Energiaközösség

2022.02.10. 06:50

Helyben termelt árammal működnének a buszok Kecskeméten

A zöldhulladékból a Bácsvíz Zrt. biomasszát állít elő, ezt a Termostar gázturbináin elégetve villamos energiát kapunk, az áram magánvezetéken jut el a busztelephelyre, hogy feltöltse az elektromos buszokat – mindez a helyi önkormányzati tulajdonú cégek energiaközössége révén talán már nem is annyira távoli jövő Kecskeméten.

Hraskó István

Négy hétig már egy Mercedes eCitaro elektromos autóbusz szállított tavasszal utasokat tesztjelleggel Kecskeméten

Az egyelőre talán futurisztikusnak tűnő tervek megvalósítása talán már nincs is olyan messze. Mint dr. Orbán Csaba, az önkormányzat közszolgáltatás-szervezési és környezetvédelmi osztályának vezetője az ülésen elmondta, a villamosenergia-szolgáltatás rendszere nagy változáson fog átmenni egy uniós irányelvnek köszönhetően. Az irányelv magyarországi alkalmazásához még sok részletszabály hiányzik, de lényege, hogy minden korlátot le kell bontani, amely akadályozza a főként megújuló energiahordozókkal energiát termelők és a velük együttműködő fogyasztók lehetőségeit. Egyúttal pedig biztosítani és segíteni kell, hogy a villamosenergia-termelés központi, ismert rendszere mellett olyan közösségek jöjjenek létre, amelyek az eddig monopolhelyzetben lévő áramszolgáltatók nélkül tudják előállítani, tárolni, elosztani, fogyasztani az áramot. Az uniós irányelv hazánkra is kötelező, ennek nyomán módosították a villamos­energia-törvényt.

Orbán Csaba szavai szerint ez jelentette a kiindulási pontot, valamint az, hogy idővel a tervek szerint elektromos autó­buszokat állítanak majd forgalomba Kecskeméten is.

– Racionális gondolatnak tűnik ezeknek a buszoknak az energiaigényét egy újszerű közösségi együttműködéssel kielégíteni – hangsúlyozta az osztályvezető, hozzátéve: természetesen a helyben megtermelt áramot más helyi közszolgáltatók is hasznosíthatnák.

Az MVM is érdeklődik

 

Adódik a kérdés: hogyan termel az energiaközösség áramot? Bár még csak az út elején tartanak, már több lehetőség felmerült. Az energiaközösségbe társulna a DTkH egyik tulajdonosa, az egyébként bajai központú Merital Vagyonkezelő Kft. is, amely naperőművet tervez építeni Kecskeméten, ez jelenleg már engedélyezés alatt van. De az MVM is kifejezte érdeklődését a projekt iránt, a szolgáltató a Bácsvízhez tartozó alsó záportározó tóhoz ugyancsak nagy teljesítményű naperőművet tervez telepíteni. Az ülésen az is felmerült, hogy a DTkH által begyűjtött avarból, növényi nyesedékből a Bácsvíz Zrt. Mindszenti körúti telephelyén biomasszát állítanának elő, amelyet aztán a Termostar – ugyancsak a Mindszenti körúton, a Bácsvíz telephelyének szomszédságában kialakítandó – gázturbináin égetnének el, így termelve áramot. Ezt már „csak” egy magánvezetéken el kellene juttatni a déli iparterületre, a busztelephelyre, hogy esténként fel tudják tölteni az elektromos buszokat. Az energiaközösség által biztosított áram olcsóbb is lenne, mint a szolgáltatótól vásárolt, mert így megspórolnák a rendszerhasználati díjat.

Ebben az új gázmotor-generátorban hasznosítják a rothasztótornyokból jött biogázt a Bácsvíz szennyvíztisztító telepén. Fotó: Hraskó István

Természetesen rengeteg még a nyitott kérdés, így például a technikai megvalósítás vagy az üzemeltetés, és mint dr. Orbán Csaba kiemelte: meg kell vizsgálni, hogy hosszú távon, stabilan tudna-e működni az energiaközösség. Viszont ha megvalósulna, országszerte az egyik első jó példája lenne a körforgásos gazdaságnak.

Falu György alpolgármester is azt hangsúlyozta, hogy a környezetvédelmet is előtérbe helyező projekttel a jövőt építené a város. Egyben köszönetet mondott a részt vevő partnereknek hozzáállásukért. Mint kijelentette: egy napelemet nagyon egyszerű felszerelni, viszont egy ilyen komplex rendszert felépíteni igazi kihívás.

Ha a közgyűlés is jóváhagyja az elképzeléseket, következhet egy projekttársaság megalakítása, a közszolgáltatók energiaigényének felmérése, az együttműködés további szervezése és a beruházások megvalósítása. Az alpolgármester szavai szerint egy rugalmas rendszerre lenne szükség, hiszen míg a buszokat éjjel töltenék fel, az intézményeknek, cégeknek inkább nappal lenne szükségük áramra. Az energiaközösségben a Városi Alapke­zelő Zrt. és az önkormányzat is részt venne.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában