Kecskemét

2024.12.04. 17:11

Diák törte össze a Mercedes luxusautóját – szakértőt kérdeztünk a lehetséges okokról

Ahogy arról portálunkon korábban beszámoltunk, nem akármilyen baleset történt a közelmúltban Kecskeméten. Történt ugyanis, hogy a Mercedes-gyár látogatása során egy egyetemi hallgató beszállt egy tesztelésre váró autóba, melyet aztán a tesztpályán totálkárosra tört. A baleset körülményeit szakember segítségével igyekeztünk feltárni.

A Mercedes-gyár területén történt baleset kapcsán az alábbi közleményt adta akkor ki a police.hu: Egyetemi diákok érkeztek gyárlátogatásra az egyik kecskeméti üzembe még november közepén. Az egyik diák elszakadt a társaitól, majd totálkárosra törte a több tízmillió forintos luxusautót.

Mercedes-gyár, Füredi András, gyárlátogatás
Füredi András a Mercedes-gyárban történt eset kapcsán megjegyezte, hogy szerinte a fő ok a gyakorlatlanság volt
Fotó: Bús Csaba/archív-felvétel

A gyárlátogatások rendszerint kötött programmal és szigorú protokoll mellett zajlanak, amiről a hallgatókat is tájékoztatják. Ennek ellenére az egyik diák elszakadt társaitól és egymaga kezdte meg az üzem felfedezését. Az utómunkára váró autók parkolójában az egyetemistának megtetszett egy Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 45S AMG típusú autó. Az anyósülésen megtalálta az indítókulcsot és úgy döntött, megy egy kört a drága autóval. A diák az üzemből is kihajtott, fel a tesztpályára, annak ellenére, hogy azt sorompóval lezárták. A tesztvezetés balul sült el, ugyanis az egyik kanyarban lesodródott és árokba borult. Az autót totálkárosra törte, így 40-50 millió forint kár keletkezett. 

Nem volt leszabályozva a végsebesség

A közleményből az is kiderült, hogy a 28 éves egyetemi hallgató sértetlenül megúszta az esetet, ám eljárás indult ellene. A baleset egyik oka az információ hiánya lehetett, hiszen ezeknek kocsiknak a végsebessége nincs leszabályozva, mivel még folyamatban van a gyártásuk. A körülményeknek, illetve a tesztelés előtt autó sajátosságainak Füredi Andrással, a Füredi Autósiskola ügyvezetőjével próbáltunk utánajárni.

– Látatlanban azt mondhatom, hogy a legnagyobb probléma ennél az esetnél a gyakorlatlanság volt – mondta a baleset okai kapcsán Füredi András. – Ma már ezek az autók szinte olyanok, mint egy komputer, ezen keresztül szabályozzák be a motort is, hogy milyen teljesítményre legyen később képes. A Mercedesnek is vannak olyan típusai, melyekbe ugyanaz a motor kerül, de eltérő teljesítményre vannak beállítva. Tuningolás esetén – ami ugye nem egy hivatalos beavatkozás fű alatt adott esetben – pontosan ezzel szoktak játszani sok gépjárműnél. Ebben az esetben ez az autó még nem volt teljesen készen, bekerült a motor, működött is, de a teljesítményét nem állították be. Eleve egy nagy teljesítményű autóról beszélünk ráadásul – tette hozzá.

A Mercedes-gyár protokollja ilyen esettel nem találkozhatott eddig 

Füredi András arról is beszélt, hogy talán többszörös figyelmetlenség is vezethetett a nem hétköznapi esethez.

– Nem tudom, hogy mi a protokoll a Mercedesnél az autók őrzése és elhelyezése kapcsán, szokványos-e tehát az, hogy valaki benne hagyja a kulcsot. Mi már a vezetéstechnikai oktatáson is azt tanítjuk, hogyha megáll valaki, akkor vegye ki a kulcsot járműből, hogy más véletlenül se tudjon elmenni vele. Hogy ez emberi felelőtlenség volt, vagy csak egyszerűen a körülmények miatt soha fel sem merült, hogy gyáron belül valaki elmenjen az autóval, azt nem tudom. Eddig ilyen eset nem történt, de mi is el szoktuk mondani munkavédelmi oktatásokon, hogy az ördög sosem alszik – mondta Füredi András.

Füredi Andrást arról is megkérdeztük, hogy az esettől függetlenül milyen tanácsai vannak azoknak, akik először vásárolnak egy új, nagy teljesítményű autót.

– Sajnos azt tapasztalom, hogy Magyarországon sokan úgy gondolják, hogyha vesznek egy nagy teljesítményű autót, akkor azzal megvették a vezetni tudást is, mert abban az autóban minden benne van, nem lehet baj. Én azt javaslom, hogy főleg nagy teljesítményű autó vásárlása esetén, keressen fel mindenki egy vezetéstechnikai pályát, és ott próbálja ki először, hogy mit tud, vagy éppen mit nem tud a jármű. Onnantól kezdve tisztában leszünk vele, hogy hogyan is vezessük a közforgalomban is. Fontos a megengedett sebességen belül autózni, de inkább úgy fogalmaznék, hogy az út és látási viszonyoknak megfelelően. Ez különösen időszerű most, mert reggelente már hol köd van, hol csúszik az út – zárta gondolatait Füredi András.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában