2025.01.25. 16:28
Stabil bástyát jelentettek az Ügyfélkapu-átállásnál, százak kérték a segítségüket – podcast
A kecskeméti Katona József Könyvtár hosszú évek óta nyújt digitális technikai segítséget az érdeklődőknek. Az elmúlt hetekben az Ügyfélkapu+ és a DÁP állt a fókuszban. Újdonság, hogy már az Ügyfélkapu+ e-mailes hitelesítéséhez is megadják az útmutatást.
Az Ügyfélkapu határideje január 15-én lejárt, de a lehetőség még most is adott az Ügyfélkapu+ átváltására. Ebben hetek óta profi segítséget ad a Katona József Könyvtár csapata. A tapasztalatokról Rédai Angéla, a könyvtár infotéka szakirodalom osztályvezetője adott számot a Rádió 1 Gong Téma műsorában.

Fotó: Illusztráció / MW-archív
Van igény a technikai segítségre
A könyvtár infotéka részlege évek óta nyújt technikai segítséget elektronikus ügyintézésben annak, aki nem annyira vagy egyáltalán nem jártas az informatika világában. Például sokan éltek a lehetőséggel a népszámlálás kapcsán, vagy az adóbevallásnál. Folyamatosan van rá igény. Az elmúlt hetekben a meglévő Ügyfélkapuról Ügyfélkapu+-ra való átállásban adtak technikai segítséget.
Csoportosan és egyénileg is kértek útmutatást
Kétféle kategóriában szervezték a programokat. A csoportos foglalkozáson 92-en vettek részt, egyénileg pedig 805 fő kereste fel a könyvtárat. A legnagyobb dömping a január 16-ai határidő előtt volt, de ezt követően is érkeznek érdeklődők, hiszen az átállás folyamatosan lehetséges.
A 805 esetnek a nagyobb része az konkrét segítségnyújtás volt, főként Ügyfélkapu+-ra való átálláshoz, csak 45 esetben kérték a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) kapcsán a segítségüket.
Meggyőzték őket a program használatáról
Az Ügyyfélkapu+-ra való átállás kapcsán szerzett tapasztalatok három részre oszthatók. Akadtak, akik szkeptikusan álltak a dolgokhoz, és arra várták a választ, miért van erre szükség. A könyvtárosok igyekeztek mindenkit meggyőzni arról, hogy a jövőbeni ügyintézéshez elengedhetetlen az Ügyfélkapu+-ra való átállás.
Nemcsak az időseknek jelentett gondot
Rédai Angéla megjegyezte, arra számítottak, hogy legnagyobb arányban az idősek kérik majd a könyvtár segítségét, hiszen ők nem születtek bele ebbe az informatikával megfűszerezett világba. A valóság azonban mást mutatott, hiszen a középkorosztály is elég nagy létszámmal volt jelen. Vélhetően annak köszönhetően, hogy akinek a munkája nem kötődik az informatikához a mindennapokban, annak adódhatnak nehézségei az elektronikus ügyintézés kapcsán. Sok esetben az eszköz használata is problémát okozott, például hogy egy okostelefonon hol találhatók az alkalmazások, mi az autentikátor. Így a gyakorlati segítségnyújtás mellett elméleti kérdésekben és igyekeztek a könyvtárosok megnyugtatni választ adni.

Fotó: Rádió 1
Ügyfélkapu+ e-mail hitelesítése
Új információ, hogy már lehet e-mail formában is kérni a második lépcsős hitelesítő, azaz megerősítő kódot az Ügyfélkapu+ használatához. Rédai Angéla elmondta: azt tapasztalják, hogy az e-mailben kért kódot könnyebben használják azok, akiknek az informatika nem része a mindennapjainak. Az autentikációs program során 30 másodpercünk van a hitelesítésre, míg az email esetén több perc. A könyvtár munkatársai segítenek abban, hogy beállítsák az e-mail formát a hitelesítéshez. Arra azonban továbbra sincs lehetőségük, hogy bárkinek új ügyfélkaput nyissanak. A segítségnyújtás az átállásra és a beállításokra terjed ki.
Szükséges adatok a segítségnyújtáshoz
Akik segítséget kérnek, azoknak autentikátoros azonosítás esetén az okos mobiltelefont, valamint a már meglévő Ügyfélkapu felhasználó nevet és jelszót kell magával vinnie. Aki az e-mail formát választja, annak elegendő a név és jelszó ismerete.
Baon podcast
- A világban zajló események sem állítják meg Kecskemétet a fejlődés útján – podcast
- Két fontos cél vezérli a kecskeméti kórház új főigazgatóját – podcast
- Hólapát vagy kiskabát? Kiderítettük, igaz volt-e a medvék időjóslata – podcast
- Új térfigyelő kamerák pásztázzák Kecskemét közterületeit – podcast
- Vannak, akik még mindig ingyenesen kérhetik az influenza elleni védőoltást – podcast