Beruházás

2024.12.16. 15:31

Orbán Viktor avatta fel a soltvadkerti elkerülő utat, méltatta a város fejlődését – galériával

Magyarország miniszterelnöke avatta fel hétfőn délelőtt az 53-as főút Soltvadkertet elkerülő szakaszát, amely a kamion- és a közúti forgalmat elvezeti a várostól. A 8,8 kilométeres út közel 20 milliárd forintba került. Orbán Viktor Soltvadkerten hangsúlyozta, erős vidéket építenek.

A vidék megerősítés a kormány célja. Ma Budapest az Európai Unió fejlettségének a 158 százalékát éri el, míg a vidéki térségek az uniós átlag alatt vannak. A jelenlegi beruházás is a kormány ezen elképzelését támasztja alá – mondta Orbán Viktor Soltvadkert határában, a várost elkerülő út avatásán.

Orbán Viktor Soltvadkert, elkerülő út, átadó
Orbán Viktor Soltvadkert elkerülő útját avatta fel
Fotó: Pozsgai Ákos

Orbán Viktor Soltvadkert fejlődését méltatta

Orbán Viktor arról is beszélt, hogy az elnéptelenedést kell megállítani idehaza, az ugyanis nem megoldás, hogy az emberek beköltöznek a városokba a kisebb településekről, így ugyanis az egyik térség az erőforrásokat szívja el a másiktól. Majd rátért arra, hogy 2010-ben Bács-Kiskunban a munkára alkalmas emberek 5-, míg ma 74 százaléka dolgozik. Jelentősen nőtt a bér, ma nettó 366 ezer forint a havi átlag a vármegyében. 

Majd a vidékfejlesztési tervek között említette a déli régió felzárkóztatását. Hangsúlyozta, hogy Kecskemét és Szeged fejlesztése után Bajánál elkerülő út épül, majd pedig felkészül Pécs. Nagyon fontosnak nevezte 2025-ös évet, amely a növekedés időszaka lesz, majd végül hozzá tette, hogy Soltvadkert fejlődése jó példája annak, miszerint a vidéknek van jövője. A rendezvényre a kormányfőt elkísérte Lázár János, az Építési és Közlekedési Minisztérium minisztere is.

Korábban füstbe ment a terv

A rendezvényen Temerini Ferenc polgármester üdvözölte az elkerülő úton megjelent tömeget, megemlítette, hogy a város a M6-os és az M5-ös autópályák között éppen középen áll, viszont hatalmas kamion- és személygépkocsi-forgalom sújtja. Az elkerülő út elvezeti a forgalmat megkönnyítve a soltvadkertiek mindennapi életét. Majd kitért arra, hogy négy évtizede is felvetődött az elkerülő megépítése, de annak idején jó néhány ellenlábasa volt a tervnek, így az kútba esett. Majd 2006-ban elkészült egy tanulmány a megvalósításról, 2020-ban pedig zöld utat kapott a projekt, ekkor azonban a helyzet bonyolultabbá vált, mivel a Budapest–Belgrád-vasútvonal építése is érinti a várost. Szerencsére sikerült összehangolniuk tervezőknek a két projektet. Majd megjegyezte: a munkát egy közeli cég, a Soltút Kft. végezte el. 

Orbán Viktor Soltvadkert, emerini Ferenc Soltvadkert polgármestere, Orbán Viktor Magyarország miniszterelnöke, Font Sándor országgyűlési képviselő és Lázár János építési és közlekedési miniszter, elkerülő út, átadó
A képen balról-jobbra: Temerini Ferenc Soltvadkert polgármestere, Orbán Viktor Magyarország miniszterelnöke, Font Sándor országgyűlési képviselő és Lázár János építési és közlekedési miniszter
Fotó: Pozsgai Ákos

Orbán Viktor személyesen járt közben

A város első embere után Font Sándor országgyűlési képviselő idézte fel az építés előkészületének a négy évtizedes előzményét. Majd megjegyezte, hogy Orbán Viktor első kormánya idején kezdték el a csatornázási rendszer kiépítését. A kormányfőnek köszönhető az új művelődési ház felépítése is. Majd az evangélikus óvoda új épületének a megnyitóján 2014. október 31-én a szalag átvágásakor jelezte az ünnepség díszvendégének Orbán Viktornak Lehoczki Ferenc akkori polgármester, hogy egy elkerülő útra szüksége van a városnak. 

A miniszterelnök pedig az egyik parlamenti ülés szünetében jelezte Lázár János miniszternek a helyiek igényét. Meg is jegyezte, hogy akkora a forgalom Soltvadkert központjában, hogy a Szervánszky Cukrászda előtt egymás szavát alig hallják az emberek, amikor fagylaltot vagy süteményt esznek. Ekkor indult el a projekt, amely mára elkészült. 

Orbán Viktortól, ha Soltvadkerten van, mindig kérnek valamit a helyiek, mondta a parlamenti politikus. Most egy új 50 hektáros ipari park építésének a kérését fogalmazta meg az országgyűlési képviselő. A közelmúltban átadott trafóállomás biztosítja az elegendő energiát a beruházók számára. A város melletti elkerülő útról le lehet majd erre a területre kanyarodni. Így nem csak munkahelyek születnek a városba, de az elvándorlást is meg lehet állítani. A fiatalok egy része ugyanis más településeken keresi a megélhetését mondta végül Font Sándor.

Húsz milliárdba került az elkerülő út

Az 53. számú főút Soltvadkertet elkerülő szakaszának második ütemének köszönhetően a település nagymértékben mentesül az átmenő forgalom alól. Az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásának eredményeként a lakosok biztonságosabban közlekedhetnek, ezzel egyidejűleg pedig a zajterhelés és a légszennyezettség is csökken a városban. 

A Bács-Kiskun vármegyei települést északról elkerülő út összesen 8,8 kilométer hosszú. A beruházás még 2022 májusában indult, mely most készült el. Az I. ütem 2024 szeptemberében fejeződött be, ennek során mintegy 4,8 kilométer hosszú 2x1 sávos főút épült. Az új nyomvonal külön szinten keresztezi a 150. számú Budapest–Kelebia-vasútvonalat, melyet egy körforgalmú csomópont követ. Az új út és a Vadkerti-tó találkozásában – egy kerékpárosok számára kialakított külön szintű átvezetéssel – szintén épült egy körforgalmú csomópont, továbbá még egy a Kecskemét irányába haladó, 54. számú főúttal való találkozásban is. 

A fejlesztés részeként 2 darab közúti ellenőrző hely, 2 darab buszöböl, továbbá a főpályát keresztező önkormányzati és földutak épültek 4,2 kilométer hosszon, valamint a keresztező kerékpárutakat is átépítették 437 méter hosszon. 

A II. ütem keretében az első ütem folytatásaként 4 kilométer hosszú 2x1 sávos főút valósult meg. Az új nyomvonal és az 5405 jelzésű Soltvadkert–Kiskunmajsa–Szeged összekötő út találkozásában, valamint az 53. számú főút meglévő nyomvonalának találkozásában egy-egy körforgalmú csomópont épült. A projekt során emellett a főpályát keresztező önkormányzati és földutak kivitelezése is megtörtént 2,2 kilométer hosszon, valamint a meglévő 53. számú főút nyomvonala mellett a kerékpárutat is átépítették 173 méter hosszon. A teljes kivitelezést a Soltút Útépítő Fenntartó és Kereskedelmi Kft. végezte, melynek értéke bruttó 20 milliárd forint.


 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában