és a reptérre vezető út között.
- 12,7 kilométeres hosszban a 44-es főúti csomópont és az épülő M44-es gyorsforgalmi út közötti összekötő utak felújítása is elkészült, párhuzamos kerékpárúttal. A 44-es főút kereszteződése átépült, egy új, kétsávos turbó körforgalmú csomópont jött létre, kerékpáros aluljáróval, melyet 2023 decemberében vehettek birtokba a közlekedők.
- Szintén e beruházás keretében került átadásra 2023 végén a Szentkirályt elkerülő szakasz is.
Az innovatív megoldásokkal tarkított zárószakaszt várhatóan idén áprilisban adják át
Az M44-es gyorsforgalmi út a Kecskemét és Szentkirály közötti, 32,2 kilométeres szakasz építésével zárul. Az út közvetlen kapcsolatot biztosít majd az M5-ös autópályához. A projekt végig az ütemterv szerint haladt.
Ahogyan az út végig, úgy a zárószakasz is innovatív megoldásokat tartalmaz. A Kecskemét közelében található pihenőhely, a Csillik pihenőhely egy új típusú, innovatív megoldás részeként valósult meg. A pihenőhelyek fejlesztése során kiemelt figyelmet kapott a környezetbarát és energiatakarékos megoldások alkalmazása. A Szentkirály pihenőhelyénél már bevezették a mozgásérzékelős közvilágítást. Ez a rendszer lehetővé teszi, hogy amikor nincs forgalom, a világítás csökkentett fényerővel működjön, így kevesebb energiát fogyaszt. Ha azonban mozgás észlelhető, a közvilágítás automatikusan visszaáll a 100 %-os fényerőre.
M44-es út: közel tízéves fejlesztés végére kerülhet pont
Fotók: Bús CsabaEgy új kezdeményezésként napelemes parkolóhelyek építését is elindították. Az M44-es pihenőhelyein néhány parkoló fölött napelemek találhatóak, melyek működését a projekt keretében folyamatosan vizsgálják. Amennyiben a pilotprojekt sikeresnek bizonyul, a jövőben akár további helyszíneken is telepíthetnek ilyen napelemes parkolókat.
A vidéki Magyarország legnagyobb csomópontja épül
A gyorsforgalmi út fejlesztése révén az M44-es és az 5-ös főút csomópontjában, illetve az M5-ös autópálya és M44-es csomópontjában külön szintű forgalmi csomópontok valósulnak meg. Ennek következtében a Kecskemét Észak autópálya-csomópontot, más néven a 74-es csomópontot, teljes átépítik. Itt épül majd fel az új, úgynevezett teljes lóhere csomópont, amely várhatóan 2026 végére készül el. Ez lesz a vidéki Magyarországot tekintve a legnagyobb forgalmi csomópont.
Kell a matrica
Az M44-es gyorsforgalmi út teljes szakaszának használatához három vármegyei matrica – Bács-Kiskun, Jász-Nagykun-Szolnok és Békés – megváltása szükséges. A Kecskemét és Szentkirály közötti szakasz elkészülte után Pest vármegye területére egyetlen csomópont, az épülő M44-es gyorsforgalmi út 441-es számú főúttal alkotott – nagykőrösi – csomópontja esik majd, így Békéscsabáról az M5-ös autópálya felé továbbra is három vármegyei matrica megváltására lesz szükség.
Kerékpárosok az úton
Az autósok tehát várhatóan áprilisban használhatják az M44-es zárószakaszát, azonban március 1-jén két keréken is ki lehet azt próbálni. Ezen a napon a Bihari Természetbarát Egyesület kerékpáros és görkorcsolya túrát szervez az elkészült szakaszon, a forgalomba helyezés előtt. A túra útvonala Szentkirály és Kecskemét között lesz, majd ugyanez visszafelé. A túrára már nem lehet jelentkezni, mivel elérték a maximális létszámot.