Kandó Racing Team

2022.01.12. 17:25

Saját fejlesztéseikkel jutottak az innovációs verseny döntőjébe a kecskeméti diákok

A Kandó Racing Team tagjai ezúttal nem autós versenypályán, hanem tudományos és innovációs megméretésen bizo­nyították műszaki tudásukat. A négy fiatal tehetség továbbjutott az egyik orszá­gos verseny második fordulójába, ahol majd rangos zsűri előtt kell bemutatniuk fejlesztéseiket.

Sebestyén Hajnalka

Ladányi Sándor pedagógus társaságában Csollár Ferenc, Balázs Tibor, Takács Dávid és Giricz Dávid

Forrás: Sebestyén Hajnalka

A Kandó Racing Team az elmúlt években számos alkalommal szerepelt országos versenyeken. A Kecskeméti Szakképzési Centrum Kandó Kálmán Technikumában működő új, 2019-ben alapított csapatot jelenleg Ladányi Sándor szakoktató, elektronikai szakmafelelős vezeti. A csapatában mintegy 37 regisztrált tag van, ebből 15-en az átlagnál elkötelezettebbek a műszaki fejlesztések iránt. Négy srác, Takács Dávid, Balázs Tibor, Giricz Dávid és Csollár Ferenc nevét mindenképpen érdemes kiemelni, hiszen számos alkalommal bizonyították már tehetségüket. 

A csapatból Takács Dávid, Balázs Tibor, Giricz Dávid és Csollár Ferenc jelenleg is versenyben van. A 11. évfolyamos, elektronikai osztályba járó diákok a 31. Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Versenyen jutottak be a 2. fordulóba. A döntő áprilisban lesz. Giricz Dávid és Csollár Ferenc a már korábbi Multikart fejlesztette tovább. Takács Dávid és Balázs Tibor pedig okosparkolót tervezett meg. A srácok maguk meséltek a rangos megméretésről. 

Először Giricz Dávid és Csollár Ferenc mutatta be a Multikar 2.0 projektjüket. 

– A mi generációnk már beleszületett egy fejlesztésekkel teli, rohamosan fejlődő világba, mellyel csak úgy vehetjük fel a tempót, ha nemcsak felhasználóként, hanem fejlesztőként is ismerjük környezetünket. Mindezt úgy érhetjük el, ha kreatív megoldásokkal motiváljuk saját magunk és a következő generációink fejlesztését. 

A robotika azon iparágak közé sorolható, ahol az emberi kreativitás határtalanul felhasználható 

– jegyezte meg Giricz Dávid, aki Csongrádról származik. 

– Egy évvel ezelőtt egy másik sráccal, aki azóta már végzett, kifejlesztettük a Multikart, melynek hibáit orvosolva, továbbfejlesztve most már a Multikar 2.0 változatot mutathattuk be a zsűrinek Feri barátommal közösen. 

– Napjainkban drága és nagy teljesítményű ipari robotokat fejlesztenek kifejezetten a nagyvállalatoknak. Mi azonban a kis- és középvállalkozások automatizálását vettük célba, akik nem tudnak nagy méretű és drága fenntartású technikákat alkalmazni. Szerintünk, ha kisebb mértékű automatizálásra tesz szert egy ilyen típusú vállalkozás, gyorsabban megnövelheti profitja értékét, és versenyképes lehet. Az általunk fejlesztett robotkar által irányított multifunkcionális kis jármű képes rakodási és szállítási folyamatok elvégzésére. A szerkezet könnyen átépíthető és fejleszthető. A kategóriájában olcsó és sokrétű robot szinte bárhol megállhatja a helyét. A legtöbb alkatrészt 3D technológia segítségével, többnyire hőre lágyuló műanyagból nyomtatjuk, mely ráadásul környezetbarát – tette hozzá Feri, aki Kiskunfélegyházáról jár be a Kandóba. 

A 31. Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Verseny döntőjébe Takács Dávid és Balázs Tibor csapata a Smart Parking 1.0 projekttel jutott be. Az okosparkolót az iskolának tervezték meg. – Projektünket elsősorban iskolánk fejlesztésében, majd később hasonló intelligens parkolók építésében alkalmaznánk. Terveink szerint az „okosparkoló” rendszert a ki- és beléptetéshez, valamint az üresen lévő parkolók kijelzésére egyaránt használnánk. Például a VIP- és a mozgáskorlátozott helyek biztosításához parkolásgátló eszközöket telepítünk. A parkolóhelyek felügyeletét CCTV-rendszerrel a portaszolgálat látja el. A telemetria segít az üzemeltetési feladatok ellátásában. A webes felületen való kommunikálás egy hálózaton történik, amely jelzi számunkra a beérkezők és a távozók számát, illetve a sorompó napi mozgását, fogyasztását. A parkolóhelyek szenzorjai rádiós jelekkel kommunikálnak a vezérlésünkkel – részletezte Takács Dávid kecskeméti diák, majd csapattársa vette át a szót. 

– A projekt kidolgozásával nagy rutint szerezhetünk, melyet a későbbiekben hasznosíthatnánk hasonló berendezések tervezésekor, szerelésekor. Smart Parking 1.0 több irányban is fejleszthető, ez által telefonos beléptetés, parkoló-előfoglalás, tűzriadó, automata nyitási és zárási időintervallum, mentőbejárat, menekülési útvonal, szervizfelügyelet és további funkciók fejlesztését végezhetjük rajta, jelentős tapasztalatot szerezve – mondta végül a Helvécián élő Balázs Tibor. 

Mind a négy srác a Kandóban kezdett el foglalkozni az elektronikával, nagyban köszönhetően Ladányi Sándor tanár motivációjának. 

Nagyon szeretik a közös szakmai foglalkozásokat, a heti kettő mellett önszorgalomból szinte minden délután ott ülnek a fejlesztőlaborban, hogy minél többet tanuljanak, tapasztaljanak. 

A jövőjüket valamennyien ezen a pályán képzelik el. Annyi különbséggel, hogy Giricz Dávid és Csollár Ferenc egyetemen kamatoztatná tudását, míg Takács Dávid és Balázs Tibor egyből a gyakorlati oldalára állna, és plusz villanyszerelési képesítés megszerzése után saját vállalkozásban terveznének hasonló projekteket. 

Ladányi Sándor végül hozzátette: a Kandó Racing Team 3 újabb versenyre is benevezett, a Shell ECO Marathon 2022-es megmérettetéseire, a 8. Szegedi Innovatív Informatikai Versenyre, valamint a 25. Országos Konstrukciós Versenyre, melyek tavasszal lesznek. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában