Bács-Kiskun

2022.07.17. 11:24

Jelenleg nincsenek konkrét szabályok az e-rollerekre

Miközben egyre többen gyorsítják a városi közlekedést e-rollerekkel, gyakorlatilag semmilyen jármű­kategóriába nem sorolhatóak be. A szabályozás hiánya aggasztó, mert például egy e-rolleres okozta balesetben fontos lenne tudni, hogy a KRESZ mely részét lehet ráhúzni az eszközre. Nos, jelenleg egyiket sem.

Gábor János

Egyre több e-roller járja a városokat Illusztráció: MW-archív

Bár arra vonatkozó hivatalos adatok nincsenek, hogy megyénkben vagy országosan mennyi elektromos roller lehet forgalomban, a számuk látványosan emelkedik, miközben nincsenek rájuk vonatkozó közlekedési szabályok. Ehhez képest elég jelentős teljesítménnyel bírnak: egy középkategóriás, 150–200 ezer forintos e-roller 20–25 kilométeres hatótávval rendelkezik és akár 25 kilométer/órával is hasíthat. De hol: járdán, közúton, kerékpárúton? Az a helyzet, hogy nincs jó válasz. 

„A magyar jogrend nem ismeri az elektromos roller fogalmát, melynek következtében az ilyen járművek elektromos rollerként történő közúti használatára sem létezik rendelkezés” – közölte a baon.hu érdeklődésére a Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság. A joghézagtól függetlenül igyekeztek a segítségünkre lenni, és megküldték az egyes járműkategóriák leírását. Ha az elektromos rollert a KRESZ alapján szeretnénk besorolni, akkor a rendőrségtől kapott dokumentum szerint többnyire a kerékpár tulajdonságainak felel meg, hiszen emberi erő hajtja, de a haladást „egy legfeljebb 300 watt teljesítményű motor is segítheti”. 

Mivel az átlagos e-rollerek 180–250 watt teljesítményűek (persze akad ennél erősebb típus is), jórészt beleférnének a meghatározásba, ám az már nem igaz rájuk, hogy pedállal hajtott járművek, amik alkalmasak második személy szállítására vagy utánfutó vontatására. 

Ha az eszközöket a segédmotor-kerékpárokhoz szeretnénk közelíteni, megint gondban vagyunk, mert megfelelnek az erre a kategóriára vonatkozó maximum 4 kilowattos teljesítménynek és legfeljebb 45 kilométer/órás tervezési sebességnek, de nem rendelkeznek nyereggel, sőt, lényegében gyalogos vezetésű járművek, így típus-jóváhagyási eljárás nélkül is értékesíthetőek (ellentétben a segédmotorokkal). Utóbbiba még bele lehet kötni azzal, hogy a legnagyobb tervezési sebességük a szintén kritériumként előírt 6 kilométer/óra felett van, 0,25 kilowattnál erősebbek és a teljesítményleadásuk akkor sem csökken vagy szűnik meg, ha a sebességük meghaladja a 25 kilométer/órát (erre néhány drágább típus simán képes), ám ezeket a szabályokat a KRESZ megint csak a pedállal hajtott kerékpárokra érvényesíti. 

Ezen a ponton visszakanyarodunk oda, hogy gyalogos vezette eszközként – jogi értelemben – olyan, mint egy hagyományos roller, tehát szabályos lehet járdán közlekedni vele, miközben van, amelyik 40 kilométer/órára is felgyorsul. 

A vezetővel – a hiányos szabályozás miatt – akkor sem igazán lehet mit kezdeni, ha a járdán száguldozik vele, sőt, ha elgázol egy gyalogost, akkor a hatóság csak próbálja eldönteni, hogy a Büntető törvénykönyv szerint gyalogosnak vagy segédmotorosnak minősül. 

Jó hír, hogy az ittas járművezetésre vonatkozó rendelkezések legalább kiterjeszthetők az e-rollerre, lévén a bíróság értelmezése alapján besorolható az értelmező rendelkezésekbe foglalt jármű kategóriájába. 

Addig is, amíg megteremtik a használatának jogi feltételeit, nem marad más, mint óvatos vezetésre inteni mindenkit, aki ilyen eszközzel rendelkezik. A szabályozás viszont sürgető, mert a becslések szerint nagyjából 50 ezer lehet belőlük használatban, és a számuk emelkedik. Ezt amúgy üdvösnek kellene tekinteni, mert az elektromos rollerek nagyban hozzájárulnak az autós és motoros forgalom, ezáltal pedig a városi karbonlábnyom csökkentéséhez. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában