Mai téma

2023.01.31. 13:49

Sok gondot okoz a földutaknál a vízelvezetés hiánya Kecskeméten

Sok a kátyú a földutakon, melynek egyik fő oka, hogy nem megoldott a vízelvezetés azokon a szakaszokon. Többek között erről is szólt Falu György alpolgármester a Gong Rádió Mai téma című műsorának hétfői adásában.

Sebestyén Hajnalka

A képen: Falu György, Kecskemét alpolgármestere

Fotó: Bús Csaba / archív-felvétel

Kecskeméten 1100 kilométer földút található, melyeket az önkormányzat tart karban. Komoly problémát okozott az elmúlt időszakban lehullott nagy mennyiségű csapadék. Kigödrösödtek az utak, ennek a lakosok hangot is adnak.

Falu György az elején kifejtette, az útnak műszakilag része a vízelvezetés. 

– A rengeteg csapadék megy lejtirányban, ha nincs helye, megáll, és kialakulnak a tócsák, áztatják a felületet, kátyúk keletkeznek. 

A legnagyobb problémát a vízelvezetés jelenti. Ehhez kell terület, ahol nincs zárt csapadékcsatorna rendszer, márpedig ez sok helyen nincs. Így egyetlen műszaki megoldást a vízelvezetésre a szikkasztó árkok jelentenék. Ha ez nem történik meg, mindegy, hogy a burkolat föld vagy zúzalékos, stabilizált vagy aszfaltos, viszonylag rövid időn belül tönkremegy. Mindegyiknek más-más a tönkremeneteli ideje. A nem aszfaltos utak zömében földes utak, ugyanakkor tizenévvel ezelőtt elindult egy tendencia, miszerint a földutakat zúzalékolással rendbe lehet tenni. Ez tévhit. A zúzalékolás sem ér semmit, ha nincs vízelvezetés. Egy ideig jó, aztán komoly állagromlás történik – hangsúlyozta.

A lakossági bejelentések kapcsán az alpolgármester hozzátette, hogy a legtöbb bejelentés a zúzalékolt utak kátyúsodásáról érkezik.

Sajnos nem sok jóval tudja biztatni az ott lakókat. 

– A zúzalékolt út, amikor elkészül, egy sima, gyorsan közlekedhető felület, melyen az arra járók nagy sebességgel haladnak. Ezt nem lenne szabad. Az autó kerekei ugyanis mindig egy picit ütnek az úton, ami akkor alig látható, de néhány hónap után már igencsak meglátszik. Ehhez jön egy kis eső, és máris megáll rajta a víz, onnantól még látványosabb a romlás. Ezen utakat esős időben nem lehet javítani. Amikor kiszárad a felület, ideiglenesen néhány hétre orvosolható azzal, hogy kitöltik zúzalékolt kővel a kátyúkat, lehengerelik és megint sima felület lesz, amin újra nagy sebességgel mennek az autók, és kezdődik elölről minden. Ördögi kör. Nincs is más technológia erre. Az aszfaltos utaknál lehet csak segítség a sekélykátyúzó gép. A földutaknál ez nem alkalmazható – mondta az alpolgármester.

Mi lehet a megoldás a különböző úttípusoknál?

 Kecskeméten a 2000-es évek elején nagy lakóterület-bővülés történt. Az Alsószéktó, Külső-Máriahegy, Felsőszéktó részeken a zárt kerteknél nagy igény jelentkezett arra, hogy lakáscélra építhessenek. Jó irány, jó törekvés volt. Úgy tűnt, van lakossági konszenzus, az ott élők a közterület szélességeket biztosítják, a 12–16 méteres utakat. Ennek ellenére több helyen a lakók mégsem adták le a területet. A vízelvezetést pedig csak megfelelő útméretnél lehet megoldani. Ott könnyebb, ahol van elegendő közterület, például Kadafalván, Katonatelepen. Ha sikerül kiépíteni szikkasztóműveket, akkor egy földút is sokkal jobb minőségű lehet. A lakók abban is együttműködhetnének, ha telken belül tartanák a csapadékvizet. Esőkerteket létesítettek már több helyen az Alsószéktóban, ezek rendkívül sikeresek.

Az alpolgármester hangsúlyozta, hogy a lakosság együttműködése, támogatása nélkül nem tudnak eredményt elérni, fontos az együtt gondolkodás. Az önkormányzat támogatja a lakossági önszerveződő útépítéseket is mind pénzügyileg, mind szakmailag. Jó példa erre a Gerlice utca, ahol az esőkert is működik. Végül hozzátette, hogy gléderezni esős időszakban nem lehet, várni kell, amíg az utak átszikkadnak.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában