2025.02.12. 12:03
Szigorítják a közlekedési szabályokat, és várhatóan bevezetik a kerékpáros jogosítványt
A közúti balesetek csökkenését remélik a kerékpáros jogosítvány bevezetésétől a hatóságok. Várhatóan idén májustól szigorítják meg a KRESZ-t, és az új szabályozás nem csak az autósokat érinti majd. Bár a kerékpáros jogosítvány bevezetése nagyban hozzájárulna a biztonságosabb közlekedéshez, sok kérdést is felvet. Ezekről beszélgettünk Süveges Sándorral, a kiskunfélegyházi Süveges Autósiskola vezetőjével.
Süveges Sándor szakember szerint szükséges és indokolt lenne a kerékpáros jogosítvány bevezetése, hiszen nap mint nap látja a helytelenül közlekedő bicikliseket, akik főként az idősebb korosztályból valók. Ezt a baleseti statisztikák is alátámasztják.

Fotó: Shutterstock.com / Ilusztráció
A kiskunfélegyházi Süveges Autósiskola vezetője úgy látja, hogy az elektromos rollerek és kerékpárok használatát kellene igazán megszigorítani, mert ezekkel a járművekkel védősisak nélkül olyan sebességgel közlekednek a kerékpárutakon, sokszor a járdákon, hogy az a használóikra és a további közlekedőkre is nagyon veszélyes. Ugyanakkor azt is hozzátette, hogy akik vezetői engedéllyel rendelkeznek, azok a képzés során kerékpáros közlekedést is tanulnak, ami feltételezi, hogy nemcsak motorral és autóval, de kerékpárral is tudnak helyesen közlekedni.
Nem sokat lehet még tudni a kerékpáros jogosítványhoz kapcsolódó képzésről
A félegyházi autósiskola vezetője arról is beszélt, hogy egyelőre még az sem tisztázott, hogy kerékpáros jogosítványhoz szükséges képzések milyen formában valósulnak meg, és hány éves kortól lesz kötelező. Mindazonáltal azt reméli, hogy a képzésbe az autósiskolákat is bevonják majd.
Süveges Sándor nagyon jó kezdeményezésnek tartja, hogy a fiatalabb korosztály kerékpáros képzése már az általános iskolákban elkezdődik. A rendőrség az úgynevezett KEVE program keretében rendszeresen tart előadásokat a gyerekeknek. A „Közlekedjünk együtt, vigyázzunk egymásra!” (KEVE) elnevezésű baleset-megelőzési oktatóprogram keretein belül a diákok már az iskolapadban megtanulják a helyes közlekedés szabályait.
Mindezek mellett számos olyan program indult el Kiskunfélegyházán is, amelyek segítik a helyes közlekedés elsajátítását. Ilyenek például az Autómentes napok, melyeken a Süveges Autósiskola is rendszeresen tart foglalkozásokat, bemutatókat a gyerekeknek. De szerveznek közlekedésbiztonsági táborokat is Félegyházán. Ezeknek már érezhető hatása van – hangsúlyozta a szakember.
Sportkerékpárosok és sisakhasználat
Újdonságként a KRESZ bevezetné a „sportkerékpáros” fogalmát. Sportkerékpárosnak az minősülne, aki sportlicencet vált ki, és a kerékpárja megfelel bizonyos előírásoknak. Számukra kötelezővé tennék a sisakviselést, ami különösen fontos lehet, hiszen a sportkerékpárosok gyakran nagyobb sebességgel közlekednek.
Hosszadalmas a döntés
Dr. Farkas Károly, a Magyar Autóklub Közép-dunántúli Régió alelnöke a kemma.hu hírportálnak mesélt a döntési folyamatról is. Az érintettek – többek között a Magyar Autóklub – javaslatai az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz kerülnek, amely az egész folyamatot koordinálja. A minisztérium több körben tárgyal a javaslatokról, figyelembe véve az országgyűlési képviselők, önkormányzatok, minisztériumok javaslatait is. A beérkezett javaslatok elbírálásáig eljutni is hosszas idő, az pedig, hogy ezek közül mely ötletek jutnak el a megvalósításig, azt előre nem tudni. A szakemberek mellett bevont feleknek köszönhetően az új KRESZ tehát nemcsak szakmai, hanem társadalmi érdekek mentén is formálódik.