Tömegközlekedés

2025.01.08. 17:06

Lázár János bejelentette: 20 perc késés után visszajár a jegyár fele, klímagaranciát vállal a MÁV

Lázár János építési és közlekedésügyi miniszter szerdai sajtótájékoztatóján fontos bejelentéseket tett a busz- és vonatközlekedést illetően. Többek között kiderült, hogy 2025 júniusától bevezetik a késési biztosítás intézményét, azaz, ha a vonat vagy a busz húsz percnél többet késik, visszafizetik a jegyár felét. Kíváncsiak voltunk, mint gondolnak a Bács-Kiskun vármegyeiek a tervezett változtatásokról. Cikkünkből megtudhatja.

A minisztérium vezetőjének tájékoztatójából kiderült, hogy összesen 10 millió bérletet adtak el, ami példátlan a miniszter szerint, és azt mutatja, hogy van igény a közösségi közlekedésre Magyarországon. A tavalyi évről elmondta, rekordszámú utazást regisztráltak, összesen 1 millió utazást bonyolított le a MÁV, a HÉV és a Volánbusz. Húsz százalékkal nőtt azoknak a száma, akik letették az autót, ezért a magyar állam hozzájárult ahhoz, hogy csökkenjen a szennyezőanyag kibocsátás. A közösségi közlekedés iránti bizalom fenntartását célozza az úgynevezett késési biztosítás intézmény tervezett bevezetése is, valamint további fontos vállalások is.

Lázár János, késési biztosítás, tömegközlekedés, MÁV, Volán,
Lázár János: késési biztosítás intézménye csak egy a tervezett változtatások közül.
Fotó: Lázár János Facebook-oldala

Késési biztosítás

2025. június elsejétől visszafizetik a jegy árának felét annak, akinek a vonata vagy busza 20 percet késik. A késési biztosítás intézménye értelmében aki applikáción keresztül vásárolt, az azon keresztül kapja vissza, aki jegypénztáron keresztül, az a pénztárostól kapja vissza. A bérleteseknél, akinek öt alkalommal késik a járata 20 percet, annak 10 százalékát elengedik a következő havi bérlet árából.

Megújulnak a mosdók az állomásokon

A szaktárca vezetője bejelentette azt is, hogy a MÁV-csoporthoz tartozó vasúti és buszállomáson az összes mosdót felújítják 2026. január elsejéig. Jelenleg 1000 mosdó van használatban, ebből 300 esett át felújításon, de ezeket is renoválják a maradék, felújítatlan 700 mellett. A nagyobb pályaudvarokon fizetős lesz a mosdók használata, az utasok azonban továbbra is ingyen vehetik igénybe. 

Takarító személyzet lesz az IC-ken

Közölte, hogy takarítószemélyzet lesz minden állomáson, és az IC-ken is, így menet közben is rendben fogják tartani a fülkéket és a mosdókat a vonatokon.

Ezer új busz érkezik

Lázár János bejelentette azt is, hogy 2026 április 30-ig ezer darab új autóbuszt vásárolnak az idei 500 után. Most tíz év az átlagéletkor, ezt le fogják nyomni 7-8 évre. 

Új IC-kocsik állnak forgalomba

Jelenleg 50 darab korszerű villanymozdony van, további 150 elöregedett. Azt vállalta, hogy 2025-ben 40 darab új villanymozdony és 15 újszerű dízelüzemű áll hadrendbe. Ezek bérleti szerződését már megkötötték, szállításuk folyamatban van, összesen 70 darabot szereztek be. A jelenleg használaton kívüli 100 IC-kocsit felújítják, valamint további 285 IC-t szereznek be, erre a fedezet biztosítva lesz.

GYSEV-mozdonyok a Budapest–Belgrád vasútvonalon

A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a GYSEV kapacitását beforgatják a MÁV-hoz, összesen 500 kilométer vasútvonalat a GYSEV vesz át a MÁV-tól, ez főleg a Balaton nyugati régióját érinti. Ugyanakkor GYSEV-es mozdonyt átvisznek az ország keleti részébe, azt tervezik, hogy a Budapest–Belgrád vasútvonalon is részben azok a járművek lesznek hadrendbe állítva, amelyeket a GYSEV-nek beszereztek.

Jönnek a MÁV-buszok

A nyári szezon jelenti a legnagyobb kihívást a közösségi közlekedésben. Ezért új szolgáltatást alakítanak ki MÁV-busz néven, több száz buszt bocsátanak a MÁV rendelkezésére, hogy ki tudják szolgálni az utasokat. Abban az esetben, ha az utasok nem férnek fel a vonatra, ezek a buszok fogják őket elszállítani a célállomásig.

Feltüntetik a jegyen, hogy van-e klíma a vonaton

A jegy vásárlásából korábban nem derült ki, hogy van-e klíma a buszokon vagy a vonatokon. Aki jegyet vásárol ezután tudni fogja, hogy van-e a vonatokon vagy a buszon klíma. Ehhez új applikációt indítanak el májustól MÁV plusz néven, ami az év második felére lesz teljesen kész. A legfontosabb új funkció a késési funkció lesz. A miniszter emlékeztetett, hogy a Parlament előtt van a közlekedési alkotmány, amely radikális változást hozhat bizonyos térségekben, ahol eddig nem volt biztosítva a közösségi közlekedés. Összesen 1000 településen fognak bővülni a szolgáltatások.

Bíznak az érdemi változásban az utasok

A hírportálunk által megkérdezett utasok üdvözlik Lázár János fejlesztési terveit, ugyanakkor szerintük nem feltétlen a késések miatti jegyár-visszatérítés lesz az, ami miatt az emberek tömegesen átpártolnak majd a közösségi közlekedési eszközökre, hanem az infrastrukturális és műszaki fejlesztések, amelyek lehetővé teszik, hogy a járatok időben megérkezzenek a célállomásra és ne késsenek. Mongyi Mariann óvodapedagógus rendszeresen látogatja fiát és annak családját, akik a fővárosban élnek.

– Jelenleg iszonyatosan hosszú idő, míg Kiskunhalasról feljutok busszal Budapestre. A vasúti építések miatt vagy többszöri átszállással tudok vonattal utazni, kerülővel Kiskunfélegyháza felé, vagy pedig busszal, amely azonban minden településen megáll, így van, hogy négy és fél órába is beletelik, mire felérünk. A késések után járó jegyár-visszatérítés örvendetes, viszont az igazán utasbarát megoldás az lenne, ha a járatok nem késnének, hosszú távon ez jelentene kiszámíthatóbb működést a közlekedési társaság számára is – mondta a kiskunhalasi hölgy.

Nagyjából havi szinten utazik vonattal a kislányával a Budapest–Kiskunhalas vonalon Szilágyiné Háhn Marita. – Kiskunfélegyháza állomásig IC-vel utazunk, onnan motorvonattal. Általában hétvégi, kiemelt időszakban, így a helyhiány és a kocsik higiéniai állapota miatt inkább próbálok helyjegyet vásárolni számunkra. Az átszállás kapcsán Kiskunhalas irányába mindig jelent egy kis izgalmat, hogy a csatlakozást elérjük-e, mert nagyjából 15-20 perc késést szokott összegyűjteni a vonat, az applikáció szerint ennek általában a pálya állapota szerinti késés az oka. Az utóbbi hónapokban pozitív tapasztalataink vannak az átszállás során, de bizony volt már rá példa, hogy kedves ismerőst kellett megkérni, hogy átjöjjön értünk Kiskunfélegyházára, mert hétvégén akár két óra várakozást is jelenthet a továbbutazási lehetőség – mondta el a Maglódon élő családanya, aki örömmel fogadta a vasúti és buszközlekedésre vonatkozó fejlesztési terveket, és bízik benne, hogy érdemi javulást hoz majd az utasok számára.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában