Testületi ülés

2022.08.18. 19:55

Bemutatták a lajosmizsei vasútvonal felújításának terveit

Bemutatták a Kőbánya-Kispest–Lajosmizse–Kecskemét-vasútvonal terveit a csütörtöki lajosmizsei képviselő-testületi ülésen, melynek egyik előterjesztéseként tárgyalták a képviselők a vasútfejlesztési bírálati terv jóváhagyását. A beruházás megújítaná a lajosmizsei vasúti közlekedést.

Horváth Péter

Egyhangúlag döntött a képviselő-testület.

Fotós: Horváth Péter

Basky András polgármester a tervek bemutatása előtt elmondta, hogy tavaly év végén megkereste az önkormányzatot a Budapest Fejlesztési Központ a Ring Mérnöki Iroda Kft. és a Speciálterv Építőmérnöki Kft. által tervezett Kőbánya-Kispest–Lajosmizse–Kecskemét-vasútvonal elővárosi célú fejlesztése és villamosítása előkészítésének döntés-előkészítő tanulmányával. Az anyag eredetileg az utolsó, még nem villamosított budapesti elővárosi vonal, a 142-es számú lajosmizsei vonalnak a fejlesztéseként indult, azonban Kecskemét és Lajosmizse polgármestereinek javaslatára tartalmazta a vonal Kecskemét irányába történő komplex fejlesztését is.

Kovács Zsolt, a Ring Mérnöki Iroda Kft. irodavezetője tartott prezentációt a testületnek, melyben ismertette a terv lényegi elemeit.  Elmondta, hogy Budapest és Ócsa között megépül a második vágány, és ezen a szakaszon óránként és irányonként a jelenlegi egy helyett négy vonatot terveznek. A Budapest és Lajosmizse közötti zónázó rendszer első megállója Ócsa lenne, és fél óránként járnának a vonatok. Lajosmizse és Kecskemét között várhatóan órás vagy fél órás követés lenne.

A vonal végállomásának a lajosmizsei állomást tervezik, azonban a vonatok Lajosmizse-Alsóig közlekednének és onnan indulnának vissza. Így a város központi területén is könnyen elérhető lenne ez a közlekedési mód. Szintén Lajosmizse állomásról indulnának a vonatok Kecskemét felé.

A vonalak műszaki rajzát követően látványterveket is bemutatott az irodavezető, és részletesen ismertette az építendő infrastruktúrát. A teljes vonal mentén új utasvárók és infrastruktúra (utas WC, büfé, kerékpártárolók) létesülne, a peronok az átépítés után korszerű, akadálymentes magasperonok lennének. Az állomásoknál a P+R férőhelyek számát növelnék, az átkelők biztonsági szintjét emelnék, a biztosítás nélküli kereszteződések fénysorompós biztosítást kapnának.

Kovács Zsolt tartott prezentációt a testületnek, melyben ismertette a terv lényegi elemeit. 
Fotós: Horváth Péter

Lajosmizse közigazgatási területe is némileg érintett lesz a változásokban. Fénysorompót létesítenek Lajosmizse és Felsőlajos határán, a Kónya dűlő folytatásában. A Közösi zártkertek után lévő vasúti átkelő megszűnne, de kompenzációs elemként a Felsőlajosi Iskola dűlőt a megszűnő átkelővel érintett földútig stabilizált földúttá fejlesztenék. A Berénybenei úti átkelőt helyben átépítenék, fény- és félsorompóval és gyalogos átvezetéssel biztosítanák. A Lajosmizse Nagyállomás átépülne a teljes meglévő infrastruktúra átépítésével. A teljes vágányrendszert, meglévő vasútüzemi épületeket és a víztornyot elbontanák, 95 férőhellyel bővítenék a P+R parkolókat. Elbontanák az állomásépületet és a vágányok, és a megmaradó buszmegálló között egységes perontetőt alakítanának ki. Alatta utasforgalmi infrastruktúrát, WC-t, jegykiadó automatát, büfét, kerékpártárolót építenének ki. A Vasút utca felől további parkolóhelyet létesítenének. A teherforgalmi létesítményeket részlegesen átépítenék, a tehervágányt elválasztanák.

A Lajosmizse-Alsó állomásnál, a Bartók Béla úttól a nagyállomás felé kerülne át a megálló, peronnal, utasbeállóval. A vágányok számának növekedése és a helyigény miatt a temető területéből és a Vasút utca ingatlanaiból egy sávot kisajátítanának. Ez előreláthatóan két lakóingatlant érintene a Vasút utca Galagonya utcai torkolatánál. A Bartók Béla úti csomópontot kisebb mértékbe átépítenék, és gyalogos átvezetés is létesülne.

A piac oldalában 33 férőhelyes P+R parkoló készülne. Elhangzott, hogy a tervezői koncepció az, hogy a Lajosmizse-Alsó állomásnál, a település súlypontjában elsősorban a gyalogos, kerékpáros megközelítés a támogatott, gépkocsis megközelítés és parkolás biztosítása a nagyállomásnál lenne, azért, hogy ne a központi területek belső utcáin jelenjen meg a többlet gépkocsiforgalom. Ezért itt kevesebb, a nagyállomásnál több P+R férőhely lenne. A hely által nyújtott lehetőségek is ezt támasztják alá.

Sebők Márta irodavezető a Gazdasági és Pénzügyi Bizottság kérdésére elmondta, hogy a forrás jelenleg a tervek elkészítésére biztosított, melyek jövő év közepéig elkészülnek. Azután elkezdődhet a közbeszerzési eljárás, ám a megvalósításra jelenleg nincs forrás, de a jelenlegi uniós ciklusban, pályázati forrásból készülne el a beruházás. Optimálisan 2025-ös munkakezdéssel lehet számolni, a teljes szakasz megvalósítása mintegy öt évig, 2030 végéig tartana. Ezen belül a lajosmizsei szakasz felújításának ideje ütemezés kérdése.

A bírálati tervet egyhangúlag elfogadta a képviselő-testület.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában