Bács-Kiskun

2022.01.16. 19:55

Öregszik a hazai gépkocsiállomány

A legidősebb autókat a Kiskunmajsai járásban tartják számon. Hamarosan „nagykorúak” lesznek azok a gépjárművek, amelyek átlagéletkora 17,8 volt 2020-ban. A megyében ez a kor 16,3 év, az országos átlag pedig 14,7 év. Az új autók nemcsak drágák, de némelyik típusra több hónapot is várni kell.

Barta Zsolt

Beindult, pörög a használtautó-piac. Képen: Domján Réka, Kozó Bálint, Iszak Martin eladó Nincs elegendő új autó a piacon, ezért sokan a használtat veszik

Forrás: Cseh Gábor/Mediaworks

Beindult, pörög a használtautó-piac. Képen: Domján Réka, Kozó Bálint, Iszak Martin eladó Nincs elegendő új autó a piacon, ezért sokan a használtat veszik

Forras: Cseh Gábor/Mediaworks

Több autót használtunk 2020-ban, mint nyolc évvel korábban, de ezek egyre idősebbek. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai­ból ez a tendencia derül ki. A megyében a járművek átlagéletkora 16,3 év. Ezt meghaladja a Kiskunmajsai térség hasonló adata, amely 17,8-as számot mutat. 

A 17 év feletti tartományban van a kiskőrösi, a bácsalmási vagy akár a jánoshalmi autók életkora is. Hogy miért ilyen öregek a járműveink. Elemzések szerint ennek több oka van. Sokan nem tudnak újat venni, így a csere helyett a régi kedvencet használják. Másoknak ugyan van pénze, de annyi nincs, hogy a szalonban megvásárolják, így használtakat vesznek, vagy idehaza, vagy pedig külföldről. Illetve a csiphiány miatti korábbi kínálati piacot a kereslet megnövekedése váltotta fel. 

Autózni muszáj, és persze jó is, még ha igen drága a fenntartása. A KSH számai azt mutatják, hogy egy millióval több autót tartottunk forgalomban idehaza 2020-ban, mint nyolc évvel korábban. Ez a megnövekedett szám 3 millió 920 ezer volt. 

Bács-Kiskunban is bővült az autók száma. Míg például Kecskeméten ezer lakosra 348 autó jutott 2012-ben, addig az évtizedfordulón ez a szám 455-re változott. Azaz a megyeszékhelyen legalább 50 ezer jármű lehet (ebben benne vannak a céges autók is). A városban gyakran tapasztalható szmog egyik forrása is ez a jelentősen megnőtt gépkocsiállomány. Azt gondolhatnánk, hogy a legtöbb autót itt jegyzik, mivel a megye leggazdagabb térsége a kecskeméti. De nem. 

A Kiskőrösi járásban ezer emberre 464 jármű jut, igaz, az életkoruk 17,2 év. 

Tasi László kecskeméti autószerelő-mester, aki több mint 40 éve javít különböző márkájú járműveket, azt mondja, hogy a tapasztalata szerint különböznek az itthon eredetileg forgalomba hozott autók a külföldi használt importból érkezőktől. Az itthoniak története lekövethető, és általában kevesebbet futottak, többnyire jobb állapotban vannak, mint amelyeket magánimportban behoznak, és nála javíttatnak. Ettől függetlenül ki lehet fogni jó külhoni autót is. Mostanában frissebb és jobb állapotú autókkal találkozik a mester. Azaz van némi változás, bár ez az életkort nem javítja. 

Tasi László műhelyében nagyon sok 10-15 éves autót javítanak. Tapasztalata szerint az, aki garázsban tudja tartani, és megfelelő időben viszi a szervizbe, annak sokáig jó marad még idősebb korban is a kedvence. Ha valaki nem figyel oda, és a karosszérián elindul a rozsdásodás, akkor a folyamatot már visszafordítani nem lehet. 

Az is fontos szempont, hogy mennyi kilométer van a járműben. Ha túl sok, akkor nem érdemes a motort felújítani, mert többe kerül, mint a jármű piaci értéke. 

Hogy miért is öregedik a járműpark? Talán az is befolyásolja, hogy sokan vettek fel lakáshiteleket, azaz nem marad pénz arra, hogy a gépkocsit esetleg lecseréljék. Illetve az is igaz, hogy a fizetések és az árak távolodnak egymástól. 

Kévés Ferenc, a soltvadkerti Autócent Kft. tulajdonosa egy másik szempontra is felhívta a figyelmet. Nincs elegendő új autó a piacon. Aki most megrendeli, több hónap múlva kaphatja meg a kiszemelt autót. Sokan ezért nem tudják lecserélni a járműveket. 

Ráadásul az árak folyamatosan emelkednek, ugyanis nagyobb a kereslet, mint a kínálat. A közismert csiphiány miatt csökken az országban a forgalom. Az árak részben ezért is emelkednek, illetve azért is, mert romlik a forint vásárló­ereje. A becslése szerint, ha nem változik a helyzet, akkor egy átlagos évben forgalomba hozott járműmennyiségnek talán a felét fogják az idén eladni idehaza. 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában