Közlekedés

2022.12.01. 13:50

Továbbra sincs végleges terv a kalocsai Szentháromság téri elkerülő útra

Egyelőre nem találtak biztos megoldást azokra a közlekedési problémákra, amelyeket a Szentháromság tér gépjárműforgalomból történő kivonása okoz. Mint ismert: a felújítás alatt álló terület száz évre az egyházmegye kezelésébe került, és műemlékvédelmi okokból nem tervezik visszaengedni rá a közúti forgalmat.

Gábor János

A Szentháromság térre a felújítás lezárása után sem engedik vissza a közúti forgalmat

Fotós: Gábor János / archív-felvétel

Az önkormányzat megbízásából a Vonalvezető Mérnöki és Gazdaságfejlesztő Kft. készített terveket több lehetséges elkerülő útra. A kecskeméti cég szakemberei három változatot dolgoztak ki, majd juttattak vissza a Városüzemeltetési és Fejlesztési Osztálynak. Dr. Filvig Géza polgármester a tervekkel foglalkozó képviselő-testületi ülésen megjegyezte: pillanatnyilag nem lát végleges és megnyugtató választ a forgalmi dugókra, viszont mindenképpen elősegítené a helyzet enyhítését, legalább azokon a nyomvonalakon, amelyek önkormányzati hatáskörbe tartoznak.

Kalocsa központja a Szentháromság tér Kossuth Lajos utca és Szent István király út közé eső részének gépjármű-forgalom alóli mentesítése miatt küzd torlódásokkal, főleg a reggeli órákban. A közlekedők elsődleges alternatív útvonala a Batthyány-Hunyadi-Haynald-Petőfi utcákon, valamint a Petőfi utcán, a Plébánia közön és a Hunyadi János utcán át vezet, de jelentős terhelés éri a József Attila-Hunyadi-Grősz-Városház utca, valamint a József Attila-Füzér utca vonalakat is. Ezek szinte mindegyike kis szélességű, sűrűn beépített lakóutca, elhasználódott burkolatokkal, kis áteresztő kapacitással.

Az áldatlan helyzetet a még mindig felújítás alatt álló Szentháromság tér okozza, de a problémára nem elég egy ideiglenes megoldás, mivel a Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegye azután sem engedi vissza a közúti forgalmat a térre, hogy lezárult a turisztikai attrakciók kialakítása. 

Ezt hivatalosan egy körülbelül 800 éves, a székesegyház keleti szeglete mögött talált kápolnakoszorú védelmében rendelték el, és az országgyűléstől százéves fenntartói jogot kaptak a térre, szóval a lezárás – mondhatni – végleges.

Boromisza Viktor városfejlesztési osztályvezető bemutatta a képviselőknek azokat a vázlatterveket, amelyekkel a mérnökök rendeznék a belváros egyes részein kialakuló közlekedési káoszt. A szakember kiemelte: a lezárt területtel megszűnt a város kelet-nyugati gyűjtőúti kapcsolata, majd megerősítette, hogy a kisebb utcák terheltsége és a keresztirányú forgalom visszaállítása miatt hosszútávú, akár százéves időszakra szóló megoldás kell.

Az első változat egy négyméteres burkolatszélességű nyomvonalról szól, a Szent István király út, illetve a Hunyadi, Petőfi és Kossuth utcák között, de szűk szakaszokat tartalmaz, így csak egyirányú közlekedést és lassú forgalomáramlást eredményezne. A második opció a Szent István útról az egykori Korona Étterem udvarán át vezetné a forgalmat a Hunyadi, majd Petőfi és Kossuth utcákra. Hatméteres burkolatszélességével kétirányú lenne, ám csak magántulajdonú épület bontása árán, szűk útvonalívvel valósítható meg. Ebből született B variáció is, ami a Martinovics utcáig további kétirányú ággal bővítené a közlekedést, de csak még több ingatlan kisajátításával lehetne megoldani. A harmadik lehetőség a Belvárosi Plébánia udvarán átvezetve, magántulajdonú lakóházakat érintve képzelhető el, és a Dózsa György útig biztosítana kétirányú forgalmat. Készült negyedik változat is– háromféle variációban, amelyek mindegyike a Kossuth utcáig vinné tovább a 3. elképzelést, ám közel egymilliárdos költséggel. 

A legolcsóbb (180-190 milliós) ötödik lehetőség a Városház utcáról a Grősz József utcán át a Petőfi utcáig képezne nyílegyenes útvonalat, és bár mindegyik változat jelentős számú plusz parkolóhelyet eredményezne (ez elvárás is volt a tervezők felé), aligha valósíthatóak meg 

– fűzte hozzá az osztályvezető.

Az önkormányzat újabb hárommillió forintból rendelt volna újabb terveket, de az előterjesztést nem érezte indokoltnak előbb dr. Bagó Zoltán képviselő, majd a polgármester sem, hiszen úgy látják, hogy az Városüzemeltetési Osztály rendelkezik megfelelő szakértelemmel ahhoz, hogy elérhető koncepciót dolgozzon ki. A további forgalmi rend változások és esetlegesen új útvonalak kialakítása mostantól a városházán múlik.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában