Baon podcast

2025.01.01. 07:50

Minden, amit a karácsonyi ajándékok visszacseréléséről tudni kell – podcast

A nem megfelelő karácsonyi ajándékok visszacserélésének lehetőségeiről beszélt Nagy András, a Bács-Kiskun Vármegyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztályának vezetője a Rádió 1 Gong Téma című műsorában. A szakértő átfogóan rávilágít arra, hogy milyen jogaink vannak vásárlóként, és hogyan lehetséges a garancia érvényesítése akkor, amikor a karácsonyi ajándékok nem bizonyultak megfelelőnek, vagy éppen nem működnek – még akkor is, amikor a kereskedő ezt másképp gondolja.

Nagy András hangsúlyozottan javasolta, hogy akár saját részre, akár másnak vásároltunk ajándékot, mindenképpen őrizzük meg a nyugtát, számlát, illetve a jótállási jegyet, ami a garancia érvényesítése esetén nagyon fontos. Az osztályvezető emlékeztetett: más szabályok vonatkoznak a nem hibás, csak méretben nem jó karácsonyi ajándékokra vagy éppen nem tetsző, illetve meghibásodott termékre. Hagyományos üzletben vásárolt, nem hibás terméket a kereskedő nem köteles visszavenni, erre nem kötelezi jogszabály. Ezért a kicserélés, visszavásárlás feltételeiről már a karácsonyi ajándékok vásárlás idején érdeklődjünk – szólt a jó tanács.

nem jó karácsonyi ajándék, Nagy András
Nagy András, a Bács-Kiskun Vármegyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztályának vezetője beszélt arról, hogyan tudjuk visszavinni a boltba a nem jó karácsonyi ajándékokat
Fotó: Rádió 1 Gong

Online vásárláskor speciális jogok a fogyasztónak

Az osztályvezető rámutatott, hogy online vásárlás esetén speciális jogok illetik meg a fogyasztót: a termék kézhezvételét követő 14 napon belül indoklás nélkül elállhat a szerződéstől. Erre már a termék megrendelése és kiszállítás közötti időtartamban is lehetőség van. Ilyenkor nyilatkozni kell az elállásról, és köteles az árut haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított 14 napon belül visszaküldeni. A termék visszaküldésének költsége, ha azt az eladó nem vállalja, a fogyasztót terheli. A kereskedő haladéktalanul, de legkésőbb 14 napon belül visszatéríti a teljes vételárat – mondta el Nagy András. Az eladó mindaddig visszatarthatja a vételárat, míg a vásárló visszaszolgáltatja a terméket.

Nem minden esetben állhatunk el a vásárlástól

Az elállási jog nem korlátlan, vagyis egyes termékkörökre nem vonatkozik. Ilyenek például az élelmiszerek, a kibontott csomagolású CD-k, DVD-k, szoftverek és letöltött programok, a fogyasztó utasítása alapján legyártott termékek, vagy a kibontott higiéniai cikkek.

Az elállási határidő alatt a terméket ki lehet próbálni, azonban a tényleges használat miatti értékcsökkenés ha az eladó kéri, ezt meg kell téríteni a részére.

A garancia érvényesítése meghibásodás esetén

Gyakran előfordul, hogy a megvásárolt termék a rendeltetésszerű használat ellenére meghibásodik, vagy nem megfelelően működik. Ha a termék a vásárlás időpontjában nem működik jól, akkor az eladó hibásan teljesít, amiért felelősséggel tartozik – ez a kellékszavatosság, világított rá Nagy András. A szavatossági idő két év. A felfedezett hiba első évében az eladónak kell bizonyítani, például szakvéleménnyel, hogy a hiba a termék eladásakor még nem volt meg. Ha ezt nem lehet bizonyítani, akkor köteles helytállni. 

Jótállás, avagy a garancia a nem jó karácsonyi ajándékokra

Az osztályvezető elmondta, hogy vannak olyan termékek, melyekre van kötelező jótállás, hétköznapi nevén garancia. Míg a cipőkre, ruhákra, táskákra és a 10 ezer forint alatti műszaki cikkekre szavatossági igényét érvényesítheti a vásárló, addig a drágább termékekre a szavatosság mellett jótállásra is kötelezett az eladó. Július 1-től a jótállási idő a termék árától függ: 10 ezer forintot elérő, de 250 ezer forintot meg nem haladó vételárnál ez 2 év. 250 ezer forint felett ez 3 év. Nagy András hangsúlyozta: a garancia érvényesítéséhez nem kell a csomagolást megőrizni. Ha ennek ellenkezőjét állítja a kereskedő, az jogsértő.

Garancia érvényesítése székhelyen és telephelyen

A fogyasztó a jótállás iránti igényét a vállalkozás bármely telephelyén vagy székhelyén is bejelentheti. Ha online történt a vásárlás, akkor a hibás terméket vissza lehet vinni a kereskedő legközelebbi üzletébe is, de a feltüntetett szervizben is be lehet jelenteni. Nagy András azt javasolja, hogy inkább az eladónál történjen a bejelentés, mert a kötelezettségek rá vonatkoznak, és nem a szervizre.

Javítás vagy csere?

Kellékszavatosság és jótállás esetén a vásárló javítást vagy cserét igényelhet. Második körben pedig árleszállítási vagy elállási jogával élhet – mondta el Nagy András. Erre akkor van lehetőség, ha a kereskedő nem végezte el a javítást vagy cserét. A kereskedő mentesül a teljesítés alól, ha a hiba bizonyíthatóan a teljesítést követően, például nem rendeltetésszerű használat, rossz tárolás, esetleg erőszakos külső behatás miatt keletkezett, de ide tartozik az elemi kár is.

Három munkanapon belül csere

Ha a garanciális termék a vásárlástól számított három munkanapon belül meghibásodik, akkor a kereskedő köteles kicserélni. Vagyis nem javításra, hanem cserére kötelezett. Ha erre nincs lehetősége, mert például már nem forgalmazza, akkor köteles visszaadni a vételárat a vásárlónak.

Ha három munkanapon túl jelentkezik a hiba, és a termék nem javítható, akkor a vállalkozás köteles 8 napon belül kicserélni az árut. Ha nem tud cserélni, akkor 8 napon belül vissza kell térítenie a vételárat. Cserére kötelezett az eladó, ha a bejelentéstől számított harmincadik napig nem került sor a javításra. Ha erre nincs lehetőség, akkor vissza kell térítenie a vételárat. Ez a jogszabály például az elektromos kerékpárra, elektromos rollerre vagy lakókocsira nem vonatkozik.

A kellékszavatossági igényről jegyzőkönyvet kell felvenni, aminek egy példányát a vásárló részére át kell adni.

Nagyobb eszközt a helyszínen javítanak

A rögzített bekötésű és 10 kilónál nehezebb terméket az üzemeltetés helyén kell megjavítani – kivéve a gépjárművet. Ha ez a helyszínen nem végezhető el, akkor a le- és felszerelésről, valamint az elszállításról a kereskedő gondoskodik.

Akciós termékre is vonatkozik a garancia?

Egyes kereskedők arra hivatkoznak, hogy az akciós árura nem jár jótállás. Az előírások alapján azonban a szavatosság és a kötelező jótállás fenti szabályai ezekre a termékekre is irányadóak – nyomatékosította Nagy András. Azonban ha felhívják a figyelmet arra, hogy a szóban forgó termék azért akciós, mert valami szépséghibája van, akkor e hiba miatt valóban nem lehet cseréltetni. De a termék más hibája miatt érvényesíthetők a szavatossági jogok. Ugyancsak jogsértő, ha az eladó vételár visszafizetése helyett csupán annak levásárlását teszi lehetővé, vagy azonnal, vagy csereutalvánnyal.

Nagy András ökölszabályként megfogalmazta, hogy a fogyasztó jogosult minden esetben jogosult annál a kereskedőnél minőségi kifogással élni, akitől a terméket vásárolta.

Bővebb tájékoztatás a fogyasztovedelem.kormany.hu honlapon található.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában